Bodemplaten inlassen
Bodemplaten inlassen
Na een heleboel gaatjes te hebben dichtgemaakt met kleine plaatjes ben ik het zat, ik wil nieuwe bodemplaten in mijn charleston. De auto ligt momenteel helemaal uit elkaar en de koets ligt op zijn/haar kant op de vloer. Is het wel verstandig om op deze manier te gaan hakken zagen en lassen?? En hoe pak ik het karwij t verstandigst aan? Ik heb nl een mig lasapp. maar kan eigenlijk alleen proplassen maken, is bv handig om een randje van 2cm van de oude platen te laten zitten en daar de nieuwe op vast te maken? (met proplasjes om de 2cm of zo?
Alvast bedankt !
Alvast bedankt !
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 432
- Lid geworden op: ma 7 apr, 2003 15:34
- Locatie: Ovezande (zeeland)
Je moet bodemplaten altijd lassen met de koets op het chassis. Anders komen gegarandeerd de gaatjes niet overeen als je de boel in elkaar probeert te zetten.
Eigenlijk zou je de boel moeten puntlassen, maar zo'n apparaat hebben de meeste niet voorhanden.
Ik haal de oude bodemplaat altijd helemaal weg. Je kunt dan gaatjes boren in de omgezette rand aan de nieuwe bodemplaat en vervolgens door het gaatje de bodemplaat aan de dorpel vastlassen.
Zorg wel dat als je gaat lassen, de koets op het chassis staat, en de bodemplaten vast zijn geschroefd aan het chassis met een paar boutjes om te zorgen dat de platen op de juiste plek zitten.
Als je geen zin hebt (of je vind het lastig) om onder je auto te lassen. (als je bijvoorbeeld geen brug voorhanden hebt), dan kun je ook de platen van boven vastlassen ter plaatse van de aansluiting dorpel-bodemplaat.
succes
Bjorn
Eigenlijk zou je de boel moeten puntlassen, maar zo'n apparaat hebben de meeste niet voorhanden.
Ik haal de oude bodemplaat altijd helemaal weg. Je kunt dan gaatjes boren in de omgezette rand aan de nieuwe bodemplaat en vervolgens door het gaatje de bodemplaat aan de dorpel vastlassen.
Zorg wel dat als je gaat lassen, de koets op het chassis staat, en de bodemplaten vast zijn geschroefd aan het chassis met een paar boutjes om te zorgen dat de platen op de juiste plek zitten.
Als je geen zin hebt (of je vind het lastig) om onder je auto te lassen. (als je bijvoorbeeld geen brug voorhanden hebt), dan kun je ook de platen van boven vastlassen ter plaatse van de aansluiting dorpel-bodemplaat.
succes
Bjorn
Ik zag op het duitse 2cvforum.de iemand die zie dat hij nieuwe vloerplaten met Parkers had vastgezet, met de zegen van de TÜV. (Is immers geen dragend deel) Als je de boel vantevoren met wat carr.kit insmeert ben je denk ik heel lang van de bruine pest verlost.
Als je wilt lassen: officieel zijn er regels voor het maken van proplassen, de afstand tussen de gaatjes is x keer de diameter van de gaatjes die je maakt. (3 keer of zo, weet ik niet meer)
B.
Als je wilt lassen: officieel zijn er regels voor het maken van proplassen, de afstand tussen de gaatjes is x keer de diameter van de gaatjes die je maakt. (3 keer of zo, weet ik niet meer)
B.
proplassen mogen niet meer van de rdw en apk.
(niet dat iemand kan zien wanneer de lassen gemaakt zijn)
De platen moeten voor minimaal 50 % zijn doorgelast. Dus ook laspikkies mogen niet meer.
Langs dorpel voetenbak en achterbank streeplassen met elke keer maximaal de lengte van de las tussen de lassen (of helemaal doorlassen)
(niet dat iemand kan zien wanneer de lassen gemaakt zijn)
De platen moeten voor minimaal 50 % zijn doorgelast. Dus ook laspikkies mogen niet meer.
