verschil nokkenas
-
- Gebruiker
- Berichten: 50
- Lid geworden op: zo 30 sep, 2007 10:35
- Locatie: duffel belgie
- Contacteer:
verschil nokkenas
een nakenas van een acadiane
en een nakenas van een 2cv special 6
aca motor am2a
en een spelial 6 0.a6
en een nakenas van een 2cv special 6
aca motor am2a
en een spelial 6 0.a6
azam 6en een specail 6 met ami super velge
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 609
- Lid geworden op: zo 8 jan, 2006 23:32
- Locatie: België
- Contacteer:
Re: verschik nokenas
Ik zal eventjes vertalen voor de vrienden.
Jannes zou graag weten of er verschil is tussen de nokkenas van een Acadiane en 2cv.
Just, Jannes?
Jannes zou graag weten of er verschil is tussen de nokkenas van een Acadiane en 2cv.
Just, Jannes?
- Bertje Beige
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1216
- Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
- Locatie: West Fryslan
Zo ver ik weet in princiepe niet, maar....
Ik heb verschillende 602cc nokkenassen gemeten en merkte dat iedere as anders is, waarschijnlijk productie toleraties die voor een goedkope auto nu eenmaal wat ruimer zijn....
o.a. waarschijnlijk daardoor heb je gezonde standaard motoren die gaan als een dolle en motoren die tam zijn en alles er tussenin...
Ik heb verschillende 602cc nokkenassen gemeten en merkte dat iedere as anders is, waarschijnlijk productie toleraties die voor een goedkope auto nu eenmaal wat ruimer zijn....
o.a. waarschijnlijk daardoor heb je gezonde standaard motoren die gaan als een dolle en motoren die tam zijn en alles er tussenin...
Het maakt niet uit of je een nokkenas van een 2cv6 in een aca (am2a) blok zet. De nokkenassen zijn gelijk (dacht ik). Let wel op de nokhoogte: minimale hoogte per nok moet 32.5 of hoger zijn. Liefst te meten met een digitale schuifmaat. Hoe hoger de nok, hoe beter: Dus feller en mooier lopen. Maximale nokhoogte is zo'n 32.85 maar dat is uitzonderlijk (lees:nieuw).
Let er ook op dat de nokken onderling niet teveel verschillen. De achterste nokken bedienen de inlaat (en mogen ondeling niet teveel afwijken), de voorste bedienen de uitlaat en mogen ook ondeling niet teveel verschillen, anders krijg je problemen met het stellen van je kleppen.
Dan mogen de inlaatnokken en uitlaatnokken ook niet teveel verschillen onderling mits je een goed fel motortje wilt hebben. Mooiste is dus een nokkenas met alle nokken rond de 32.8 mm. Ook belangrijk is of er genoeg spanning zit op de drie veertjes op de tandwielen.
Succes,
Hans
Let er ook op dat de nokken onderling niet teveel verschillen. De achterste nokken bedienen de inlaat (en mogen ondeling niet teveel afwijken), de voorste bedienen de uitlaat en mogen ook ondeling niet teveel verschillen, anders krijg je problemen met het stellen van je kleppen.
Dan mogen de inlaatnokken en uitlaatnokken ook niet teveel verschillen onderling mits je een goed fel motortje wilt hebben. Mooiste is dus een nokkenas met alle nokken rond de 32.8 mm. Ook belangrijk is of er genoeg spanning zit op de drie veertjes op de tandwielen.
Succes,
Hans
- Bertje Beige
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1216
- Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
- Locatie: West Fryslan
- Tom Duckpower
- Moderator
- Berichten: 4097
- Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
- Locatie: Berkel-Enschot
- Contacteer:
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1060
- Lid geworden op: za 17 mei, 2003 21:40
- Locatie: Hasselt
- Contacteer:
jannes schreef:maar is het enige bij een am2 moter dan de comp en de turbo en voor de rest geen verschil
van grotere sproeier of zo
jannes in het Nederlands schreef:Dus het enige verschil met de AM2-motor is de compressie en de geforceerde luchtinlaat? Voor de rest is er geen verschil? Hij heeft geen grotere sproeiers ofzo?
1977 Mehari
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 609
- Lid geworden op: zo 8 jan, 2006 23:32
- Locatie: België
- Contacteer: