om en om knipperverlichting maken

jeroentje
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door jeroentje » wo 16 dec, 2009 21:29

Ooh, hoe dan ?? Eerste relais word gevoed door de knipperlicht schakelaar.

flash
Beginner
Beginner

Bericht door flash » wo 16 dec, 2009 21:47

jeroentje schreef:Ooh, hoe dan ?? Eerste relais word gevoed door de knipperlicht schakelaar.
maar die schakelaar heeft een pulserend signaal van het knipper relais :wink:

zoals het getekend is blijft lamp 2 altijd branden in rust stand

jeroentje
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door jeroentje » wo 16 dec, 2009 21:50

Als het knipperlicht uitstaat komt er dus nog een pulserende 12v uit het knipperrelais ??

landloper
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door landloper » wo 16 dec, 2009 21:56

Inmiddels heb je het ook getekend. Je ziet toch dat lampje 2 in deze stand aan staat? Wanneer je nu de RAW-schakelaar omzet, gaat lampje 1 aan en 2 uit. Zet je de RAW uit dan blijft 2 weer branden.
2CV6 club '86, BMW R1150GS '02

jeroentje
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door jeroentje » wo 16 dec, 2009 21:59

Lol, nu zie ik wat jullie bedoelen. Bij eerste relais moet staan knipperrelais en niet schakelaar. 8)
Sorry klein foutje van mijn kant.
Laatst gewijzigd door jeroentje op wo 16 dec, 2009 22:03, 2 keer totaal gewijzigd.

flash
Beginner
Beginner

Bericht door flash » wo 16 dec, 2009 21:59

als je het met relais op wilt lossen dan moet je ipv het 1e kniperlicht relais voor de schakelaar 2 na de schakelaar plaatsen gevolgd door een wisselrelais.

dus voor links een knipper relais + een wissel relais en voor rechts ook.

heb zo 123 niet even een tekeningetje maar dit lijkt me vrij simpel en niet te duur.

goedkoper kan met wat elektronica heb hier even een circuitje van gemaakt en gesimuleerd werkt aardig. moet alleen wat zwaardere componenten in om 21w lampjes ipv van leds te gebruiken.

Afbeelding

met deze schakeling zal de 2e lamp nog even na branden net als bij de anwb.

schakelaar j1 kan vervangen worden door de draad vanaf de 1e schakelaar naar de 1e lamp
Laatst gewijzigd door flash op do 17 dec, 2009 10:34, 1 keer totaal gewijzigd.

flash
Beginner
Beginner

Bericht door flash » wo 16 dec, 2009 22:18

Toch nog maar een tekening met relais gemaakt.

Afbeelding

k3 en k4 zijn dan knipper relais. nu zou je ook simpel een alarm licht schakeling dmv een losse schakelaar en 2 diodes kunnen maken.
Laatst gewijzigd door flash op wo 16 dec, 2009 22:25, 1 keer totaal gewijzigd.

jeroentje
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door jeroentje » wo 16 dec, 2009 22:23

Dat lijkt me wel iets waar de TS mee vooruit kan 8)

Wammes Waggel
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Wammes Waggel » do 17 dec, 2009 07:43

Dat had ik dus in mijn hoofd alleen helaas geen cad programma om er een tekening mee te maken. ;-)
Eindelijk een ACA ;-) (Roestoratie tijdelijk on hold)

landloper
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door landloper » do 17 dec, 2009 08:40

@flash: mooi uitgewerkt. Ik vraag me af wat dit precies doet. Waar zit de RAW-schakelaar? Ik zie in deze ruststand linksonder permanent branden. Kan je de werking kort beschrijven?
2CV6 club '86, BMW R1150GS '02

flash
Beginner
Beginner

Bericht door flash » do 17 dec, 2009 10:04

landloper schreef:@flash: mooi uitgewerkt. Ik vraag me af wat dit precies doet. Waar zit de RAW-schakelaar? Ik zie in deze ruststand linksonder permanent branden. Kan je de werking kort beschrijven?

klopt J1 moet de raw schakelaar zijn kon alleen het juiste symbool niet vinden in het programma wat ik gebruik. is ook meer bedoeld voor elektronische schakelingen. had ook alleen maar de keuze uit 25W lampen ;)

werking: zodra raw naar links staat(zoals in tekening) wordt het knipper relais K3 actief die laat het relais k1 met wissel contact aan en uit gaan.
ook komt er vanaf de schakelaar een + op het hulp contact van k1 te staan waarmee de lampen gevoed worden, en dus in rust stand van j2 alle lampen uit zijn.

alleen nu merk je niet meer als een lamp stuk is. om dit oplossen is het volgende mogelijk.

je moet +/- 45w knipperlicht automaten gebruiken kan je er voor kiezen om bijvoorbeeld alle onderste lampen links ook op draad 5 aan te sluiten en de bovenste lampen op het verbreek contact van het relais. nu merk je iig als er 1 van de normale knipperlichten stuk is.

om een alarmlicht schakeling te maken is het bedenk ik me nu handig om een derde knipperlicht relais +/- 90w te gebruiken + 2 diodes en een aan uit schakelaar.

aansluiten gaat als volgt + > schakelaar >knipperrelais> 2diodes met de streepjes van het relais af 1 diode naar draad 5 en 1 naar 4.

zou je het zonder 3e relais doen en aansluiten net na de raw schakelaar dan is de kans groot dat de 2 relais niet gelijk lopen,dan heb je zeker met dubbele knipperlichten een feest wagen.

hoop dat het een beetje duidelijk is zo.

frenkie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door frenkie » vr 18 dec, 2009 17:54

Als ik het goed getekend heb zoiets dus. Je kunt dan een relais gebruiken met zowel een no als een nc. Of je pakt er eentje met een no en eentje met een nc.

Wat is nu weer no en nc?

frenkie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door frenkie » vr 18 dec, 2009 18:03

Als ik de tijd er voor heb, dan zal ik al jullie technische praat en tekeningetjes eens onder de loep nemen, ik denk dat ik hier wel een goed antwoord tussen kan vinden. Zelf nog ff tekenen en dan snap ik het vast wel. Als er nog iemand met een beter idee komt, dan hoor ik het natuurlijk graag.

Wammes Waggel
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Wammes Waggel » vr 18 dec, 2009 18:04

NO: -> Normaly Open
Oftewel indien er geen spanning op de spoel staat is het contact geopend.
NC: -> Normaly Closed
Oftewel als er geen spanning op de spoel staat is het contact geopend.

Maar Frenky als deze termen je al helemaal vreemd zijn dan zou ik aan de schakeling zoals die is getekend en verzonnen niet zo maar beginnen...
Eindelijk een ACA ;-) (Roestoratie tijdelijk on hold)

frenkie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door frenkie » vr 18 dec, 2009 22:41

Ik ken wel een beetje engels hoor, en ik ben redelijk handig, maar alles is moeilijk de eerste keer. En als je dan met afkortingen komt, die ik nog nooit gehoord heb. Ik kan ook wel met afkortingen gaan gooien. Maar waar het om gaat is dat ik het straks snap. Voor die tijd begin ik ook niet aan zo'n klusje. Mijn koppelingsplaten laatst in mijn eentje vervangen, nog nooit een motor uit elkaar gehaald, maar hij loopt weer prima. Als je het niet probeert dan dan kun je beter een mercedes kopen en je scheel betalen aan garage kosten.

Plaats reactie