Ruit demontage en advies achterdeurscharnier
- Boudewijn
- Veelvuldig poster
- Contacteer:
Ruit demontage en advies achterdeurscharnier
Ik ben bezig om een achterdeur op te knappen en moest daarvoor de ruit er uit halen. Omdat er vaak vragen hier op het forum staan over dit onderwerp, hierbij de methode die ik bij de plaatwerkdemonstratie van de 2cv club geleerd heb. Gemakkelijk alleen te doen en geen risico van ruitbreuk.
Neem een aantal ijzeren plaatjes van 1.5 of 2 mm dik. Steek deze tussen het rubber en de deur en buig het rubber zodat je het plaatje aan de achterzijde van de ijzeren sponning kunt steken. Zie foto.
Doe dit rondom de ruit en hij komt vanzelf los.
Tussen de deur en de aangelaste scharnier zit een kitnaad, deze is echter niet goed meer en er onder zit dus roest. Hoe kan ik dat het beste behandelen? Kitnaad er uit snijden, RX5 er in spuiten en weer afkitten? of hebben jullie betere methoden.
Neem een aantal ijzeren plaatjes van 1.5 of 2 mm dik. Steek deze tussen het rubber en de deur en buig het rubber zodat je het plaatje aan de achterzijde van de ijzeren sponning kunt steken. Zie foto.
Doe dit rondom de ruit en hij komt vanzelf los.
Tussen de deur en de aangelaste scharnier zit een kitnaad, deze is echter niet goed meer en er onder zit dus roest. Hoe kan ik dat het beste behandelen? Kitnaad er uit snijden, RX5 er in spuiten en weer afkitten? of hebben jullie betere methoden.
-
- Gebruiker
ruit eruit halen doe ik altyd wat siliconenspray of afwasmiddel tussen rubber en rand deur en achterdeur bv in auto hangen dan ik 1 hoek beginnen te drukken van binnen naar buiten en terwijl je druk uitoefend met vlakkehand trek je rubber ietslos en hij glijd eruit terwijl je met je hand de druk verplaatst ik begin altyd bovenin behalve met achterruitje die onderop.
dit is overigens een zwaar klusje als er kit in het rubber zit 1 keer gehad was een rotklus maar nog nooit een ruit gebroken wel met het plaatsen van een voorruit een 42 jaar oud rubber gescheurd was al niet best maar niet meer te krijgen met een randje voor alu sierstrip in voorruit...
dit is overigens een zwaar klusje als er kit in het rubber zit 1 keer gehad was een rotklus maar nog nooit een ruit gebroken wel met het plaatsen van een voorruit een 42 jaar oud rubber gescheurd was al niet best maar niet meer te krijgen met een randje voor alu sierstrip in voorruit...
Xsara Coupe VTS 1.8 16V
Dyane 0.6 1983
Dyane 0.6 1974
2CV AZ 18PK 1967
Dyane 0.6 1983
Dyane 0.6 1974
2CV AZ 18PK 1967
-
- Veelvuldig poster
- Contacteer:
over het vervangen van ruiten, of in elk geval het erin zetten en eruit halen.
Ik gebruik liever geen afwasmiddel omdat dit de oppervlaktespanning van water breekt, hierdoor lijkt mij dat het water met gemak tussen je rubbers kruipt als er nog een restje afwasmiddel zit ergens,
volgens mij kun je dan beter een of ander vet gebruiken, of zie ik dat nu verkeerd?
Ik gebruik liever geen afwasmiddel omdat dit de oppervlaktespanning van water breekt, hierdoor lijkt mij dat het water met gemak tussen je rubbers kruipt als er nog een restje afwasmiddel zit ergens,
volgens mij kun je dan beter een of ander vet gebruiken, of zie ik dat nu verkeerd?
Dyane verkocht wegens gebrek aan tijd of teveel hobbies
Ik spaar heel langzaam voor een AZU
Ik spaar heel langzaam voor een AZU
-
- Heavy user
-
- Addicted user
- Contacteer:
eruit met zeep erin met tectyl, siliconenspray gebruik ik eigenlijk nooit, want dat spul kruipt overal tussen en is er bijna niet meer uit te krijgen, ook niet met wasbenzine. Ooit een keer zo dom geweest om een net geschuurde tank in te spuiten met siliconenspray tegen het roesten. Mijn spuiter stuurde mij naar huis en moest met afbijt te tank nog een keer schoonmaken, alvorens hij deze kon gaan spuiten. De afbijt trekt de siliconen uit de porieën, iets wat met wasbenzine niet lukt.
- Boudewijn
- Veelvuldig poster
- Contacteer:
Bedankt voor jullie reactie 's, ik wilde alleen even laten zien dat dit een gemakkelijke methode is waarbij je niet bang hoeft te zijn dat de ruit er ineens uit valt.
Maar wat moet ik nu met mijn achterdeur scharnier? Kit verwijderen en RX5 er in spuiten en weer afkitten? of zijn er betere methoden.
Maar wat moet ik nu met mijn achterdeur scharnier? Kit verwijderen en RX5 er in spuiten en weer afkitten? of zijn er betere methoden.
Schultenbräu das ist mein Bier !
- Bertje Beige
- Veelvuldig poster
-
- Gebruiker
Rx 5 is wel verschrikkelijk duur heb laatst een soortgelijk product gevonden dat maar 22 eurie kost en net zo goed werkt is dun als je het erop brengt maar word zeer dik bij het uitharden moet alleen wel 24 uur drogen.
Voor liefhebbers kan ik wel even opzoek gaan naar een naam....
Voor liefhebbers kan ik wel even opzoek gaan naar een naam....
Xsara Coupe VTS 1.8 16V
Dyane 0.6 1983
Dyane 0.6 1974
2CV AZ 18PK 1967
Dyane 0.6 1983
Dyane 0.6 1974
2CV AZ 18PK 1967
-
- Gebruiker
want wat kost zo'n pot rx-5 wel niet tegenwoordig?
Het is als ik het goed heb op lijnolie basis maar was er wel diep van onder de indruk vooral omdat het erg dun is dat betekent minder nodig!!! maar als het droog is wel dik is geworden zal vnvd even kijken
Het is als ik het goed heb op lijnolie basis maar was er wel diep van onder de indruk vooral omdat het erg dun is dat betekent minder nodig!!! maar als het droog is wel dik is geworden zal vnvd even kijken
Xsara Coupe VTS 1.8 16V
Dyane 0.6 1983
Dyane 0.6 1974
2CV AZ 18PK 1967
Dyane 0.6 1983
Dyane 0.6 1974
2CV AZ 18PK 1967
- Bertje Beige
- Veelvuldig poster
-
- Gebruiker
ik heb nu mijn binnen spatborden voetenbak en dorpels en bodemplaten met dat andere product behandeld en er is amper wat uit maar met mijn eend was het blik RX-5 zomaar op!!
Nog geen tijd om de naam te posten omdat het in een loods staat bij mijn dyane en ben er een weekje niet geweest komt snel...
Nog geen tijd om de naam te posten omdat het in een loods staat bij mijn dyane en ben er een weekje niet geweest komt snel...
Xsara Coupe VTS 1.8 16V
Dyane 0.6 1983
Dyane 0.6 1974
2CV AZ 18PK 1967
Dyane 0.6 1983
Dyane 0.6 1974
2CV AZ 18PK 1967