Verzinkt chassis - chassisnummer onleesbaar geworden
Verzinkt chassis - chassisnummer onleesbaar geworden
Ik heb een Ami Super chassis (met orginele motor) staan, waarvan het chassisnummer onleesbaar is geworden door verzinking. Het chassis is 10+ jaar geleden vanuit Nederland (Delftzijl, geloof ik) naar België gegaan, waarbij het verzinkt is. Daarbij is het chassisnummer onleesbaar geworden, wat in België voorheen geen probleem was.
Toen dat wel een probleem werd in België, heb ik het chassis (voor teveel geld, achteraf) gekocht en weer meegenomen naar Nederland. Nu zou ik graag het chassisnummer weer leesbaar maken en proberen er weer de orginele papieren bij te krijgen. Hoe zouden jullie te werk gaan?
Zelf zit ik te denken aan licht schuren tot de zinklaag weg is, goed idee? En maak ik een kans om bij de RDW met een rollend chassis + orginele motor weer een kenteken te krijgen?
Wat er daarna moet gebeuren staat nog een beetje open. Een Dyane, Ami, Eend, alles staat eigenlijk open. Als ik maar weer A-type kan rijden zonder telkens de boel onder m'n kont weg te zien rotten.
Oh, niet onbelangrijk, foto's:
Toen dat wel een probleem werd in België, heb ik het chassis (voor teveel geld, achteraf) gekocht en weer meegenomen naar Nederland. Nu zou ik graag het chassisnummer weer leesbaar maken en proberen er weer de orginele papieren bij te krijgen. Hoe zouden jullie te werk gaan?
Zelf zit ik te denken aan licht schuren tot de zinklaag weg is, goed idee? En maak ik een kans om bij de RDW met een rollend chassis + orginele motor weer een kenteken te krijgen?
Wat er daarna moet gebeuren staat nog een beetje open. Een Dyane, Ami, Eend, alles staat eigenlijk open. Als ik maar weer A-type kan rijden zonder telkens de boel onder m'n kont weg te zien rotten.
Oh, niet onbelangrijk, foto's:
Sja, maar aangezien ik de kleur op kenteken niet weet, zullen ze sowieso de koets als onindentificeerbaar aanmerken, denk ik.
Vandaag vanaf het Xantia-forum nog een tip gekregen over zoutzuur in 5 of 10 procent oplossing. Dat is nog het overwegen waard, het zou het ijzer onder het zink niet aantasten. Mocht het chassisnummer zo terug komen, maak ik denk ik nog wel een kansje. Je moet tweederde origineel houden, ik maak me meer zorgen over de aantoning van de herkomst. Ik heb wel mailwisseling, ook nog bewaard als het goed is.
Vandaag vanaf het Xantia-forum nog een tip gekregen over zoutzuur in 5 of 10 procent oplossing. Dat is nog het overwegen waard, het zou het ijzer onder het zink niet aantasten. Mocht het chassisnummer zo terug komen, maak ik denk ik nog wel een kansje. Je moet tweederde origineel houden, ik maak me meer zorgen over de aantoning van de herkomst. Ik heb wel mailwisseling, ook nog bewaard als het goed is.
- Michiel van G.
- Heavy user
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
Zitten er helemaal geen papieren bij het chassis?
zonee, weet je het kenteken?
Kun je aantonen waar het vandaan komt?
----
nu, heb je er Belgische papieren bij?
dan kun je er met een gerust hart een Dyane koets opzetten, en bij de RDW zeggen dat je deze auto uit België hebt geïmporteerd. In principe zouden ze dan niet moeilijk moeten doen. Het terugkrijgen van het originele kenteken lijkt me onmogelijk gezien het feit dat de auto niet meer een auto is, maar alleen nog een chassis.
zonee, weet je het kenteken?
Kun je aantonen waar het vandaan komt?
----
nu, heb je er Belgische papieren bij?
dan kun je er met een gerust hart een Dyane koets opzetten, en bij de RDW zeggen dat je deze auto uit België hebt geïmporteerd. In principe zouden ze dan niet moeilijk moeten doen. Het terugkrijgen van het originele kenteken lijkt me onmogelijk gezien het feit dat de auto niet meer een auto is, maar alleen nog een chassis.
Weet het kenteken niet, ik heb het chassis gekocht van iemand die het 10+ jaar geleden in Nederland gekocht had. Papieren zijn sindsdien kwijt en het is nooit officieel in België ingevoerd, dat is juist het probleem.
