massakabel in de fik
massakabel in de fik
Hoi,
gisteren draaide m'n startmotor maar heel zwakjes. Deze (2e hands van een 2cv4) had'k er vorige week pas in gestoken en 'k begon al te vloeken op de sjacheraar die 'm aan me uitgeleend had ... maar na een tijdje doorstarten ruik'k een gesmolten plasticgeurtje... nu, m'n dikke massakabel naar de versnellingsbak was losgekomen van de batterijklem. Nu zit (zat) er bij mij ook nog een dunner kabeltje van de minpool bevestigd aan 't schutbord en deze was doorgesmolten, via dat kabeltje kwam dus alle elektriek voor de startmotor....
maardus, aangezien dit kabeltje nu al twee keer is doorgebrand en ik geen zin heb in een echte brand vraag'k me af of dit kabeltje er wel origineel op zit en of dit wel nut heeft? 'k heb een nieuwe massakabel erin gestoken en dat dunnere draadje weggelaten en alles werkt duss....?
gisteren draaide m'n startmotor maar heel zwakjes. Deze (2e hands van een 2cv4) had'k er vorige week pas in gestoken en 'k begon al te vloeken op de sjacheraar die 'm aan me uitgeleend had ... maar na een tijdje doorstarten ruik'k een gesmolten plasticgeurtje... nu, m'n dikke massakabel naar de versnellingsbak was losgekomen van de batterijklem. Nu zit (zat) er bij mij ook nog een dunner kabeltje van de minpool bevestigd aan 't schutbord en deze was doorgesmolten, via dat kabeltje kwam dus alle elektriek voor de startmotor....
maardus, aangezien dit kabeltje nu al twee keer is doorgebrand en ik geen zin heb in een echte brand vraag'k me af of dit kabeltje er wel origineel op zit en of dit wel nut heeft? 'k heb een nieuwe massakabel erin gestoken en dat dunnere draadje weggelaten en alles werkt duss....?
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 266
- Lid geworden op: do 30 jul, 2009 14:33
- Locatie: Vierlingsbeek
In principe niet. Maar als je koets om wat voor reden dan ook minder massa maakt met het chassi kan je problemen gaan krijgen....
Ik ben zelf van mening dat je nooit genoeg massa aansluitingen kan hebben (heel vervelende ervaringen met verlichting bij aanhangers)
Ik ben zelf van mening dat je nooit genoeg massa aansluitingen kan hebben (heel vervelende ervaringen met verlichting bij aanhangers)
Eindelijk een ACA (Roestoratie tijdelijk on hold)
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1060
- Lid geworden op: za 17 mei, 2003 21:40
- Locatie: Hasselt
- Contacteer:
Re: massakabel in de fik
hanzz schreef: 'k begon al te vloeken op de sjacheraar die 'm aan me uitgeleend had
Zorg eerst dat uw cablage in orde is voor ge op uw helden begint te kakken!
1977 Mehari
-
- Addicted user
- Berichten: 5836
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
Nou er is wel een elektrische verbinding tussen koets en chassis, maar dat is niet de verbinding die je zou willen. Denk daarbij aan kerstboomverlichting, of te wel de plus draad van 1 van de gebruikers zal dan gebruikt worden als aarde, of de massakabel van de vlotter. In ieder geval aansluitingen welke niet bedoelt zijn om de koets goed te aarden.
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 266
- Lid geworden op: do 30 jul, 2009 14:33
- Locatie: Vierlingsbeek
En auto kunnen hele wazige storingen hebben. Een kennis had eens een lampje in zijn achterlicht vervangen. Hij had niet het goede type gebruikt en was er toch in geslaagd het foute erin te wringen. Als hij remde gingen naast de remlichten ook de koplampen aan, over wazige storingen gesproken
diverse Citroens, wat anders.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 769
- Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
- Locatie: Condezaygues, Frankrijk
Als de min kabel naar het chassis niet is aangesloten dan moet de stroom door een (in dit geval) door een dun kabeltje gaan. De dikke kabel van de min accu gaat naar een centraal punt van het chassis. De koets en het chassis geleiden normaal gesproken goed, tenzij er slecht contact is tussen de koets/chassis en een aansluiting naar een stoomvragend punt.
Als de accukabel los is gaat de stroom via een andere weg lopen. (als die er is) Als dat een draadje is waar betrekkelijk weinig stroom door loopt (bijv. een lamp) dan is er weinig aan de hand. Hooguit gaat de lamp wat minder fel branden als er wat meer weerstand in het circuit zit. Als er echter een startstoom van enkele tientallen amperes door een dun kabeltje gaat lopen dan is dat te veel voor het dunne kabeltje. Dat was nooit de bedoeling. De kabel zal smelten.
Normaal gesproken gaat ALLE stroom door de gevochten min kabel van de accu. Echter er zijn mensen die een parallel kabel aanleggen, bijvoorbeeld voor een autoradio of wie weet waar ergens anders voor. Er zou nog niets aan de hand zijn als dat "illegale" stroomcircuit gezekerd zou zijn. Ik zelf heb in het zekeringkastje een extra zekering gemonteerd om dit soort "shit" te voorkomen.
Daarbij heb ik alleen een aftakking van de plus gezekerd en geen extra min leiding aangelegd.
Op deze nieuwe gezekerde aansluiting staat een autoradio, een TomTom aansluiting en eventuele uitbreidingen. Als ik meer stroom nodig heb uit deze extra "groep" verhoog ik gewoon de sterkte van de zekering. Aldus krijg ik dus nooit problemen als hier omschreven.
Als de accukabel los is gaat de stroom via een andere weg lopen. (als die er is) Als dat een draadje is waar betrekkelijk weinig stroom door loopt (bijv. een lamp) dan is er weinig aan de hand. Hooguit gaat de lamp wat minder fel branden als er wat meer weerstand in het circuit zit. Als er echter een startstoom van enkele tientallen amperes door een dun kabeltje gaat lopen dan is dat te veel voor het dunne kabeltje. Dat was nooit de bedoeling. De kabel zal smelten.
Normaal gesproken gaat ALLE stroom door de gevochten min kabel van de accu. Echter er zijn mensen die een parallel kabel aanleggen, bijvoorbeeld voor een autoradio of wie weet waar ergens anders voor. Er zou nog niets aan de hand zijn als dat "illegale" stroomcircuit gezekerd zou zijn. Ik zelf heb in het zekeringkastje een extra zekering gemonteerd om dit soort "shit" te voorkomen.
Daarbij heb ik alleen een aftakking van de plus gezekerd en geen extra min leiding aangelegd.
Op deze nieuwe gezekerde aansluiting staat een autoradio, een TomTom aansluiting en eventuele uitbreidingen. Als ik meer stroom nodig heb uit deze extra "groep" verhoog ik gewoon de sterkte van de zekering. Aldus krijg ik dus nooit problemen als hier omschreven.
Geen injectie
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!