tectyleren
-
- Heavy user
- Berichten: 2861
- Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
- Locatie: Eindhoven de geksteeeh
Ja maar zoals het mij hier op school geleerd is, is epoxyprimer bestand tegen (vrijwel) alle chemische bestanddelen die je er op los kunt laten. (en beschermt daar dus ook tegen). Loodvrije menie wordt minder hard en vormt een slechtere bescherming tegen bijvoorbeeld pekel en bijvoorbeeld benzine, olie of andere oplosmiddelen.Punky schreef:Is loodvrije menie ook nog een optie ipv epoxyprimer?
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break
MyAmi Spring Break
- Michiel van G.
- Heavy user
- Berichten: 2689
- Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
Mensen, even puur theoretisch: Waarom zou je een zo hard mogelijke laag primer onder een dunne, buigende en ploppende bodemplaat smeren die (zie de oorspronkelijke vraag) ook al enigszins aangetast is. Loodmenie of zinkpimer, waarvan we ook nog wat elektrolytische bescherming mogen verwachten, lijkt me minstens zo goed. Laten we niet vergeten: Er zijn veel recepten tegen roest en ze werken geen van alle 100 procent. De een zweert bij RX-producten, de ander vindt Owatrol toppie, een volgende kiest een modern verfsysteem met epoyprimer. En geen van allen kunnen we het roestduiveltje definitief verslaan. Het komt er op aan het roestproces zo veel mogelijk te vertragen, door bestaande roest zo goed mogelijk weg te werken en het metaal met een slijtvast, elastisch middel van de buitenlucht af te sluiten. Ik denk dat bijna iedereen die hiervoor aan het woord is geweest, goed bezig is. Maar het komt er vooral op aan, de behandelingen tijdig te herhalen en daarbij niet zomaar zwarte lagen over elkaar te smeren...
-
- De Forumbelg
- Berichten: 1516
- Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
- Locatie: Mechelen-België
Sommige producten zijn bewezen beter te zijn dan andere, los van wie wat prefereert. Zo komt Dinitrol (al decennia lang gebruikt voor de bescherming van holle delen) nog steeds beter uit testen dan Owatrol of RX-producten.
En dat een plaat buigt en plopt, da's het leven van een 2cv. Toch zie ik de lak er niet meteen afspringen. Elke degelijke primer en laklaag is in staat de torsiekrachten die elke auto ondergaat te doorstaan, anders zijn ze waardeloos.
En dat een plaat buigt en plopt, da's het leven van een 2cv. Toch zie ik de lak er niet meteen afspringen. Elke degelijke primer en laklaag is in staat de torsiekrachten die elke auto ondergaat te doorstaan, anders zijn ze waardeloos.
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963
Ja Yannick, je hebt volkomen gelijk; de binnenkant (vloer, dorpels, hakkenplank enz) is inderdaad roestgevoelig en die delen zijn inderdaad vooral gebaat met degelijke primer en lak. Ze komen zeker niet in aanmerking voor een behandeling met zwarte of bruine plakkederrie. Maar daar ging de oorspronkelijke vraag niet over. Die ging over een roestig onderaanzicht.
Druk bezig
Tja en de binnenkant... daar zit dus ook (kan er doorheen zien) het één en ander aan roest... hoge drukspuit er op? en vervolgens de beste tips uit dit topic?
[/url]

- bartje2212
- Regelmatige poster
- Berichten: 472
- Lid geworden op: za 13 mei, 2006 14:57
- Locatie: Zeist
- Tom Duckpower
- Moderator
- Berichten: 4097
- Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
- Locatie: Berkel-Enschot
- Contacteer:
Als je er al door heen kunt kijken zou ik niet met een hogedrukspuit aan de gang gaan.. Dan wordt alles nat van binnen.
eerder met een (staal)borstel alles schoonmaken, rotte delen eruit slijpen en nieuwe stukken inlassen.
dan alles goed opschuren en (epoxy)primeren en aflakken.
eerder met een (staal)borstel alles schoonmaken, rotte delen eruit slijpen en nieuwe stukken inlassen.
dan alles goed opschuren en (epoxy)primeren en aflakken.
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black