dyane 6 op oud chassis? En plaatwerk herstel

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
Flevo_Duck
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 77
Lid geworden op: wo 29 okt, 2008 14:59
Locatie: Emmeloord

dyane 6 op oud chassis? En plaatwerk herstel

Bericht door Flevo_Duck » wo 9 dec, 2009 08:56

Ik heb een vraag ik ben bezig een dyane 6 uit 1974 op te knappen en er zit een behoorlijk slecht chassis onder.

Nu heb ik een chassis gevonden maar is een oud type chassis met draagarmen met batteurs en froteurs maar kan op dit chassis een 6je geplaatst worden of kan ik beter uitkijken naar een nieuw type chassis.

Want vroeg mij ook af of er bij een 74'er dyane origineel ook niet batteurs en froteurs zaten?
Xsara Coupe VTS 1.8 16V
Dyane 0.6 1983
Dyane 0.6 1974
2CV AZ 18PK 1967

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2676
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » wo 9 dec, 2009 09:40

hoi,
het ligt een beetje aan hoe oud je oud noemt, de Dyane is tot 1972 (modeljaar) geleverd met steunen voor batteurs en met frotteurs, al dan niet in combinatie met gewone schokdempers.
Als het chassis verder identiek is (dwz niet zo oud dat het zijpootjes heeft op het middenstuk en de hrc op de balk voor de vooras) dan moet het passen.
Verbruik: Afbeelding

Flevo_Duck
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 77
Lid geworden op: wo 29 okt, 2008 14:59
Locatie: Emmeloord

Bericht door Flevo_Duck » wo 9 dec, 2009 11:28

Zoals ik het op foto's heb gezien heeft het geen zijpootjes maar meer vroeg ik mij af of het chassis wel een 6'je aankan qua gewicht etc. de handrem bv zit ook anders en ontbrekende schobrekers voor en de driehoekjes vooraan bij het chassis.

Trouwens is remcircuit rood nou lhm of Dot?
Xsara Coupe VTS 1.8 16V
Dyane 0.6 1983
Dyane 0.6 1974
2CV AZ 18PK 1967

Gebruikersavatar
Jeroen-citroen
Moderator
Berichten: 2662
Lid geworden op: ma 3 jul, 2006 10:38
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jeroen-citroen » wo 9 dec, 2009 11:47

remsysteem rood is dot
weet wat je zegt maar zeg niet altijd wat je weet

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2676
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » wo 9 dec, 2009 12:04

heb je misschien een foto van het chassis?
dat is wat makkelijker vergelijkbaar.
Het zou namelijk ook van een ami6 of een 425cc 2cv. Dan zit er inderdaad wel meer verschil in.

Kwalitatief gezien zijn die chassis natuurlijk wel beter dan de nieuwe ongegalvaniseerde (vragen daarover per pm)
Verbruik: Afbeelding

Flevo_Duck
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 77
Lid geworden op: wo 29 okt, 2008 14:59
Locatie: Emmeloord

Bericht door Flevo_Duck » wo 9 dec, 2009 14:06

maar geen probleem dat een 6'je er niet op zou passen?
Xsara Coupe VTS 1.8 16V
Dyane 0.6 1983
Dyane 0.6 1974
2CV AZ 18PK 1967

Gebruikersavatar
engbokho
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 807
Lid geworden op: di 18 okt, 2005 23:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door engbokho » wo 9 dec, 2009 14:14

Ami 6 of 18 pk chassis gaat niet echt (makkelijk) passen
------------------------------
Traction 11 BL 1950

Flevo_Duck
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 77
Lid geworden op: wo 29 okt, 2008 14:59
Locatie: Emmeloord

Bericht door Flevo_Duck » wo 9 dec, 2009 14:19

zoals ik het zie is het hetzelfde chassis als mijn 18pk chassis maar kun je daar ook een 602cc motor op plaatsen?
Xsara Coupe VTS 1.8 16V
Dyane 0.6 1983
Dyane 0.6 1974
2CV AZ 18PK 1967

Flevo_Duck
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 77
Lid geworden op: wo 29 okt, 2008 14:59
Locatie: Emmeloord

Bericht door Flevo_Duck » wo 9 dec, 2009 14:23

want ik heb eventueel nog wel een 18pk motor met bak staan weet niet of dit allemaal nog los is, maar op kenteken staat een Dyane 6 en weet niet of dit met apk een probleem is omdat je zowel het chassis en motor aan zou passen en je dus 2 van de 3 dingen aanpast en dacht altijd dat je of chassis of motor of carroserie aan mocht passen...
Xsara Coupe VTS 1.8 16V
Dyane 0.6 1983
Dyane 0.6 1974
2CV AZ 18PK 1967

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2676
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » wo 9 dec, 2009 14:52

Cilinderinhoud is geen probleem. Als je er nu een gsa motor in ging leggen gaan ze moeilijk doen. Maar met een 18pk zeker niet.

Een ami-6 motor zou dan misschien nog een optie zijn.
Verbruik: Afbeelding

Flevo_Duck
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 77
Lid geworden op: wo 29 okt, 2008 14:59
Locatie: Emmeloord

Bericht door Flevo_Duck » wo 9 dec, 2009 15:19

of gewoon een 6 motortje....??

Maar tot nu toe heb ik veel eraan gehad maar eigenlijk zou ik dus een dyane 6 willen herstellen met een nieuw chassis en nu liep ik tegen een nieuw "oud" chassis met batteurs en froteurs en wil daar een 6 motortje opzetten zodat het kenteken met de motor inhoud correspondeerd en angst ligt bij de mogelijke aanpassingen die ik hiervoor moet treffen of is dat enkel handrem en mogelijk pedalen?
Xsara Coupe VTS 1.8 16V
Dyane 0.6 1983
Dyane 0.6 1974
2CV AZ 18PK 1967

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » wo 9 dec, 2009 15:50

het motortje moet er op passen. evt een motorsteun gat verplaatsen. het moeilijkst aan te passen is evt het remsysteem. maar als je dit dot 4 (trommels voor) houdt voorzie ik weinig echte grote problemen. ik zelf bouw het spul om naar lhm en daar zijn een paar kleine aanpassingen voor nodig.

een groter probleem zie ik in de legaliteit van een evt chassiswissel.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Flevo_Duck
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 77
Lid geworden op: wo 29 okt, 2008 14:59
Locatie: Emmeloord

Bericht door Flevo_Duck » wo 9 dec, 2009 15:52

dat is een zorg voor later ik heb het oude (huidige chassis nog) en dit wat ik nu op het oog heb is een nieuw chassis.

En wil eigenlijk een 6 motortje met eventueel dan een bak met trommels dat is eht punt niet echt.
Xsara Coupe VTS 1.8 16V
Dyane 0.6 1983
Dyane 0.6 1974
2CV AZ 18PK 1967

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5114
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » wo 9 dec, 2009 16:02

er kan verschil in de veren zitten , dan moet je die ook overzetten. Een 6 motor is zwaarder dan een 18pk.
diverse Citroens, wat anders.

Flevo_Duck
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 77
Lid geworden op: wo 29 okt, 2008 14:59
Locatie: Emmeloord

Bericht door Flevo_Duck » do 10 dec, 2009 08:21

en om welke veren gaat het hier dan precies?
Xsara Coupe VTS 1.8 16V
Dyane 0.6 1983
Dyane 0.6 1974
2CV AZ 18PK 1967

Plaats reactie