Langs dorpel voetenbak en achterbank streeplassen met elke keer maximaal de lengte van de las tussen de lassen (of helemaal doorlassen)
Das maf, Duitse TÜV accepteert niets anders aan dragende delen, daar worden doorgelste naden afgekeurd. Doordat een lasnaad het metaal plaatselijk 'brosser' maakt, is een correct uitgevoerde punt- of proplasverbinding (dichtgelaste gaatjes) sterker dan een doorlopende naad. Niet alleen theoretisch, ook in testen op de trekbank.
B.
B.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 432
- Lid geworden op: ma 7 apr, 2003 15:34
- Locatie: Ovezande (zeeland)
Bodemplaten hoeven zeker niet voor 50% gelast te worden. Dat geldt alleen voor delen die orgineel uit 1 stuk bestaan. Bodemplaten zijn af fabriek plaatselijk gepuntlast, en mogen dus bij vervanging ook zodanig ingelast worden. Of dit nu gepuntlast op met proplassen gebeurt maakt niks uit.
Je hoeft natuurlijk geen delen, die orgineel plaatselijk vastzitten, bij vervanging opeens voor 50% of meer te gaan lassen.
Je hoeft natuurlijk geen delen, die orgineel plaatselijk vastzitten, bij vervanging opeens voor 50% of meer te gaan lassen.
bodemplaatjes..
Ik ga lekker gaatjes boren en weer dicht lassen, dat wordt het mooist denk ik. Toch vind ik het wel raar dat een niet dragend deel dan met ik weet niet hoe veel boutjes aan t chassis wordt vastgemaakt, bovendien zit je er ook nog eens voor de helft op. Maar goed, als het voor de rdw een niet dragend deel is mogen gaten dus ook dicht gepopt worden.(doe ik niet, vind ik net als parkeren niet echt een mooie oplossing) Ik wil de bodem uiteindelijk afdeken met een grote plaat aluminium traanplaat, dus doorzakken is er toch niet bij (geinspireerd door 2cv-pino). Wat ik me dan wel afvraag, zou ik dan de rails van de stoelen gewoon op die plaat mogen vastmaken, dus niet op de bodemplaat, dan kan ik de bodemplaat misschien nog makkelijker met laswerk redden (grote plaat er over heen.)
Verder bedankt voor de tips.
Verder bedankt voor de tips.
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
vocht
Jawel!!
Tuurlijk, Aluminium is ook zo'n fijn materiaal omdat vocht hier uitermate snel op condenseert. Ik hoop het op te hunnen lossen door ontzettend veel owatrol russen de beide platen te smeren, en dit eens per jaar te controleren natuurlijk. Daarom zou t ook wel handig zijn om de plaat niet te goed te bevestigen op de bodem/chassis.
Anyway, eerst maar eens zorgen dat de bodem een beetje ok is, en dan zie ik wel weer verder met mijn wilde plannen.
Groetjes Stijn.
Tuurlijk, Aluminium is ook zo'n fijn materiaal omdat vocht hier uitermate snel op condenseert. Ik hoop het op te hunnen lossen door ontzettend veel owatrol russen de beide platen te smeren, en dit eens per jaar te controleren natuurlijk. Daarom zou t ook wel handig zijn om de plaat niet te goed te bevestigen op de bodem/chassis.
Anyway, eerst maar eens zorgen dat de bodem een beetje ok is, en dan zie ik wel weer verder met mijn wilde plannen.
Groetjes Stijn.
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
Bodemplaat is af!
Ik eb t klussje af hoor, ik ben er achter gekomen dat je het beste plaatstaal kunt gebruiken van een eendonderdeel. Ik heb van stukjes achterklep weer een erg strakke bodem gemaakt (voelt goed!) ook de kofferbak is weer helemaal strak evenals de voetenbak. 0,7 mm plaatstaal is echt het fijnst om te lassen, op de een of andere manier krijg ik 1 mm plaatstaal niet vast of brand ik een gat in de 0,7 mm plaat er onder, dus wil je ergens nog een gaatje dichtlassen en slingert er ergens nog een achterklep rond... ook makkelijk te vormen en buigen en zo!
Groetjes Stijn
Groetjes Stijn