rook bij starten

Plaats reactie
Gebruikersavatar
gelemotor
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 467
Lid geworden op: ma 11 mei, 2009 12:42
Locatie: Beverwijk

rook bij starten

Bericht door gelemotor » vr 19 mar, 2010 20:46

Hai,

Helaas gaat onze Eend bij het starten er even behoorlijk blauwe rook uitbraken.
E.e.a. kan te maken hebben met het rijden met te laag oliepeil denk ik.gewoon slordigheid. :oops:
Zijn nu alleen de cylinders en zuigers aan vervanging toe, of is er dan meer aan de hand?? :roll:
Vraag 2, is het dan misschien meteen een mogenlijk moment om er een Big Bore kit erop te zetten?? :wink: , of is dat er alleen maar in slechte omitatie kwaliteit??

Ik hoor het graag,

Luc van den Bosch
Duck your life

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » vr 19 mar, 2010 21:10

blauwe rook betekend over het algemeen slechte klepseals. tenzij je het alleen bij het starten hebt en je auto scheef parkeert, dan is het "normaal".

ik zou als je de koppen toch los hebt gelijk alles aanpakken. volgens mij is een nieuw setje zuigers/cilinders/veren iets van 150 a 170 euro. als je daarbij de koppen reviseert is alles weer knap. bigbore.. tsja ik zou het niet doen. maar als je het graag wilt hou ik je ook niet tegen.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Gebruikersavatar
gelemotor
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 467
Lid geworden op: ma 11 mei, 2009 12:42
Locatie: Beverwijk

Bericht door gelemotor » vr 19 mar, 2010 21:22

dyane_maniac schreef:blauwe rook betekend over het algemeen slechte klepseals. tenzij je het alleen bij het starten hebt en je auto scheef parkeert, dan is het "normaal".

#De auto staat recht geparkeerd........

ik zou als je de koppen toch los hebt gelijk alles aanpakken. volgens mij is een nieuw setje zuigers/cilinders/veren iets van 150 a 170 euro. als je daarbij de koppen reviseert is alles weer knap. bigbore.. tsja ik zou het niet doen. maar als je het graag wilt hou ik je ook niet tegen.
#Hmm, dan dus geen big bore, laten zoals het is/was is zeker betrouwbaar!
Maar de koppen ook meenemen??
Het is een '90 er met nu 90.000 km, zouden de koppen dan ook te lijden hebben gehad?? Klepgeleiders, kleppen en seals??
Duck your life

Willem2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 28 jul, 2008 22:04
Locatie: Zwijndrecht

Bericht door Willem2 » vr 19 mar, 2010 22:00

Is het altijd jullie eend geweest? Anders kan het ook 90.000 , 190.000 of misschien wel 290.000 km zijn...


Welkom trouwens :D
Eend voor allen, allen voor eend..

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5841
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » vr 19 mar, 2010 22:22

Welkom, en als het alleen bij starten is dan is er niets aan de hand, het is en blijft een boxer motor met liggende cilinders. Desnoods eens 20w50 proberen. Verder als er niets tikt en rammelt en je haalt gewoon topsnelheid, lekker rijden.

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2182
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » vr 19 mar, 2010 22:23

In mijn Mehari zit een motor van de sloop en rookt al van af het begin bij een koude start,
vooral als hij scheef gestaan heeft.
Nu, 120.000km verder gebeurt het nog steeds, maar nu wel vaker/erger.
Het olie verbruik is nog steeds redelijk.
Als het olie verbuik van jullie eend niet te hoog is zou ik me niet druk maken.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 769
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Condezaygues, Frankrijk

Bericht door Kulio » za 20 mar, 2010 06:55

Wat is een nog redelijk olieverbruik?

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2182
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » za 20 mar, 2010 08:15

Ik weet eigenlijk niet wat officieel nog als acceptabel geldt.
Zolang ik nog met zo'n literflesje olie op vakantie kan gaan vind ik het goed.
Echt bijhouden wat er aan olie verbruikt wordt doe ik niet.
Overigens een dichte oliemist achterlaten bij een rit over de snelweg is natuurlijk niet goed.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1217
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » za 20 mar, 2010 08:22

En 90.000 km is geen garantie dat het met de koppen dan wel goed zal zijn, misschien is er gereden is met te weinig klepspeling door achterstallig onderhoud. Ook kunnen de kleppen niet meer goed afsluiten door koolresten.

Bij mijn acadiane moesten er na 80.000 km. al nieuwe geleiders in :cry:
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » za 20 mar, 2010 11:09

ik bedoel ook niet dat je koppen en alles MOET reviseren, maar ALS je besluit iets aan de koppen te doen en je hebt deze los, dan zou ik gelijk alles doen. een motor pakking set is geloof ik 20 euro koppen laten reviseren heb ik wel eens prijzen vanaf 25 a 30 euro per kop gehoord en een setje cilinders ca 150 euro. dan is dat dus allemaal weer helemaal 100%. maar zoals al gezegd: als ie gewoon goed rijdt en niet al te veel olie verbruikt gewoon lekker rijden
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Gebruikersavatar
gelemotor
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 467
Lid geworden op: ma 11 mei, 2009 12:42
Locatie: Beverwijk

Bericht door gelemotor » zo 21 mar, 2010 09:36

Willem2 schreef:Is het altijd jullie eend geweest? Anders kan het ook 90.000 , 190.000 of misschien wel 290.000 km zijn...


Welkom trouwens :D
Dank je wel,
ik heb gezien dat ik er nog geen artikel heb geschreven om me even voor te stellen.
Dat zal ik in het daarvor betreffende deel doen.
Op de 1 of andere wijze ben ik op een ander eendelijst terecht gekomen, ik heb de eend ook gewoon weer ineens aangeschaft nadat ik bleef kijken .Het is een liefde die niet weggaat uit je gedachten...
Deze Eend heb ik nu dus pas 1 jaar en 10.000 km, vorige eenden hadden nooit echt rook uitstoot en deze eerst ook niet...

Volgende week is er een Brabant toer, dat zijn flink wat kilometers en dus mooi even de gelegenheid om wat te testen ivm oliegebruik.
Verder rijdt hij best prima eigenlijk, dus laat ik dan maar hopen dat ik er niets aan hoef te doen :roll:
De onderdelen prijzen vallen eigenlijk evengoed wel mee van wat ik las, zelf had ik het behoorlijk hoger ingeschat dus ik ben sowieso al blij..

Groet Luc
Duck your life

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 769
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Condezaygues, Frankrijk

Bericht door Kulio » ma 22 mar, 2010 07:11

Laat eens door een kenner naar de motor kijken. Soms zijn er zaken die een kenner meteen ziet, zonder dat er gesleuteld of gemeten hoeft te worden. Dat kan je een hoop narigheid besparen.

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » ma 22 mar, 2010 08:31

Hallo Luc.
Het olieverbruik van een eend moet je opletten dat er een minimumpeil op zit.tot dat niveau mag je rijden.er zijn erbij die net boven dat peil blijven staan en dan niet meer gebruiken.Het door een bedrijf laten repareren stelde de ANWB voor om dit pas bij 1ltr op 1000km te doen.Bij het zelf doen kan je de prijs van het materiaal door de prijs van de olie die je verbruikt delen en weet je hoeveel hij max.mag gebruiken

Plaats reactie