Ontkoppelhefboom (de)monteren
- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9243
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Ontkoppelhefboom (de)monteren
Zoals te lezen in het motorrevisietopic van mijn Ami blok is mijn ontkoppelhefboom (of hoe heet zoiets) gebroken. Hoe kan ik de demonteren en monteren?
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
Wat bedoel je precies Dolf?
Is het dat lipje onder aan het koppelingspedaal, waaraan je koppelingskabel vastzit? Als dat afgebroken is, dan moet volgens mij de gehele pedalenset eruit. Dat werkt in ieder geval een stuk makkelijker. Zit dat ding niet met een soort borgpen vast? Of is dat bij een Ami anders dan bij een eend?
Anders komende zaterdag even naar Gemert.
Is het dat lipje onder aan het koppelingspedaal, waaraan je koppelingskabel vastzit? Als dat afgebroken is, dan moet volgens mij de gehele pedalenset eruit. Dat werkt in ieder geval een stuk makkelijker. Zit dat ding niet met een soort borgpen vast? Of is dat bij een Ami anders dan bij een eend?
Anders komende zaterdag even naar Gemert.
- Tom Duckpower
- Moderator
- Berichten: 4097
- Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
- Locatie: Berkel-Enschot
- Contacteer:
Zit als het goed is een borgschroefje op het asje. die loshalen, kop niet kapotdraaien...
Asje kun je dan via de zijkant met een platte schroevendraaier ronddraaien, ben alleen bang dat de remschijf er dan af moet.
Tis even kloten om alles los te krijgen, er zit namelijk een veer op die de boel een beetje onder spanning gaat zetten, plus wat plastic busjes.
Hebben asje ook gewisseld toen we met de bak van de grijze bezig waren, is toen gelukt zonder de haynes of vraagbaak te raadplegen
Maar de remmen moeten er iig weer af
Asje kun je dan via de zijkant met een platte schroevendraaier ronddraaien, ben alleen bang dat de remschijf er dan af moet.
Tis even kloten om alles los te krijgen, er zit namelijk een veer op die de boel een beetje onder spanning gaat zetten, plus wat plastic busjes.
Hebben asje ook gewisseld toen we met de bak van de grijze bezig waren, is toen gelukt zonder de haynes of vraagbaak te raadplegen

Maar de remmen moeten er iig weer af
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black
- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9243
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Was net bezig in de garage en werd gebeld door mijn onderdelenleverancier. Deze leest ook trouw mee op 2cv.nl.
Tom beschrijving klopt. Je moet het borg moertje eraf draaien en vervolgens kun je met een kruiskop eruit draaien. Deze was bij mij alleen gebroken, dus heb ik met een tang het bovenste stuk eruit moeten draaien.
Daarna heb ik de veer eraf gehaald, door deze iets te forceren. De pen kon toen niet los ivm de remschijf. Dus aan de rechterzijde de klauw aan een kant losgehaald en omhoog gedraaid en een moer van de motorbevestiging erop gezet. Andere kant los gehaald en de klauw hangt nu boven de schijf aan de remleiding en de handremkabel. Hoef ik deze tenminste straks niet weer te gaan stellen.
Daarna de as los en de schijrem kan dan opzij worden geschoven om de pen te verwijderen.
Ik heb dus een nieuw borgboutje nodig en een nieuwe hefboom. Heb nog wel wat oude bakken liggen, maar die liggen ver in een hoek verstopt. Dus mischien maar voor een nieuwe gaan.
Bedankt voor de reacties.
Tom beschrijving klopt. Je moet het borg moertje eraf draaien en vervolgens kun je met een kruiskop eruit draaien. Deze was bij mij alleen gebroken, dus heb ik met een tang het bovenste stuk eruit moeten draaien.
Daarna heb ik de veer eraf gehaald, door deze iets te forceren. De pen kon toen niet los ivm de remschijf. Dus aan de rechterzijde de klauw aan een kant losgehaald en omhoog gedraaid en een moer van de motorbevestiging erop gezet. Andere kant los gehaald en de klauw hangt nu boven de schijf aan de remleiding en de handremkabel. Hoef ik deze tenminste straks niet weer te gaan stellen.
Daarna de as los en de schijrem kan dan opzij worden geschoven om de pen te verwijderen.
Ik heb dus een nieuw borgboutje nodig en een nieuwe hefboom. Heb nog wel wat oude bakken liggen, maar die liggen ver in een hoek verstopt. Dus mischien maar voor een nieuwe gaan.
Bedankt voor de reacties.
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9243
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:

Hoeveel soorten van deze hefbomen zijn er. In een catalogus van MCC kan ik er maar 2 vinden. Een oud type dat echt anders is en het bovenstaande type.
En volgens een webshop uit NL zijn er van het type op de foto ook nog twee verschillende soorten. Al is dat op de foto nauwelijk te zien.
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9243
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Helaas geen foto's. We hebben gisteren het blok weer erin gehangen. En er zit in het midden van de as een borgschroefje met moertje.
Wel kan ik geen verschil zien tussen een Gaffel van voor en na 1982. Zoals dat in een van de webshops beweerd wordt. Ook deze levernacier kan me niet vertellen wat het verschil is.
Straks alles afbouwen en dan rijden!!!
Wel kan ik geen verschil zien tussen een Gaffel van voor en na 1982. Zoals dat in een van de webshops beweerd wordt. Ook deze levernacier kan me niet vertellen wat het verschil is.
Straks alles afbouwen en dan rijden!!!
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!