Raar gepiep Dyane

Alles in, over, rond en op de koets.
Plaats reactie
lordmaster1
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 390
Lid geworden op: di 26 apr, 2005 13:05
Locatie: Wanssum

Raar gepiep Dyane

Bericht door lordmaster1 » do 21 jan, 2010 22:52

Daaaag!!

Ik heb bij de Dyane last van een rare piep als ik instap, handmatig heen en weer schud, een bocht maak of over een drempel ga. Het is alsof je 2 plaatdelen over mekaar heen schuurt, maar ik heb nergens kunnen vinden waar. K word er echt gek van:P Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn?

Dax
Wie een kuil graaft voor een ander, houdt zand over!!!

Joos
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1060
Lid geworden op: za 17 mei, 2003 21:40
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Bericht door Joos » do 21 jan, 2010 23:36

Is het geen "veerpot-zeehond"?
1977 Mehari

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 769
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Condezaygues, Frankrijk

Bericht door Kulio » vr 22 jan, 2010 07:40

Zoek in de zoekfunctie op wonderolie en je vindt het antwoord op wat je moet doen en mogelijk je probleem oplost.
Geen injectie
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!

Charly
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 441
Lid geworden op: wo 26 jan, 2005 20:56
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Raar gepiep Dyane

Bericht door Charly » vr 22 jan, 2010 08:16

lordmaster1 schreef:Daaaag!!

Ik heb bij de Dyane last van een rare piep als ik instap, handmatig heen en weer schud, een bocht maak of over een drempel ga. Het is alsof je 2 plaatdelen over mekaar heen schuurt, maar ik heb nergens kunnen vinden waar. K word er echt gek van:P Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn?

Dax
Heb je een originele grijze metalen afdekplaat in je kofferbak? Die kan ook wat schuiven, bij mijn Dyane tenminste wel, en dat maakt ook een piepend, schurend geluid van metaal op metaal.
2CV6 Charleston, 1986, NV-GN-36, Rood-Zwart
Berlingo XTR 120, 2010, Sable Bivouac
Peugeot 205 GTI 1.9 van 1991

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5114
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » vr 22 jan, 2010 08:56

smeer de veren maar eens met wonderolie.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
echte eendrijder
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 188
Lid geworden op: wo 3 jun, 2009 13:30
Locatie: nieuw weerdinge Drenthe

Bericht door echte eendrijder » vr 22 jan, 2010 09:35

voorspatborden wel in de rubbers?

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » vr 22 jan, 2010 10:39

heej dax! long time no see, leuk dat je dyane rijdt

inderdaad binnenschermen checken of die niet de draagrm raken, maar dat geeft meestal een kloeink geluid. wat ook nog wel eens gebeurd bij een dyane is dat het binnenscherm van het voorspatbord ter hoogte van de spatlap / draagarm, niet helemaal lekker zit en tegen de "driehoek" aanschuurt waar de schokdemper aan vast zit. als dit het geval is, check dan ook de staat van je buitendeel van je voetenbak. het kan zijn dat je koets iets aan het zakken is.

mocht dit het niet zijn kun je bovenstaande ook checken aan de achterkant, daar had ik het ook, maar das op zich raar als het daar gebeurd. en anders er even onder gaan liggen en iemand de koets heen en weer laten bewegen.

doe je moeder de groeten van me.

douwe
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Visserkevis
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 72
Lid geworden op: zo 16 aug, 2009 11:30
Locatie: Hilversumse meent

Bericht door Visserkevis » vr 22 jan, 2010 10:59

Ik had ook een laag klinkende piep in bochten en bij het in en uitstappen in mijn dyane. Flink olieen van de veerpot heeft geholpen. Het waren bij mij de veerpotten aan de achterkant die piepten. Zeker als je de auto langzaam heen en weer duwde klonk het als een soort metalige kraak.

Het is een klusje van niks om die dingen te olieen, misschien kun je het alvast proberen en kijken of het helpt?

Michiel.
Broem, dat zouden meer mensen moeten doen

Flevo_Duck
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 77
Lid geworden op: wo 29 okt, 2008 14:59
Locatie: Emmeloord

Bericht door Flevo_Duck » vr 22 jan, 2010 11:06

Wat ikzelf heb gehad bij mijn dyane is dat er bij de achterschermen een soorte van driehoekje naar binnen zit deze kwam bij mij tegen de wang van de band aan. schijnbaar is er iets of iemand net iets te enthousiast tegen het achterscherm gaan staan en is het iets naar binnen gekomen ik trok het scherm weer iets naar buiten en weg was het geluid.
Xsara Coupe VTS 1.8 16V
Dyane 0.6 1983
Dyane 0.6 1974
2CV AZ 18PK 1967

lordmaster1
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 390
Lid geworden op: di 26 apr, 2005 13:05
Locatie: Wanssum

Bericht door lordmaster1 » vr 22 jan, 2010 13:43

@ Douwe

Jaa dank je:D groetjes aan Michelle;)

On topic:
Nee, het is zeker weten niet de veerpot, dat geluid ken ik heel goed en dat is het niet. Het geluid is veel hoger.

Bij de spatlap zal ik nog even kijken, is er nog een mogelijkheid dat het ergens helemaal linksvoor zit, ergens bij het knipperlicht in de buurt? Ik heb daar wel gekeken door het spatbord en de onderplaat waar de kentekenplaat op zit even te bewegen, maar kwam geen geluid...

K denk dan toch dat het ergens ter hoogte van de spatlap zit, ik ga nou wel even kijken;)
Wie een kuil graaft voor een ander, houdt zand over!!!

lordmaster1
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 390
Lid geworden op: di 26 apr, 2005 13:05
Locatie: Wanssum

Bericht door lordmaster1 » vr 22 jan, 2010 14:00

Ik heb het eens nader bekeken, spatbordrubbers zijn niet helemaal 100% meer en door vervorming van het binnenspatbord blijft het allemaal ook maar moeilijk in de rubbers zitten. Ik had m een week geleden al terug geduwd, maar een hoekje van het binnenspatbord was omgebogen dus iedere keer als je flinkt door een bocht ging drukte de draagarm alles uit de rubbers. Bovendien zag ik ook dat het rubber wat alleen de Dyane aan de binnenkant heeft die deels de aandrijfas afsluit flinke slijtsporen heeft, is dit normaal of komt dat doordat alles niet helemaal recht is?

Ten tweede heb ik ook last van gebonk rechts als ik 60 of harder rij. Ik denk dat het de homokineet van de aandrijfas is, maar die zou je toch alleen moeten horen in bochten en niet op het rechte stuk? Bij een bocht naar rechts is het nagenoeg weg, bij een bocht naar links wordt het harder.
Wie een kuil graaft voor een ander, houdt zand over!!!

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2676
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » vr 22 jan, 2010 16:23

dat laatste is een verroeste velg die tegen je fusee slaat in de bochten.
Verbruik: Afbeelding

lordmaster1
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 390
Lid geworden op: di 26 apr, 2005 13:05
Locatie: Wanssum

Bericht door lordmaster1 » vr 22 jan, 2010 22:49

Michiel van G. schreef:dat laatste is een verroeste velg die tegen je fusee slaat in de bochten.
Maar ik hoor t ook op t rechte stuk, maar wel pas vanaf ongeveer 60 km/h. Hoe kan dat dan?
Wie een kuil graaft voor een ander, houdt zand over!!!

Plaats reactie