Uit elkaar vallen wiellagers + foto remtrommel-model

Alles over de wielophanging
Plaats reactie
Neliz
Beginner
Beginner
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 16 mar, 2009 20:08

Uit elkaar vallen wiellagers + foto remtrommel-model

Bericht door Neliz » ma 23 nov, 2009 13:32

Beste lieden,

Hoe kan het dat bij het monteren van nieuwe lagers in een trommel ze uit elkaar vallen? De schaal blijft netjes zitten, maar de kogels vallen er uit. Dan bedoel ik niet 1 kogeltje, maar de hele reeks die vast zitten in hun 'schaal' ? (weet niet of dat ook zo heet).

Ik neem aan dat dat niet hoort.

Puur uit interesse wil ik dit weten :extra_cool:
Laatst gewijzigd door Neliz op ma 23 nov, 2009 14:53, 1 keer totaal gewijzigd.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 23 nov, 2009 13:59

Hoe monteer je de lagers in de trommel?

Neliz
Beginner
Beginner
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 16 mar, 2009 20:08

Bericht door Neliz » ma 23 nov, 2009 14:48

Ik heb een demonstatie model gemaakt van een eenden trommelrem en toen viel het mij op dat de lagers er steeds uitvielen. Tevens ken ik dit gegeven ook omdat ik dit eens in een eenden garage hoorde.

Ik sloeg ze er uit met een hamer van achter naar voren uit de trommel. Nu gebruikte ik het oude lager weer maar die heb ik er weer ingetikt met de hamer omdat het niets uitmaakte, (lees: voor mijn model maakt het niets uit, in het echt natuurlijk wel).

Normaal pers je een lager er in met een oude lager schaal of stempel. Maar zelfs toen viel het lager er weer uit. Ik ben benieuwd hoe dat nou kan. Slechte kwaliteit lagers?

Het demonstratiemodel:


Afbeelding

Eminence Grise
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 846
Lid geworden op: di 30 dec, 2003 16:36
Locatie: Valkenburg ad Geul

Bericht door Eminence Grise » ma 23 nov, 2009 15:12

gebeurde bij mij ook. Binnenste van lager bestaat uit 2 delen met elk een rij kogels. Die rij zit er ook los in. Er zit nog een ring bij die je erin met duwen/persen maar die gaat er veel gemakkelijker uit. drukt zich vast met de moer van je trommel.
2 cylinders en 30 pk maar veel meer inhoud..!
enne...mooi grijs is niet lelijk. Rood valt ook best mee.

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5118
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » ma 23 nov, 2009 17:20

Als de nylon ring die de kogels vasthoudt versleten is kunnen de kogels er inderdaad uitvallen. Normaal zitten ze hierin geklikt. Bij de oudere met stalen kooi kun je het vergeten als ze eruit vallen is de kooi waarschijnlijk totaal versleten.
diverse Citroens, wat anders.

Neliz
Beginner
Beginner
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 16 mar, 2009 20:08

Bericht door Neliz » ma 23 nov, 2009 17:36

En als die nylon ring of stalen ring met kogels er in zijn geheel uitvallen? Dus niet 1 of 2 kogeltjes.

Je verwacht toch dat het blijft klemmen in de schaal? Als je niet oppast valt het geheel uit elkaar bij het monteren en heb je vuil er in zitten.

Doen jullie er ook extra vet bij? Ik vind dat er in een nieuw lager karig met het vet is omgesprongen.

landloper
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 29 jan, 2006 16:41
Locatie: het Westen

Bericht door landloper » ma 23 nov, 2009 19:10

De kogels zitten in cassettes en aan beide kanten zitten deze los in de buitenste lagerschaal. Je moet idd oppassen dat deze er uit valt en vies wordt. Goed in het lagervet zetten en ze plakken al aardig vast. Verder schoon werken ja.
2CV6 club '86, BMW R1150GS '02

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » ma 30 nov, 2009 08:52

Zit de binnencup wel met de grootste kant naar buiten.Ik heb het ooit gehad dat een nieuw lager verkeerd in het doosje zat en er steeds speling op bleef zitten :lol:

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2069
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » ma 8 feb, 2010 16:04

Heeft een eend lager een binnen en buiten kant dan.
Die dingen zijn toch symmetrisch.

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » ma 8 feb, 2010 16:31

Een binnencup zat er verkeerdom in :lol:

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5118
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » ma 8 feb, 2010 21:41

En ja die ringen met kogels vallen er bij de demontage geheel uit. Komt door de gespleten binnenringen.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2172
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » ma 8 feb, 2010 22:20

Misschien kan je met een stuk kunststof buis de 2 binnen lagers bij elkaar houden?
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Gebruikersavatar
bjornv
Beginner
Beginner
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 29 jun, 2007 23:41
Locatie: capelle a/d ijssel

Bericht door bjornv » zo 14 feb, 2010 16:34

Ik heb een voor- en achteras overgenomen en wil ze om ze te behandelen en te voorzien van nieuwe lagers ,keerringen ,remleidingen etc totaal demonteren. De draagarmen heb ik er af , alsmede de wiellagermoeren (44mm) maar de lageropsluitringen krijg ik er niet uit. Ik heb de borgen uitgeboord,met 'n speciale "sleutel"met 'n met 125cm verlengde bahco, de werkbank met een bint tegen het plafond geklemd en mijn 80kg in de strijd maar niets, toen met beitel en hamer , de ring doorgeboord en er uitgehakt, de buitenste ringkooi met kogels viel er toen ook uit maar hoe krijg ik het lager met binnenste ringkooi eruit, heeft iemand een tip voor mij want dit was er één en er moeten er nog drie

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » ma 15 feb, 2010 07:46

Je heb de moeren nu los,dan hoort er op de plaats van de ringmoer een trekker geschroefd te worden,maar bij gebrek,2 bandijzers achter de trommel en hem naar buiten drukken.Daarna met een stempel de binnencup naar buiten slaan.
Dan het ingevette nieuwe lager in de trommel tikken op de buitencup en de ringmoer monteren.Dan de trommel monteren en beide moeren vastdraaien.
Probeer zeker voor de voorkant het gereedschap te lenen

Plaats reactie