Nieuw blok voor Ami 8 Break.
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
zou ik niet doen. zuigers en cilinders zijn in de fabriek bij elkaar gezocht op passing. daarom mag je ook nooit zuigers en cilinders onderling wisselen. het kan goed gaan maar ook niet. maar waarom heb je dan geen 1;8,5 set gekocht? daar is nog makkelijker aan te komen ook volgens mijBertje Beige schreef:Ik plaats op mijn AM2A blok nieuwe cilinders en zuigerveren, vanwege de originaliteit gebruik ik de bij de cilinders geleverde zuigers (9.0) niet, maar ik schuif de originele 8.5 er weer in, dan weer wel de zuigers op de juiste plaats.
Uiteraard zien de zuigers er nog prima uit en zitten er geen krassen o.i.d. op
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
- Bertje Beige
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1216
- Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
- Locatie: West Fryslan
Ik ben toevallig kort geleden op zoek geweest naar 8.5 voor een kennis die ook origineel wou op zijn AK2 blok (zonder oliefilter).
En toen kwam ik er achter dat er momenteel volop 9.0 leverbaar was, 8.5 is uiteindelijk wel gelukt maar moest ver weg komen.
Maar als ik voor montage de diameters van de zuigers meet, en ik ga/ging er vanuit dat die allemaal gelijk zijn, dan kan ik toch probleemloos de originele gebruiken?
En als ik wel de 9.0 ga gebruiken, moet ik dan ook weer sproeiers e.d. aanpassen? Want daar zit ik helemaal niet op te wachten
En toen kwam ik er achter dat er momenteel volop 9.0 leverbaar was, 8.5 is uiteindelijk wel gelukt maar moest ver weg komen.
Maar als ik voor montage de diameters van de zuigers meet, en ik ga/ging er vanuit dat die allemaal gelijk zijn, dan kan ik toch probleemloos de originele gebruiken?
En als ik wel de 9.0 ga gebruiken, moet ik dan ook weer sproeiers e.d. aanpassen? Want daar zit ik helemaal niet op te wachten
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962
- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9243
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Vanavond samen met P.Ssenior bezig geweest met de blokjes. het was de bedoeling om het AM2A blok en het donorblok te splijten, maar zover zijn we niet gekomen.
Het donor (vastgelopen) blok gaf problemen. We hebben dit blok niet kunnen splijten omdat de helften niet van mekaar wilde. Gezien hij was vastgelopen op de krukas en de zuigers en clinders er nog erg nieuw uitzagen hebben we uiteindelijk met een slijptol de zuigers kunnen demonteren. Een van de 8.5 zuigers was aan de bovenzijde net zo afgesleten/gebrokkeld als de cilinderkop. Dus die set gaat de vuilnisbak in. De 7.9set krijgt nieuwe zuigerveren en gat dus in het blokje.
Door het breekwerk aan het donorblok, hebben we besloten het AM2A blok niet te splijten. Spelling op de krukas is er niet en verder liep hij goed en heeft een paar maanden geleden nog gelopen.
Dus nog even het blok half om half opgebouwd om hem morgen met hogedruk en Dasty te kunnen afspuiten in de wasstraat. Twijfel nog of ik de binnenzijde ga spoelen.
Daarna kan alles weer in mekaar worden gezet. De kopjes heb ik weggebracht en komen woensdag terug. Kleppen worden opnieuw ingeslepen en klepseals vervangen.
Straks heb ik dus een AM2A blok met zuigers/cilinders en koppen van het donorblok.
Resultaat na bewerking met beitel en hamer. Niet het gewenste resultaat.
Flex erin om zuigers te kunnen demonteren.
Klaar voor de stort.
AM2A blok half klaargemaakt om te cleanen.
De 7.9 cilinders/zuigers.
Het donor (vastgelopen) blok gaf problemen. We hebben dit blok niet kunnen splijten omdat de helften niet van mekaar wilde. Gezien hij was vastgelopen op de krukas en de zuigers en clinders er nog erg nieuw uitzagen hebben we uiteindelijk met een slijptol de zuigers kunnen demonteren. Een van de 8.5 zuigers was aan de bovenzijde net zo afgesleten/gebrokkeld als de cilinderkop. Dus die set gaat de vuilnisbak in. De 7.9set krijgt nieuwe zuigerveren en gat dus in het blokje.
Door het breekwerk aan het donorblok, hebben we besloten het AM2A blok niet te splijten. Spelling op de krukas is er niet en verder liep hij goed en heeft een paar maanden geleden nog gelopen.
Dus nog even het blok half om half opgebouwd om hem morgen met hogedruk en Dasty te kunnen afspuiten in de wasstraat. Twijfel nog of ik de binnenzijde ga spoelen.
Daarna kan alles weer in mekaar worden gezet. De kopjes heb ik weggebracht en komen woensdag terug. Kleppen worden opnieuw ingeslepen en klepseals vervangen.
Straks heb ik dus een AM2A blok met zuigers/cilinders en koppen van het donorblok.
Resultaat na bewerking met beitel en hamer. Niet het gewenste resultaat.
Flex erin om zuigers te kunnen demonteren.
Klaar voor de stort.
AM2A blok half klaargemaakt om te cleanen.
De 7.9 cilinders/zuigers.
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
- Bertje Beige
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1216
- Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
- Locatie: West Fryslan
Tjonge, dat is goed mis gegaan met je donorblok, maar dat dit blok niet uit elkaar is toch geen reden om je AM2A ook niet even te splitsen?
Die moet gewoon uit elkaar willen, maar als daar verder niks aan lijkt te mankeren kan ik me voorstellen dat je die dicht laat.
