tot hoeveel graden onder 0 op LPG te starten?
tot hoeveel graden onder 0 op LPG te starten?
Zijn er hier nog meer zuinigaards die op LPG rondtuffen? Tot hoeveel graden onder O kan je op LPG starten? Ik heb vorig jaar -18 gehaald op LPG, de dagen erna ( tot -21°C) heb'k wel op benzine moeten overschakelen...
Kan het eigenlijk kwaad om met vriestemperaturen op LPG te starten?
Laatst zei iemand me dat ik op LPG geen wintergrille moet zetten aangezien LPG de motor heter stookt, is dit waar??
Kan het eigenlijk kwaad om met vriestemperaturen op LPG te starten?
Laatst zei iemand me dat ik op LPG geen wintergrille moet zetten aangezien LPG de motor heter stookt, is dit waar??
- 2cvmaarten
- Veelvuldig poster
- Berichten: 627
- Lid geworden op: do 28 mei, 2009 20:18
- Locatie: Ulestraten
Ik heb in mijn c5 LPG liggen maar dat is een iets moderner systeem.
Over het algemeen kan je tot ongeveer -20 starten op LPG Kouder dan heb je kans dat hij bevriest (voor de specs moet je bij de gas fabrikant zijn) Dus zou ik zowiezo starten op benzine en daarna pas overschakelen als dit niet teveel problemen geeft (het overschakelen dan). Dit is tevens de reden waarom bij LPG G3 hij pas overschakelt bij een bepaalde motor temp.
De verbranding met LPG zal idd warmer zijn maarja zal in deze koudere temperaturen niet veel uitmaken ik zou gewoon je wintergrille blijven gebruiken.
Over het algemeen kan je tot ongeveer -20 starten op LPG Kouder dan heb je kans dat hij bevriest (voor de specs moet je bij de gas fabrikant zijn) Dus zou ik zowiezo starten op benzine en daarna pas overschakelen als dit niet teveel problemen geeft (het overschakelen dan). Dit is tevens de reden waarom bij LPG G3 hij pas overschakelt bij een bepaalde motor temp.
De verbranding met LPG zal idd warmer zijn maarja zal in deze koudere temperaturen niet veel uitmaken ik zou gewoon je wintergrille blijven gebruiken.
Citroen 2cv6 special 1986
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
en ook niet onbelangrijk: blijft er benzine in de vlotterkamer en blijft de vlotter dus drijven en stuitert dus niet kapot! (heb mensen in schotland na de wm driftig zien mc gyver-en nadat ze geen lpg konden tanken en de vlotter kapot gestuiterd bleek)Bjorn schreef:het is sowieso aan te bevelen om altijd op benzine te starten (of althans regelmatig een keer) Dan komt er namelijk ook een keer benzine door de carburatuer en blijft de boel een beetje gangbaar en gesmeerd.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
- Tom Duckpower
- Moderator
- Berichten: 4097
- Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
- Locatie: Berkel-Enschot
- Contacteer:
Juistem!Joos schreef:Je kan toch geen benzine in de vlotterkamer houden als je op lpg rijdt..?
Ookal start je op benzine, dan rijdt je toch je carburator leeg voor je op gas overstapt?
En op benzine en op LPG tegelijk gaat niet...
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
Al was het maar om de eend enkel een beetje warmer te kunnen stoken
hoe dan ook, ik zal wel op LPG moeten blijven starten want m'n sleutels zijn gejat en kan m'n tankdop dus niet openen....
bovendien heb ik geen stand om zowel op benzine als op LPG te zetten, waardoor ik dus moeilijk terug op benzine kan overschakelen ( het duurt nl even voordat de benzinepomp de benzine tot in de carbu heeft gepompt), 'k moet dus overschakelen als ik hier de berg af rijd...
hoe dan ook, ik zal wel op LPG moeten blijven starten want m'n sleutels zijn gejat en kan m'n tankdop dus niet openen....
bovendien heb ik geen stand om zowel op benzine als op LPG te zetten, waardoor ik dus moeilijk terug op benzine kan overschakelen ( het duurt nl even voordat de benzinepomp de benzine tot in de carbu heeft gepompt), 'k moet dus overschakelen als ik hier de berg af rijd...
wat geloof ik (ook) wel een goede rede is om zo nu en dan op benzine te starten/rijden is....
