Bougies

Gesloten
Pieter-Jan
Gebruiker
Gebruiker

Bougies

Bericht door Pieter-Jan » di 4 jan, 2005 23:15

Ik heb gehoord dat voor de vervanging van de bougies, die hele motor er uit moet. Of is dat een fabeltje? Ik hoop dat het een fabeltje is, anders kunnen de kosten voor het grote onderhoud wel eens hoog oplopen :?

Punky
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door Punky » di 4 jan, 2005 23:41

Nope, dat hoeft helemaal niet.

Trek je bougiekabels maar eens uit je blok. Dan zie je de bougies zitten. Met een bougiesleutel kun je ze los krijgen. Hoeft niet eens plaatwerk van je eend af om daar bij te kunnen.
Let er wel op dat je de schroef draad niet molt, want dan ben je verder van huis.

Suc6
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Duintje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Duintje » wo 5 jan, 2005 00:03

Sinds ik een cilinderkop gesloopt hebt, haal ik tegenwoordig altijd de voorschermen er even af, dan kan ik de bougie er makkelijker netjes in draaien. Anders mis ik het juiste gevoel een beetje.

Maar in principe is je motorkap het enige dat open moet om je bougies te vervangen.

Marcel

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Spookeend » wo 5 jan, 2005 09:43

Bougie Kabels eraf, lange knikbare sleutel erop, met die sleutel losdraaien, en gewoon eruit halen. Nieuwe Bougie met een beetje kopervet (de draad) insmeren, (of je gebruikt de spelciale bougie invet stok die standaard op een eend geleverd is, ook wel bekend als oliepeilstok) dan met de hand de bougi voor het gat brengen, voorzichtig in draaien, zover mogelijk met de hand doen. Als je denk nou, dat zijn nu zeker al 4 tot 6 slagen (met de hand) dan de bougiesleutel er op, en vast zetten, en dan niet zo van dat het nooooooit meer los moet, maar gewoon, redelijk vast. De cylinderkop is van heel teer materiaal, dus die gaat eerder stuk dan de bougie, helaas.

Succes ermee.

Greatnix Spookeend

abr2cv
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door abr2cv » vr 7 jan, 2005 13:18

Welke bougiesleutel moet je eigenlijk gebruiken? 21? Heb er eerlijk gezegd nog niet naar gekeken maar is altijd makkelijk om te weten, dan kan ik die mooi even meenemen van mn werk :lol: . Ik weet uit ervaring dat een bougie soms heel erg vast zit en dat je die dan met beleid moet losdraaien anders draai je de schroefdraad in de kop van de motor kapot. Is me een keer gebeurd met een Ford Ka :? .
AK 400 in restauratie.
2cv6 rijdende onderdelen donor.

Handjes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Handjes » vr 7 jan, 2005 14:49

Als de bougies worden vervangen, moet ook de olie en zeker ook de kleppen gesteld en contactpuntjes vervangen worden. Alleen bougies vervangen heeft geen zin...
La vie est belle.

abr2cv
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door abr2cv » vr 7 jan, 2005 15:06

Sorry dat had ik er ook nog even bij moeten vermelden. Voor mij is dat logisch voor anderen misschien idd nog niet. Zal er de volgende keer om denken.
AK 400 in restauratie.
2cv6 rijdende onderdelen donor.

Gesloten