Accu
Accu
Ik heb een vraagje. Als ik de eend nou stationair laat lopen en ik rijd er niet mee word de accu dan opgeladen of loopt hij dan juist leeg?
Grijze 2CV6 Club 1987
http://www.mijnalbum.nl/Album=WPJHVP3X
http://www.mijnalbum.nl/Album=WPJHVP3X
- Jeroen-citroen
- Moderator
- Berichten: 2662
- Lid geworden op: ma 3 jul, 2006 10:38
- Locatie: Amsterdam
In principe moet hij gewoon geladen worden het zal alleen zoals hierboven al gezegd minder snel gaan dan als je rijdt.
Meet anders een keer. Motor niet draaiend = accuspanning ongeveer 12,7 volt.
Draaiende motor moet toch ongeveer rond de 14,4 volt opleveren (iets verhoogd toerental) Dit moet zo blijven als bv de verlichting ingeschakeld wordt.
Je kunt gewoon over de accu polen meten.
Meet anders een keer. Motor niet draaiend = accuspanning ongeveer 12,7 volt.
Draaiende motor moet toch ongeveer rond de 14,4 volt opleveren (iets verhoogd toerental) Dit moet zo blijven als bv de verlichting ingeschakeld wordt.
Je kunt gewoon over de accu polen meten.
weet wat je zegt maar zeg niet altijd wat je weet
ok dankje wel voor de reacties ga hem vanmiddag is even laten lopen.
Grijze 2CV6 Club 1987
http://www.mijnalbum.nl/Album=WPJHVP3X
http://www.mijnalbum.nl/Album=WPJHVP3X
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 769
- Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
- Locatie: Condezaygues, Frankrijk
Backfire schreef:
De dynamo gebruikt geen stroom maar levert stroom. De bobine gebruikt wel stroom en zal bij stationair draaien net iets meer stroom verbruiken dan de dynamo levert.bij stationair draaien laadt ie niet bij, stroomverbruik van de dynamo en bobine is groter dan stroomopbrengst van de dynamo.
- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9243
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
De dynamo van een eend heeft stroom nodid om stroiom op te wekken en gebruikt naar mijn mening dus zeker een gedeelte van de stroomopbrengst. De bobine zal echter meer verbruiken.
Stationair laadt hij dus zeker niet bij. Stationair met de choke open wel iets, maar het is niet zo goed voor je blok en daarnaast zal de aanschaf van een acculader goedkoper zijn dan de benzine en slijtage.
Stationair laadt hij dus zeker niet bij. Stationair met de choke open wel iets, maar het is niet zo goed voor je blok en daarnaast zal de aanschaf van een acculader goedkoper zijn dan de benzine en slijtage.

PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 284
- Lid geworden op: vr 14 aug, 2009 12:30
- Locatie: Deventer
- Contacteer:
De dynamo heeft stroom nodig om een magnetisch veld op te kunnen wekken. Dit gebeurt in de veldspoelen op de rotor, de stroom heet dan ook de veldstroom. Dit is een dunne draad waarop spanning komt te staan zodra je de sleutel 'op contact' zet. Door het verdraaien van dit magnetisch veld in een spoel (de stator) wordt in de statorspoel een wisselspanning opgewekt. Dit is de dikke kabel die naar de accu gaat. Bij stationair toerental heeft de dynamo niet genoeg capaciteit om én de eigen veldstroom op te wekken, én de bobine te voeden én de (lege) accu te voeden.
Op deze pagina staat een uitleg met duidelijke plaatjes.
Koop een goede acculader, is ook beter voor het milieu
Op deze pagina staat een uitleg met duidelijke plaatjes.
Koop een goede acculader, is ook beter voor het milieu

-
- Addicted user
- Berichten: 5841
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
Een dynamo verbruikt ongeveer 5 ampere, dat lijkt veel , maar is het niet, dat is maar 60 watt, terwijl hij ongeveer 370 watt opwekt. Bobine zit op ongeveer 3 ampere. Om het exact te meten kun je er altijd een ampere meter tussen zetten, dan weet je het precies.
Voor de rest zoals Ascoltare aangeeft.
Voor de rest zoals Ascoltare aangeeft.
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
bij hoeveel toeren dan? ik vraag me af of die 370 watt gehaald wordt bij stationair. overigens denk ik niet dat bij stationair de dynamo meer energie kost dan dat ie oplevert, maar het zal niet veel zijn.backfire schreef:Een dynamo verbruikt ongeveer 5 ampere, dat lijkt veel , maar is het niet, dat is maar 60 watt, terwijl hij ongeveer 370 watt opwekt.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
- deusjevo
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1959
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
- Locatie: Omgeving Rotjeknor...
- Contacteer:
Dus na een x aantal uren stationair draaien is je accu leeg door het verbruik van de bobinePunky schreef:De dynamo van een eend heeft stroom nodid om stroiom op te wekken en gebruikt naar mijn mening dus zeker een gedeelte van de stroomopbrengst. De bobine zal echter meer verbruiken.
Stationair laadt hij dus zeker niet bij. Stationair met de choke open wel iets, maar het is niet zo goed voor je blok en daarnaast zal de aanschaf van een acculader goedkoper zijn dan de benzine en slijtage.

Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 284
- Lid geworden op: vr 14 aug, 2009 12:30
- Locatie: Deventer
- Contacteer:
Nee, het gaat er om of de dynamo bij stationair toerental genoeg vermogen heeft om ook nog een lege accu op te laden.ericsaskia schreef:Dus na een x aantal uren stationair draaien is je accu leeg door het verbruik van de bobine
Het is beter voor je motor, voor portemonnee, voor het milieu en voor de economie om een goede acculader te kopen en die te gebruiken dan om je motor een (paar) uur stationair te laten draaien om je accu te laden.