(durf bijna niets te zeggen sommige mensen worden als een wilde eend aangeschoten omdat ze dingen zeggen die niet zouden kloppen...MAAR DOE HET TOCH...)
Dat de benzine achter in niet te oud wordt....als dat te oud is schijnt het van alles aan te vreten en te bederven dus ook nog onbruikbaar te worden.
(durf bijna niets te zeggen sommige mensen worden als een wilde eend aangeschoten omdat ze dingen zeggen die niet zouden kloppen...MAAR DOE HET TOCH...)
Dat de benzine achter in niet te oud wordt....als dat te oud is schijnt het van alles aan te vreten en te bederven dus ook nog onbruikbaar te worden.
onder druk wordt alles vloeibaar
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
- Locatie: stompwijk (zh)
aanvreten weet ik niet, wat ik wel weet is dat benzine een mengeling is van van alles en nog wat, en dat de vluchtige delen op den duur vervliegen, en je dan een soort kauwgom overhoudt wat kleine gaatjes en nauwe doorgangen gaat verstoppen.gillis schreef: Dat de benzine achter in niet te oud wordt....als dat te oud is schijnt het van alles aan te vreten en te bederven dus ook nog onbruikbaar te worden.
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break
Hallo, eindelijk een topic waar ik op kan reageren!! (Kijk eens naar de eerste 3 letters van mijn inlognaam)
Ik rijd al jaren op LPG diverse DS'sen; een CX en sinds een jaar of 3 een 2cv die ik voor 500 euro gekocht heb met werkende LPG installatie op kenteken.
Ik heb een keer op wintersport in Oosterijk -25 gehaald met starten in een DS dus je kunt altijd starten op LPG.
In principe hoef je niet meer op benzine te rijden als je op LPG rijdt, alleen drogen hierdoor alle rubberdelen dus ook de pakkingen in je carburateur, benzinepomp enz. waardoor mijn eend nu alweer sinds een jaar of 2 niet meer op benzine rijdt, dus als je af en toe op benzine rijdt, blijven je pakkingen soepel.
Een moderne motor wordt bewust op benzine gestart om de benzine-injectoren gangbaar te houden, maar technisch gezien hoeft het dus niet.
Een motor op LPG wordt warmer dan een motor op benzine omdat het verdampen van de benzine die in het moterblok komt warmte ontrekt aan het motorblok, alleen met onze superdelux overkoelde motoren, heb je ook hiervan in een 2cv geen last. Overigens een LPG motor wordt pas "heet" als het LPG mengsel te arm wordt maar ook hier hoef je je bij een 2cv geen zorgen te maken want dan begint hij gewoon in te houden. Ik doe dus ook gewoon mijn hoesje ervoor bij 5 graden in stadsverkeer en bij -5 graden op de snelweg (plankgas)
Bij mijn eend zit er nog zo'n ouderwetse stift in het spruitstuk waardoor het nog vloeibare gas verwarmd wordt waardoor de verdamper niet bevriest en je kunt bij mij goed zien dat als er teveel gas de motor ingaat (mengsel te rijk) de stift de boel niet meer opgewarmd krijgt en de verdamper bevriest.
Een ander fabeltje (naar mijn mening) is het reviseren van de koppen (harde klepzittingen en kleppen). Ik heb denk nu al zo'n 300.000 km afgelegd te hebben met Citroen's die ouder zijn dan 25 jaar op LPG en ik heb nog nooit een verbrande klep gehad. Je kunt dus beter niets doen aan je motor en rijden totdat ie vesleten is en dan pas je koppen laten reviseren, zoals gezegd ik heb het nog niet meegemaakt.
