economy meter

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user

economy meter

Bericht door dyane_maniac » zo 11 apr, 2010 19:12

hej,

vroeg me laatst af (toen ik weer eens door een laag banksaldo zuinig aan het rijden was, maar op de terug weg met wind mee het toch niet kon laten en het gaspedaal tot de vloer trapte en de teller tegen de klink jaagde en alles en iedereen in haalde...) in sommige auto's zit zo'n economy meter. dit is toch een soort vacuum meter die dmv de onderdruk tussen carb en spruitstuk kan meten of je zuinig rijdt???

is zoiets redelijk eenvoudig in een eend in te bouwen? en zoja, waar is zoiets te krijgen of uit te slopen?
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

tinouck
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Re: economy meter

Bericht door tinouck » zo 11 apr, 2010 19:35

dyane_maniac schreef:hej,

vroeg me laatst af (toen ik weer eens door een laag banksaldo zuinig aan het rijden was, maar op de terug weg met wind mee het toch niet kon laten en het gaspedaal tot de vloer trapte en de teller tegen de klink jaagde en alles en iedereen in haalde...)
Snelheidsmaniak :wink:
Hihihi kon het effe niet laten hoor :wink:

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user

Bericht door dyane_maniac » zo 11 apr, 2010 19:57

ja sorry maar was echt leuk ! vanmiddag terug, met de wind in de rug 3/4 op de linkerbaan. baal er echt van dat ik de tom tom niet bij had... ik denk dat mn persoonlijk record van 127 op de tom tom eraan was gegaan :D :D :D

als ie dan ook lekker gaat ben ik niet meer te houden. voelt echt goed om langzaam aan zo'n bmw x 5 op de huid te kruipen, knipperlichtje aan tiktaktiktak en hop er er voorbij

tinouck
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door tinouck » zo 11 apr, 2010 19:59

Hahaha Heerlijkkkk
Ja kan me helemaal voorstellen :D en vooral bij het inhalen van een boeren mest wagen :P :twisted:

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 11 apr, 2010 20:09

In de jaren 80 auto's zaten deze meters, volgens mij fiat en honda. Werkt inderdaad met onderdruk meting, niet echt een perfecte meting. Je zou het zelf kunnen maken door soort van vacuummetertje te maken. Of zo'n klein luchtdrukmetertje en daar de naald van loshalen en aan de andere kant weer vastzetten. Als je er dan aan zuigt zal je zien dat de meter naar beneden gaat. Simpel en effectief.

marcopr
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door marcopr » zo 11 apr, 2010 21:12

In de GS zat ook zo een meter, of beter gezegd twee lampjes licht en donker oranje.

Sterker nog ik las eens het verhaal dat een vrouw van haar man een CX had gekregen (een oude(CX)), en die belde naar huis dat er steeds een lampje ginfg branden onderweg, wat dat kon zijn en of je daarmee kon doorrijden. Enfin, je snapt em al....
tweeceevees zijn leuk!

AZL57
Addicted user
Addicted user

Bericht door AZL57 » zo 11 apr, 2010 22:14

Over inhalen gesproken, ik heb laatst een Rolls Royce ingehaald. Ik kon het niet laten ;-)
diverse Citroens, wat anders.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user

Bericht door dyane_maniac » zo 11 apr, 2010 22:41

:D :D :D

ik heb een paar jaar terug achter een rolls gezeten (echt een oudje) met een 90 km/h en kwam daar dus niet voorbij omdat het druk was, iedereen inhaalde en niemand mij naar links liet. maar goed ik rijd in zo'n geval liever achter een oude rolls dan achter zo'n achterlijk japanse truttenschudder met een opa achter het stuur (no offense ment)

TimVS
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door TimVS » ma 12 apr, 2010 10:11

Op trabants van de jaren 80 zit ook een dergelijk systeem, misschien dat eens bekijken

Henny
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Henny » ma 12 apr, 2010 10:43

Begin jaren 80 had de citroen visa een zgn economizer. Ik heb op google gezien dat een dergelijk systeem ruimschoots te verkrijgen is. Kijk maar eens onder car economizer.
Succes

Yannick
De Forumbelg
De Forumbelg

Bericht door Yannick » di 13 apr, 2010 15:24

Pelt schreef:Op trabants van de jaren 80 zit ook een dergelijk systeem, misschien dat eens bekijken
Ze waren dan weer wel te lui om een benzinemeter te monteren :lol:
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » di 13 apr, 2010 16:13

TB
Moderator

Bericht door TB » di 13 apr, 2010 17:28

Opel had volgens mij ook zulke metertjes in de jaren 80. Zoiets herinner in met nog van een Ascona die we vroeger thuis hadden.

BMW heeft ook verbruiksmeters op het dashboard zitten. Ik weet alleen niet hoe die werken. Ik denk electronisch, maar zeker weten doe ik dat niet.

Ik had een aantal jaar geleden een Subaru Impreza GT Turbo. De brandstofmeter was mijn verbruiksmeter. Bij flink gas geven zag je 'm gewoon naar beneden tikken...

Maar goed. Probeer het 'nieuwe rijden' niet bij carburateur motoren. Diep gas geven en dan de hoogste versnelling gebruiken is leuk bij een injectiemotor. Bij een auto met carburateur moet je zo min mogelijk het gas intrappen om zuinig te rijden. Dus met een fluwelen voetje rijden.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Bartje
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Bartje » di 13 apr, 2010 18:27

TB schreef:Probeer het 'nieuwe rijden' niet bij carburateur motoren. Diep gas geven en dan de hoogste versnelling gebruiken is leuk bij een injectiemotor. Bij een auto met carburateur moet je zo min mogelijk het gas intrappen om zuinig te rijden. Dus met een fluwelen voetje rijden.

Wat veroorzaakt dit wezelijke verschil tussen carburateur en (benzine) injectie motoren?

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » di 13 apr, 2010 18:59

de acceleratiepomp :D

Plaats reactie