sporing & koplampen afstellen

Alles in, over, rond en op de koets.
Plaats reactie
Job
Gebruiker
Gebruiker

sporing & koplampen afstellen

Bericht door Job » za 1 jan, 2005 18:11

Hallo Mensen,
Mijn eendje (nf-63-nl) is afgelopen week in één keer apk goedgekeurt nadat ze 9 jaar geschorst in de schuur heeft gestaan en een zeer grondige restauratie ondergaan heeft. Het enige waar ik nog mee zit is: hoe stel ik mijn sporing goed af? dit geld ook voor de koplampen.

Ik heb wel eens wat gelezen over een touwtje rond de vier wielen ofzo.....maar wie weet hoe die methode in zijn werk gaat en of die te vertrouwen is. Ik weet dat een garagebedrijf er aperatuur voor heeft maar dan kost het me min 35 euro. Ik zou het dus eerst graag zelf willen proberen.

De koplampen heb ik vervangen en daarbij is de afstelling dus verloren gegaan. Ik verwachtte dat dit bij de apk werdt afgesteld/gecontroleerd maar daar werd niets mee gedaan. Is er een "doe het zelf" methode om je koplamen juist afgesteld te krijgen?

alvast bedankt voor de reacties!!

Job

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user

Bericht door Lelijke Eend » za 1 jan, 2005 20:30

Ik zou voor de afstelling van je sporing naar een garage gaan. Ik heb het zelf ook gedaan, maar het was rotwerk en ik heb er geen vertrouwen in. Ik ben van plan om mijn sporing bij een goede Eendenboer te laten stellen.

Over de koplampen kan ik weinig zinnigs zeggen.

Ik neem trouwens aan dat je weet dat je de hoogte kan instellen met die draaiknop links van je contactslot ?
Afblijven.

Job
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Job » za 1 jan, 2005 22:14

Lelijke Eend schreef:
Ik neem trouwens aan dat je weet dat je de hoogte kan instellen met die draaiknop links van je contactslot ?
:lol: :lol: Jah dat onderdeel heb ik ook in m'n handen gehad :wink:

Maar daarmee kan in nog niet bepalen of ze recht staan tov elkaar & of ze dezelfde hoogte hebben tov elkaar.

Job

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user

Bericht door Lelijke Eend » za 1 jan, 2005 22:59

Om te kijken of ze recht naar voren staan: lange, rechte lat er langs houden (wel ff de lenzen en reflectors e.d. er uit). Hoogte een beetje gookken (op een blinde muur schijnen ofzo). DAn kom je al een heel eind.
Afblijven.

Punky
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door Punky » za 1 jan, 2005 23:26

ik zou het bij een garage laten doen. Dan weet je zeker dat het goed zit. Koplampen kun je misschien nog wel gratis laten doen. Als het goed is hebben ze dat zelfs meegenomen tijdens de APK en moeten die dus goed staan.

Sporing is geen APK punt, maar garages hebben meetgerei voor de klus en dan zit het zeker goed. :wink:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Job
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Job » zo 2 jan, 2005 00:07

Punky schreef: Koplampen kun je misschien nog wel gratis laten doen. Als het goed is hebben ze dat zelfs meegenomen tijdens de APK en moeten die dus goed staan.
Tijdens de apk keuring ben ik de hele tijd bij de auto geweest. ze hebben de koplampen niet aangeraakt of gekeken, met zo'n aparaat, of ze goed stonden/voldoende lichtopbrengst hadden.

Job

Punky
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door Punky » zo 2 jan, 2005 00:26

Had eigenlijk wel moeten gebeuren.
Kun je ze alsnog laten doen. Is een paar minuten werk.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Edwin
Gebruiker
Gebruiker
Contacteer:

Bericht door Edwin » zo 2 jan, 2005 10:09

Misschien heb je voor het afstellen van je koplampen wat aan deze site:

Hella NV Koplampafstelling

edwin

Job
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Job » zo 2 jan, 2005 11:59

Punky schreef:Had eigenlijk wel moeten gebeuren.
Kun je ze alsnog laten doen. Is een paar minuten werk.
Ik zal de mensen bij de kwikflut eens lief gaan aankijken :lol: zodat ik de koplampen zelf mag afstellen met hun apparatuur :P

Job

ps: is er niemand die weet hoe je de sporing als doe het zelver kan afstellen?

pluisje
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door pluisje » zo 2 jan, 2005 18:11

ps: is er niemand die weet hoe je de sporing als doe het zelver kan afstellen?
eh....
ik heb er niet zo veel verstand van, maar ik heb het wel ergens gelezen..
de bedoeling is om tegen de 2 voorwielen 2 goede rechte balken te klemmen (lijmklemmen)
die klem je horizontaal op de velg zodat er een heel stuk naar voren uitsteekt..
je hebt dan 2 balken die parallel naar voren steken..
deze balken moeten dan ook parallel zijn afgesteld...
(dus bij het wiel meten en een stuk van het wiel vandaan)

de vooraandrijving van een eend maakt het juist zo makkelijk,
bij remmen, worden de wielen naar achter geduwd (kleine afwijking)
en tijdens het rijden iets naar voren geduwd (afwijking de andere kant op)
dus tijdens het stil staan, moeten ze gewoon in het midden staan :)

bij achterwiel aangedreven auto's is dit niet zo, en worden de wielen iets 'voorgebogen' afgesteld, zodat tijdens het rijden de wielen iets rechter
worden geduwd.

