transat heeft een beetje roest pijn
-
- Veelvuldig poster
- Contacteer:
Dat verhaal heb ik vaker gehoord en het klopt misschien wel, want mijn Transat heb ik bijna 5 jaar geleden laten restaureren omdat 'ie op dat moment meer roest en gaten dan ijzer bevatte
. Opknappen had geen zin meer dus er is toen een andere Eend gebruikt om de boel weer op te bouwen.
Kortom: Gerard, misschien heb je gelijk, maar de de roest die ik nu heb heeft er niets mee te maken.

Kortom: Gerard, misschien heb je gelijk, maar de de roest die ik nu heb heeft er niets mee te maken.

-
- Veelvuldig poster
- Contacteer:
De roestomvormer was mooi zwart geworden dus vandaag kon de verf erop. @ Dyane-maniac: bedankt voor de tip van die verfhandel. AC088 Blanc Meije bestaat inderdaad in verschillende tinten
en die bleken geen van allen overeen te komen met m'n achterklep
. Ze hebben m'n achterklep 'ingelezen' en ik heb nu een halve liter lak die precies dezelfde kleur heeft als de rest van m'n Transat
.
Volgende week weer verder!

Volgende week weer verder!
-
- Veelvuldig poster
- Contacteer:
Even dit topic afronden; door de kou heeft het erg lang op zich laten wachten voordat ik de boel heb geverfd en de ramen heb teruggeplaatst, maar dat is inmiddels allemaal achter de rug. Geen foto's gemaakt, want je ziet er niks van! 
Andere Transat klusjes:
- Op de France Nationale bleek m'n v-snaar wel erg slap te hangen, dus die is weer strak gezet, waarna de afdek-kap van de v-snaar aanliep
. Ach, zo blijf je bezig.
- De volgende kleine klusjes dienen zich al weer aan en ga ik zaterdag uitvoeren:
- de Transat pingelde weer tijdens de rit van Frankrijk naar A'dam, dus de ontsteking moet later worden gezet. Daarvan zal de Transat wel minder pittig gaan rijden helaas, maar ik heb gemerkt in vergelijking met 'Blauwe Dyane '83' en Cubitus dat m'n Transat best wel snel is, dus ietsje trager maken is niet zo erg.
- Tenslotte nog ff m'n stationair toerentalschroef (en CO2-schroef) afstellen, want het stationair toerental is op dit moment belachelijk hoog.
That's it voor nu.

Andere Transat klusjes:
- Op de France Nationale bleek m'n v-snaar wel erg slap te hangen, dus die is weer strak gezet, waarna de afdek-kap van de v-snaar aanliep

- De volgende kleine klusjes dienen zich al weer aan en ga ik zaterdag uitvoeren:
- de Transat pingelde weer tijdens de rit van Frankrijk naar A'dam, dus de ontsteking moet later worden gezet. Daarvan zal de Transat wel minder pittig gaan rijden helaas, maar ik heb gemerkt in vergelijking met 'Blauwe Dyane '83' en Cubitus dat m'n Transat best wel snel is, dus ietsje trager maken is niet zo erg.
- Tenslotte nog ff m'n stationair toerentalschroef (en CO2-schroef) afstellen, want het stationair toerental is op dit moment belachelijk hoog.
That's it voor nu.
-
- Veelvuldig poster
- Contacteer:
Nee toch? Hij staat nu weer strak dus die kan nog wel ff mee.Punky schreef:Even nieuw v-snaartje monteren lijkt me.
M'n olieverbruik is, in tegenstelling tot vorig zomerseizoen, naar een minimum gedaald. Vreemd, maar wel fijn natuurlijk. Vorig jaar braakte ik soms zoveel rook uit dat het leek alsof er een nieuwe paus was gekozen!

Het vervangen van de klepseals, of meer, laat ik dus voorlopig achterwege.
-
- Veelvuldig poster
- Contacteer:
Korte update:Transat schreef: - de Transat pingelde weer tijdens de rit van Frankrijk naar A'dam, dus de ontsteking moet later worden gezet. Daarvan zal de Transat wel minder pittig gaan rijden helaas, maar ik heb gemerkt in vergelijking met 'Blauwe Dyane '83' en Cubitus dat m'n Transat best wel snel is, dus ietsje trager maken is niet zo erg.
- ontsteking staat één tand later, dus nu maar afwachten bij de eerste echt lange rit of het pingelen verdwenen is
- brandstofmengsel staat nu veel rijker (eigenlijk ietsje tè rijk nu) en daardoor loopt de motor véél mooier, stiller en pakt 'ie mooier op. Super! Echt een aanrader.
- stationair schroef kon ik meer dan 3 volle slagen