solderen aan je eend

Stel hier je vragen over lassen.
Reinard
Beginner
Beginner
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 16 jan, 2005 22:39
Locatie: Almere

solderen aan je eend

Bericht door Reinard » ma 17 jan, 2005 22:42

Al dat gedoe met lassen ( of eigenlijk grotere gaten branden dan er al inzaten)
Ik ben inderdaad niet zo'n geoefende lasser maar heeft er iemand ervaring met het (hard)solderen van plaatwerk?
Ik heb ooit een leraar op de hts gehad die zweerde bij solderen.
Ik dacht aan zilversoldeer of brons (met acetyleen)

plop
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 137
Lid geworden op: vr 11 apr, 2003 12:46
Locatie: Meppel
Contacteer:

Bericht door plop » di 18 jan, 2005 07:55

Volgens mij is het soldeersel niet zo sterk als een lasnaad, maar goed ik ben ook geen technicus :lol:

Plop :twisted:

die aan zijn eend toch liever laat lassen dan solderen
Plopperdeplop

engeltje
Beginner
Beginner
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 14 jan, 2005 20:30
Locatie: Nieuwstadt

Bericht door engeltje » di 18 jan, 2005 10:52

weet zo niet wat je precies wilt gaan solderen, maar voor apk moet het (als ik het me goed herinner) (co2) gelast zijn.
Zou de eend dan toch komen naast de swift?

hanzz
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 439
Lid geworden op: do 13 mar, 2003 17:29
Locatie: wellen

Bericht door hanzz » di 18 jan, 2005 17:48

hoeft niet perse co2 te zijn hoor,werkt gewoon beter :lol:

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » di 18 jan, 2005 20:22

idd wat maakt het nou uit voor de apk of het elekt , co2, mig mag of wat dan ook als het maar hard is!!!!

Cris

Bericht door Cris » za 16 apr, 2005 19:08

Hallo allemaal. Hardsolderen is misshcien wel een oplossing. Er worden ook frames voor motoren zo gemaakt. Een nadeel alleen is dat het naadloos moet passen. Vaak is Mig/Mag lassen het makkelijkst omdat je hiermee de boel zo aan elkaar kan schijten! Veel succes!

Gebruikersavatar
BlueDuck
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 188
Lid geworden op: ma 1 sep, 2003 01:23
Locatie: Utreg

Bericht door BlueDuck » za 16 apr, 2005 23:06

Schijten doet n hond...

Gebruikersavatar
Danos G
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 86
Lid geworden op: zo 22 mei, 2005 21:02
Locatie: Zwolle

Bericht door Danos G » wo 1 mar, 2006 16:21

Zo, een oud topic met een nieuwe reactie. Onder de achterste ruitjes van mijn Dyane zit wat roest. Nu wilde ik daar binnenkort eens mee aan de gang. Zat in eerste instantie te denken aan uitslijpen, schuren, en plamuren (polyester oid). Maar bedacht me van de week dat het misschien ook wel te solderen valt, of is dit een heeeel dom idee? Voor een apk is het geen punt waar ze naar kijken iig op die plek. Iemand hier tips voor?

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5835
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 1 mar, 2006 16:57

op roest valt niet te solderen. op zich als metaal goed blank is en je door t 1st voorvertinnen, daarna hardsolderen is rete sterk, wel voldoende overlap houden, iets waar je natuurlijk met lassen minder last van hebt.

Gebruikersavatar
Danos G
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 86
Lid geworden op: zo 22 mei, 2005 21:02
Locatie: Zwolle

Bericht door Danos G » wo 1 mar, 2006 17:15

Was ook niet van plan op roest te solderen hoor! eerst goed kaal schuren / slijpen natuurlijk. Het nadeel van lassen op die plek is dat het zulk dun plaatwerk is daar, wat ook nog eens behoorlijk in het zicht ligt.

Well, heb net op www.rustbuster.nl gekeken. Daar bieden ze workshops lassen voor beginners aan. Denk dat ik daar binnenkort eens heen ga. Uiteindelijk lijkt het me toch handig te kunnen lassen...

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5835
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 1 mar, 2006 17:21

lassen is niet zo moeilijk, maar vaak zijn mensen ongeduldig en willen ze te snellen doorlassen. Heb aan dyane gelast en ik moet zeggen mooie lasjes gemaakt, maar elke keer beetje bij beetje.

mooie puntlasjes van binnenuit dan zie je aan de buitenkant nagenoeg niets, daarna met lamellenschijf mooi glad maken en als laatste schuren eventueel plamuren en lakken die handel.

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » wo 1 mar, 2006 17:45

Ik ben zelf pas sinds kort aan het lassen, ik krijg het op dat dunne plaatwerk niet voor elkaar om door te lassen. Ik kan alleen maar steeds een hoop pikjes achter elkaar leggen en deze later glad slijpen.
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

Evan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 646
Lid geworden op: di 8 feb, 2005 10:30

Bericht door Evan » wo 1 mar, 2006 17:53

Roel, dan moet je toch eens met de (fijn)afstelling van je lasapparaat gaan spelen....

ga even oefenen op losse stukjes dat helpt vaak wel!
Ami 8 break

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » wo 1 mar, 2006 17:54

Gaak proberen...
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

Eric Clemens
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 78
Lid geworden op: di 1 nov, 2005 16:28
Locatie: Vianen

Bericht door Eric Clemens » wo 1 mar, 2006 18:08

lukt mij ook niet. Soms een stukje maar uiteindelijk valt er wel ergens een gat in. Dus ik doe nu alleen nog maar proplassen met verzet.
Zwarte 2cv6 Club '87 en Beige Dyane 6 '78

Plaats reactie