ga je nu rijden, en je stuur staat bij rechtuit iets naar links, dan moet je
het linker stuurtangetje iets korter maken en de rechter stuurstangetje net zo veel langer (kwart slag ofzo), net zolang totdat je stuur rechtuit staat bij rechtuit rijden...
mocht je dit niet voor elkaar krijgen omdat er een stang bijvoorbeeld helemaal ingeschroefd is, moet je het stuur zelf gewoon losmaken, een slagje naar rechts monteren en dan weer afstellen...

ps... wanneer je een heel eind rijdt en je voelt dat de banden warm worden, dan staan ze zeker slecht afgesteld,
een beetje verkeerd afgesteld zal je weinig van merken, maar als je een jaartje met je afstelling rijdt en de banden slijten niet schuin af... dan zou ik er verder geen aandacht meer aan schenken..
ik ben op zoek naar een auto waar ik alles zelf aan kan doen, zodat ik elk weekend van Rotterdam naar Nijmegen kan rijden..

Ealse
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Ealse » zo 2 jan, 2005 21:07

Ik heb vandaag nog mijn vrouw's Eend uitgelijnd. Het is in principe vrij simpel. :lol:
Zet de auto op een vlakke vloer.
Leg op de hoogte van het midden van de wielen een pvc-buis tegen de voorbumper van de auto. Bevestig daar aan beide zijden een dun touw aan en trek dit naar achter langs de auto over het midden van de achterwielen.
Achteraan de auto knop je de stukken touw aan een postbode-elastiek zodat je met het elastiek de touwen onder spanning houdt.
Zet je stuur recht. Controleer eventueel of recht stuur ook betekent dat het stuurhuis in de middenstand staat en verhelp dit zonodig. (Details hiervan laat ik maar achterwege.)
Schuif de touwen over de PVC buis zodat ze net niet het midden van het wiel raken. Meet nu aan de voorwielen aan de voor- en achterzijde de afstand tussen de velgrand en het touw. De maat aan de voorzijde is gelijk aan die aan de achterzijde of maximaal 1.5 mm minder (uitspoor).
Verrol de auto zodat het wiel een halve slag maakt en meet nogmaals. Dit omdat de velg wellicht iets beschadigd is.
Als je de boel moet verstellen, maak dan de manchetten op de stuurstang los en verdraai het schuifstuk tot je de juist maat hebt. Let wel op dat het stuur ondertussen niet verdraaid. :idea: Bij verdraaien zul je de stuurkogel iets verdraaien, zorg bij het vastzetten van de manchtten dat de kogel weer netjes vrij kan bewegen.

Ik hoop dat het duidelijk is.

Christian
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Christian » ma 3 jan, 2005 10:18

Uitlijnen doe ik ook zelf. Maar net iets anders.
Nadat de auto op een vlakke vloer staat en het stuur recht is gezet, moet hij een stukje vooruit worden gerold.
Ik ga eronder liggen met een uitschuifbare pijp en klem deze tussen de velgranden van de voorwielen, vóór de vooras. Dan rol ik de auto een halve wielomslag naar voren en meet dit achter de vooras.
Op de uitschuifbare pijp kun je eventueel merktekentjes aanbrengen om de mm. Aan de voorkant mag je max. 3 mm meer meten dan aan de achterkant. (diezelfde 1.5 mm uitspoor per wiel als hierboven genoemd is)
Meet het daarna nog een paar keer na. Het is een precies werkje.

De koplampen:
Ik zet de auto 's nachts op (een donkere) straat. De stelknop moet tegen de aanslag omhoog staan. Deze is alleen bedoeld om de lampen omlaag te draaien als er een dikke tante achterin zit. Richt de lampen zó dat de lichtstraal tot ongeveer 15 meter voor de auto reikt.
Die 15 meter weet ik niet meer 100% zeker. Kijk voor de zekerheid nog even tot hoever de lichtbundels van een andere auto komen.
De verleiding is groot om ze te hoog af te stellen, dan zie je namelijk gewoon meer. Maar je tegenliggers niet....
C'est la crème de la crème...

Hanzzl69
Spelleider Forum Trofee
Contacteer:

Bericht door Hanzzl69 » ma 3 jan, 2005 11:12

Hoe je koplampen afstelt staat in het boekje Zelf sleutelen, van TJ. de Jager, uitgeverij Kluwer voertuigentechniek te Deventer, ISBN 90-201-2600-8, mijn versie is de vierde druk uit 1994. Pagina 142 tot 144. Maar naast tekst moet je er de tekeningen en foto's bij zien. Beetje lastig uitleggen op dit forum.
Kijk eens in de bieb of het er is. Anders wil k wel copieen opsturen. Maar zelf in huis halen is erug handig!!! Het gaat niet over de eend maar over autotechniek in het algemeen. Een: Handleiding voor verantwoord onderhoud van de eigen auto. Ik heb er veel aan.
Hanzzl69

Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985

Plaats reactie