Ik heb mailwisseling waaruit blijkt dat ik het geheel gekocht heb in België, maar daar zul je op zich niet zoveel aan hebben.
Er is echter een regeling bij de RDW dat auto's die al lang uit elkaar liggen zonder kenteken ingevoerd kunnen worden op chassisnummer + homologatieverklaring. Met originele motor is het rollende chassis toch goed voor de identiteit van het voertuig?
Daar hoop ik een beetje op, al heb je kans dat het chassisnummer opduikt in hun eigen database en dat het dan moeilijk wordt.
Nouja, eerst nummer leesbaar, dan met foto's naar de RDW en vragen OF ze het willen. Met onleesbaar nummer maak ik zeker geen kans.
Ik heb mailwisseling waaruit blijkt dat ik het geheel gekocht heb in België, maar daar zul je op zich niet zoveel aan hebben.
Er is echter een regeling bij de RDW dat auto's die al lang uit elkaar liggen zonder kenteken ingevoerd kunnen worden op chassisnummer + homologatieverklaring. Met originele motor is het rollende chassis toch goed voor de identiteit van het voertuig?
Daar hoop ik een beetje op, al heb je kans dat het chassisnummer opduikt in hun eigen database en dat het dan moeilijk wordt.
Nouja, eerst nummer leesbaar, dan met foto's naar de RDW en vragen OF ze het willen. Met onleesbaar nummer maak ik zeker geen kans.
Vandaag is het koetswerk opgehaald, dus ik kan binnenkort aan het chassis beginnen.
Nu zit er een Axel-blok op het chassis, maar het is me niet duidelijk of de bak die erachter hangt nu Ami-super is of Axel. De schijven en klauwen zijn wel Axel, maar van de bak weet ik het niet. Kun je dat op een of andere manier zien?
Ik heb ook nog een losse 5-bak erbij, dat kan zeker de Ami-bak niet zijn.
Nu zit er een Axel-blok op het chassis, maar het is me niet duidelijk of de bak die erachter hangt nu Ami-super is of Axel. De schijven en klauwen zijn wel Axel, maar van de bak weet ik het niet. Kun je dat op een of andere manier zien?
Ik heb ook nog een losse 5-bak erbij, dat kan zeker de Ami-bak niet zijn.
En vanmiddag de eerste poging gedaan om het chassisnummer weer leesbaar te krijgen!
Het zink komt er met een 5% oplossing heel langzaam vanaf, maar het lukt. Alleen lijkt het erop dat het chassisnummer eronder slecht leesbaar zal zijn, maar ik heb nog maar een paar letters zichtbaar. Vandaag denk ik 2 uurtjes bezig geweest, het is wel erg arbeidsintensief.
Als het zuur gereageerd heeft met zink, kun je het in principe gewoon op het chassis laten staan. Heb ik natuurlijk niet gedaan. Wel drooggemaakt en ingestreken met kopervet. Volgende keer verder.
Het zink komt er met een 5% oplossing heel langzaam vanaf, maar het lukt. Alleen lijkt het erop dat het chassisnummer eronder slecht leesbaar zal zijn, maar ik heb nog maar een paar letters zichtbaar. Vandaag denk ik 2 uurtjes bezig geweest, het is wel erg arbeidsintensief.
Als het zuur gereageerd heeft met zink, kun je het in principe gewoon op het chassis laten staan. Heb ik natuurlijk niet gedaan. Wel drooggemaakt en ingestreken met kopervet. Volgende keer verder.
Vanavond nog een dik uur bezig geweest. Het is ontzettend moeilijk te ontcijferen! Met wat vindingrijkheid kom ik op de volgende combinatie:
C AM-Jx 31Jx2x32 C
Waarbij ik denk dat de C als opsluitteken is gebruikt en de kleine "x" voor onleesbaar staat. Klik op de foto's voor een wat grotere versie.
Iemand een idee wat nu te doen? Ik heb een aantal jaren geleden een aanbod gehad op Cifo om eens langs te komen voor een x-ray-foto (oid), maar ik kan me niet herinneren wie dat was. Zou dat trouwens zin hebben?
C AM-Jx 31Jx2x32 C
Waarbij ik denk dat de C als opsluitteken is gebruikt en de kleine "x" voor onleesbaar staat. Klik op de foto's voor een wat grotere versie.
Iemand een idee wat nu te doen? Ik heb een aantal jaren geleden een aanbod gehad op Cifo om eens langs te komen voor een x-ray-foto (oid), maar ik kan me niet herinneren wie dat was. Zou dat trouwens zin hebben?