Motorproblemen Dyane
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 441
- Lid geworden op: wo 26 jan, 2005 20:56
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Motorproblemen Dyane
Hallo allemaal, hopelijk kan iemand mij met onderstaand probleem helpen. Betreft een Dyane 6 van 1982 met 123-electronische ontsteking. Laatste grote beurt is 3.000 km geleden.
Afgelopen zaterdag vanaf Citromobile weer terug naar Enschede. Eerste stuk lekker met wind in de rug 110-120 km/uur gereden; bij Lochem even van de snelweg af, ik moest even iets bij m'n schoonouders afleveren. Hier begon de Dyane in te houden en te ploffen onder de motorkap, het leek wel vuurwerk. Compressie was geheel verdwenen, en met een schuddend blok en veel geplof heb ik net m'n schoonouders weten te bereiken. Na een half uurtje afkoelen alle kabels gecheckt, bougies extra aangedraaid, draadjes van de bobine omgedraaid, en daar liep ze weer als vanouds. Maar ter hoogte van Goor ging het weer mis, knetteren en ploffen en totaal geen compressie meer. Motor sloeg hier ook af, en niet meer aan de praat te krijgen. Wegenwacht gebeld, en toen deze na een half uurtje kwam deed ze het weer. Wegenwacht kon ook niets vinden, heeft de bougies nog eens met een bougiesleutel aangedraaid, maar zaten goed vast. Contactspray op alle kabels en aansluitingen, en is daarna achter me aangereden tot ik de snelweg bij Hengelo opging. Bij thuiskomst schokte de Dyane alweer, maar gelukkig wel thuis gekomen. Ik vermoed zelf een probleem met de ontsteking, kan het aan de 123-ontsteking liggen? Vreemde is dat het met een koude motor goed gaat, maar zodra de motor goed warm is ineens optreed. Het vreemde is ook dat ik hier nooit eerder last van heb gehad, dat het plotseling optrad, en kennelijk alleen bij warme motor. Tips zijn welkom!
Afgelopen zaterdag vanaf Citromobile weer terug naar Enschede. Eerste stuk lekker met wind in de rug 110-120 km/uur gereden; bij Lochem even van de snelweg af, ik moest even iets bij m'n schoonouders afleveren. Hier begon de Dyane in te houden en te ploffen onder de motorkap, het leek wel vuurwerk. Compressie was geheel verdwenen, en met een schuddend blok en veel geplof heb ik net m'n schoonouders weten te bereiken. Na een half uurtje afkoelen alle kabels gecheckt, bougies extra aangedraaid, draadjes van de bobine omgedraaid, en daar liep ze weer als vanouds. Maar ter hoogte van Goor ging het weer mis, knetteren en ploffen en totaal geen compressie meer. Motor sloeg hier ook af, en niet meer aan de praat te krijgen. Wegenwacht gebeld, en toen deze na een half uurtje kwam deed ze het weer. Wegenwacht kon ook niets vinden, heeft de bougies nog eens met een bougiesleutel aangedraaid, maar zaten goed vast. Contactspray op alle kabels en aansluitingen, en is daarna achter me aangereden tot ik de snelweg bij Hengelo opging. Bij thuiskomst schokte de Dyane alweer, maar gelukkig wel thuis gekomen. Ik vermoed zelf een probleem met de ontsteking, kan het aan de 123-ontsteking liggen? Vreemde is dat het met een koude motor goed gaat, maar zodra de motor goed warm is ineens optreed. Het vreemde is ook dat ik hier nooit eerder last van heb gehad, dat het plotseling optrad, en kennelijk alleen bij warme motor. Tips zijn welkom!
2CV6 Charleston, 1986, NV-GN-36, Rood-Zwart
Berlingo XTR 120, 2010, Sable Bivouac
Peugeot 205 GTI 1.9 van 1991
Berlingo XTR 120, 2010, Sable Bivouac
Peugeot 205 GTI 1.9 van 1991
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 205
- Lid geworden op: wo 28 jul, 2004 14:11
- