Ruitenwissermotor stuk?

Plaats reactie
Neliz
Beginner
Beginner
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 16 mar, 2009 20:08

Ruitenwissermotor stuk?

Bericht door Neliz » ma 7 dec, 2009 16:56

De ruitenwissers zijn er mee opgehouden. Ik heb het onderzocht, en ik merkte dat de motor erg warm is. Is de motor overleden? Er is op geen enkele manier beweging in de ruitenwissers te krijgen. Ik vond ook dat er een smerige, verbrande lucht in de buurt van de motor te ruiken was.

Of moet ik de bewegende delen smeren? Ik denk haast dat te laat is.

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5117
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » ma 7 dec, 2009 18:07

Wat is het voor type motor? Een ronde of een assynetrische met gaatjes aluminium?
diverse Citroens, wat anders.

Neliz
Beginner
Beginner
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 16 mar, 2009 20:08

Bericht door Neliz » ma 7 dec, 2009 20:03

Een ronde geloof ik. De motor zit goed vast als ik hem inschakel dan wordt ie goed warm.

Gebruikersavatar
gillis
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 688
Lid geworden op: zo 15 okt, 2006 17:57
Locatie: Breda

Bericht door gillis » ma 7 dec, 2009 21:23

als ik het zo hoor....is het inderdaad over en uit. lijkt op dat de boel vast zit van binnen (daarom wordt het warm) spoel draait niet meer rond.

mogelijk open maken en bekijken maar denk dat je dan een echte electro nerd moet zijn om er nog wat van te bakken....gewoon een andere motor als je het mij vraagt.
onder druk wordt alles vloeibaar

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5117
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » ma 7 dec, 2009 22:00

mogelijk de lagers versleten. Een andere zoeken is inderdaad de eenvoudigste optie. Maar je zou hem eens open kunnen maken.
diverse Citroens, wat anders.

Neliz
Beginner
Beginner
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 16 mar, 2009 20:08

Bericht door Neliz » ma 7 dec, 2009 22:26

Ja ik ga hem open schroeven.

Trouwens: is er ook ergens een overzicht van zekeringen en amperages voor de 2cv?

Neliz
Beginner
Beginner
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 16 mar, 2009 20:08

Bericht door Neliz » ma 14 dec, 2009 17:47

Goed, updateje.

Ik heb er een andere motor ingezet en alles bewegende delen goed gesmeerd. De asjes waren gangbaar, dus daardoor is de motor niet oververhit geraakt.

Ik heb de motor opengehaald en die stonk nogal verbrand. Er zaten harde zwarte stukjes op de spoel en in de behuizing van de magneet.

Al met al een leerzaam middagje :)

Foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Let op de troep die ervoor ligt: dat kwam er uit (ringetje daargelaten :P)

Dan rest mij nog de vraag: kun je nu de verbrande motor weggooien? Of is het een kwestie van schoonmaken en hij fiets weer heen?

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 14 dec, 2009 18:58

Dat ligt er helemaal aan, als de isolatie kapot is gaan de windingen sluiting maken en zal de motor nooit meer goed draaien. Opnieuw wikkelen is een optie. Maar hoe zit het nu in het voorste stuk, je tandwielhuis, is daar nog wel alles goed? Zo niet ik ben toch nieuwsgierig hoe dat er daar uit ziet. :D

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1907
Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
Locatie: Brielle
Contacteer:

Bericht door Spookeend » ma 14 dec, 2009 22:45

Ik heb er ondertussen al 2 opgefikt.........

Hoe, in de winter met je ruitenwissers nog niet in de ruststand je eend uitzetten. Ruitenwissers staan over contact, dus, op het moment dat je je een start, gaan ze meteen werken, ook al heb je de schakelaar afgezet, als de wissers nog niet beneden zijn, willen ze dat toch zo snel mogelijk doen......

Mocht het dan gevroren hebben, en de wissers zitten vast op de ruit (omdat je eerst start voor je gaat krabben) dan is het na 10 seconden gewoon over met het motortje......

Niet dat dat bij jouw het geval is denk ik, toen vroor het nog niet, maar laat het een leer zijn voor iedereen van de winter....
Ow ja, koste me de 2e keer ook mijn ruitenwisser mechaniek, de stangen die de wissers aandrijven, totaal kromgeduwd door het motortje.........

Waarom opnieuw wikkelen van de spoelen? er zijn zat 2ehands te vinden toch? Maar wat Backfire zegt, waarschijnlijk zijn die zwarte koolstukjes gewoon isolatie, en is het the end...........
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » di 15 dec, 2009 00:19

Goede info, overwoog net om een kartonnenplaat te maken voor op de voorruit, die door de wissers werd vastgehouden.

NIET DOEN DUS!!! Thanks.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
Jeroen-citroen
Moderator
Berichten: 2662
Lid geworden op: ma 3 jul, 2006 10:38
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jeroen-citroen » di 15 dec, 2009 09:08

Die kartonnen plaat kan wel. De wissers vriezen daar niet aan vast en als je de plaat verwijderd voor het starten wissen ze over een schone ruit en heb je geen problemen.
weet wat je zegt maar zeg niet altijd wat je weet

Plaats reactie