Overigens heb ik mijn eend omgebouwd naar dampgas injectie zodat ik verlost ben van de vergasser in mijn luchtinlaat en mijn eend rijdt nu 115km (TOMTOM), tegenover 105 eerst.
Als laatste wil ik nog even kwijt dat ik nu bezig ben om er nog een Smart turbo in te bouwen, google maar eens 2cv smart turbo intercooler......
Ik rijd al jaren op LPG diverse DS'sen; een CX en sinds een jaar of 3 een 2cv die ik voor 500 euro gekocht heb met werkende LPG installatie op kenteken.
Ik heb een keer op wintersport in Oosterijk -25 gehaald met starten in een DS dus je kunt altijd starten op LPG.
In principe hoef je niet meer op benzine te rijden als je op LPG rijdt, alleen drogen hierdoor alle rubberdelen dus ook de pakkingen in je carburateur, benzinepomp enz. waardoor mijn eend nu alweer sinds een jaar of 2 niet meer op benzine rijdt, dus als je af en toe op benzine rijdt, blijven je pakkingen soepel.
Een moderne motor wordt bewust op benzine gestart om de benzine-injectoren gangbaar te houden, maar technisch gezien hoeft het dus niet.
Een motor op LPG wordt warmer dan een motor op benzine omdat het verdampen van de benzine die in het moterblok komt warmte ontrekt aan het motorblok, alleen met onze superdelux overkoelde motoren, heb je ook hiervan in een 2cv geen last. Overigens een LPG motor wordt pas "heet" als het LPG mengsel te arm wordt maar ook hier hoef je je bij een 2cv geen zorgen te maken want dan begint hij gewoon in te houden. Ik doe dus ook gewoon mijn hoesje ervoor bij 5 graden in stadsverkeer en bij -5 graden op de snelweg (plankgas)
Bij mijn eend zit er nog zo'n ouderwetse stift in het spruitstuk waardoor het nog vloeibare gas verwarmd wordt waardoor de verdamper niet bevriest en je kunt bij mij goed zien dat als er teveel gas de motor ingaat (mengsel te rijk) de stift de boel niet meer opgewarmd krijgt en de verdamper bevriest.
Een ander fabeltje (naar mijn mening) is het reviseren van de koppen (harde klepzittingen en kleppen). Ik heb denk nu al zo'n 300.000 km afgelegd te hebben met Citroen's die ouder zijn dan 25 jaar op LPG en ik heb nog nooit een verbrande klep gehad. Je kunt dus beter niets doen aan je motor en rijden totdat ie vesleten is en dan pas je koppen laten reviseren, zoals gezegd ik heb het nog niet meegemaakt.
Overigens heb ik mijn eend omgebouwd naar dampgas injectie zodat ik verlost ben van de vergasser in mijn luchtinlaat en mijn eend rijdt nu 115km (TOMTOM), tegenover 105 eerst.
Als laatste wil ik nog even kwijt dat ik nu bezig ben om er nog een Smart turbo in te bouwen, google maar eens 2cv smart turbo intercooler......
haah eindelijk nog eens een met een 2cv op LPG
goed om te horen dat 'ie niet vlug te warm wordt want daar heb'k altijd schrik voor als'k alleen op de autostrade rijd (naargelang m'n stemming, afstelling van de kleppen, de windrichting en het hellingspercentage soms wel eens gas op de plank en maximum speed is dan 120 op't klokje en as 'ie zin heeft wel eens het klokje rond...)
maar hoe stel je eigenlijk je mengsel echt perfect af???? Heb je ook soms last van backfire's bij koud starten? Hoe los je dat dan op?
goed om te horen dat 'ie niet vlug te warm wordt want daar heb'k altijd schrik voor als'k alleen op de autostrade rijd (naargelang m'n stemming, afstelling van de kleppen, de windrichting en het hellingspercentage soms wel eens gas op de plank en maximum speed is dan 120 op't klokje en as 'ie zin heeft wel eens het klokje rond...)
maar hoe stel je eigenlijk je mengsel echt perfect af???? Heb je ook soms last van backfire's bij koud starten? Hoe los je dat dan op?