Ga je nog proberen om je nokkenas uit je donorblok te slijpen?
Je weet nooit of die nog goed is en misschien nog eens van pas komt.
En je oliepomp zou je ook nog kunnen bewaren!
Die moet gewoon uit elkaar willen, maar als daar verder niks aan lijkt te mankeren kan ik me voorstellen dat je die dicht laat.
Ga je nog proberen om je nokkenas uit je donorblok te slijpen?
Je weet nooit of die nog goed is en misschien nog eens van pas komt.
En je oliepomp zou je ook nog kunnen bewaren!
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962
- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9243
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
oliepomp is err al afgehaald. Nokkenas heeft vermoedelijk ook een flinke tik gehad, dus die laat ik voor wat het is. De stift van de benzinepomp is ook kromgeslagen namelijk.
Op de zuigers van het donorblok staat dus 7.9 aan een zijde en een B aan de andere. Weet iemand waar die B voor staat?
Op de zuigers van het donorblok staat dus 7.9 aan een zijde en een B aan de andere. Weet iemand waar die B voor staat?
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9243
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Vandaag mijn gereviseerde kopjes opgehaald en wat onderdelen voor de opbouw. Zal van de week nog wat foto's plaatsen.
Echter nog een tweetal vragen:
1. Hoe moet de keerring gemonteerd worden. Ik heb hier diverse vraagbaken die mekaar tegenspreken. De oude zitten met de tekst naar buiten en de opening richting de motor gemonteerd. Ik vermoed dat dit de juiste manier is. Maar een van mijn vraagbaken beschrijft toch duidelijk anders.
Op deze vraag het antwoord al gevonden. Open kant naar binnen en tekst naar buiten gericht.2. Ik ben bij het demonteren van beide blokken 2 soorten brilrubbers tegengekomen en heb dus de keus welk type ik ga gebruiken. Uit het AM2 blok kwam een brilrubber met een nokje wat in het carter steekt. Bij het donorblok was het vlak wat tegen het carter drukt vlak met een aantal kleine uitsparingen. Maar geen deel van het rubber dat in het blok valt.
Welk type sluit het beste af? Of maakt het niet zoveel uit?
Topic naam even aangepast.
Echter nog een tweetal vragen:
1. Hoe moet de keerring gemonteerd worden. Ik heb hier diverse vraagbaken die mekaar tegenspreken. De oude zitten met de tekst naar buiten en de opening richting de motor gemonteerd. Ik vermoed dat dit de juiste manier is. Maar een van mijn vraagbaken beschrijft toch duidelijk anders.
Op deze vraag het antwoord al gevonden. Open kant naar binnen en tekst naar buiten gericht.2. Ik ben bij het demonteren van beide blokken 2 soorten brilrubbers tegengekomen en heb dus de keus welk type ik ga gebruiken. Uit het AM2 blok kwam een brilrubber met een nokje wat in het carter steekt. Bij het donorblok was het vlak wat tegen het carter drukt vlak met een aantal kleine uitsparingen. Maar geen deel van het rubber dat in het blok valt.
Welk type sluit het beste af? Of maakt het niet zoveel uit?
Topic naam even aangepast.
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9243
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Vandaag wat onderdelen gezuiverd met wasbenzine en een kwast en getracht de keerringen te verwijderen. Deze zaten muurvast, dus toch besloten het blokje maar te splitsen. Dit ging erg makkelijk moet ik zeggen. Ik ben alleen vergeten te kijken hoe de krukas tov de nokkenas zit, maar neem aan dat er merktekens zijn geplaatst door Citroen. Hoe zien deze eruit?
Cilinderkoppen na revisie. Dit kostte me 20 per stuk. Een schijntje vergeleken met wat ik vorige keer kwijt was.
Was zwart.
Zuigers zijn netjes op 1 plekje na. Boven de zuigerveren is hij niet helemaal glad meer, maar in de cilinders zie ik echter geen sporen. Op het oog steken er geen kartels uit.
Klaar voor montage.
Lagers ed zien er nog gezond uit. Monteerde Citroen de carterhelften zonder vloeibare pakking, want ik ben nergens iets tegengekomen?
Cilinderkoppen na revisie. Dit kostte me 20 per stuk. Een schijntje vergeleken met wat ik vorige keer kwijt was.
Was zwart.
Zuigers zijn netjes op 1 plekje na. Boven de zuigerveren is hij niet helemaal glad meer, maar in de cilinders zie ik echter geen sporen. Op het oog steken er geen kartels uit.
Klaar voor montage.
Lagers ed zien er nog gezond uit. Monteerde Citroen de carterhelften zonder vloeibare pakking, want ik ben nergens iets tegengekomen?
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9243
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Ik zag al streepjes staan en had al zo'n idee. Ik kon alleen maar een streepje op de nokkenas zien staan en die kwamen niet geheel overeen, maar onder de olie zal dus nog een tweede staan. Kind kan de was doen dus eigenlijk.
Van de week dus nog even de krukas, nokkenas en carter cleanen met wasbenzine en dan kan het zaakje (met wat nieuwe olie) weer in mekaar gezet worden.
Thanks.
Van de week dus nog even de krukas, nokkenas en carter cleanen met wasbenzine en dan kan het zaakje (met wat nieuwe olie) weer in mekaar gezet worden.
Thanks.
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
dat is zeker geen geld (afgaande van de foto's en er van uit gaande dat alles iig is gecheckd en waarnodig gereviseerd)Punky schreef:
Cilinderkoppen na revisie. Dit kostte me 20 per stuk. Een schijntje vergeleken met wat ik vorige keer kwijt was.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction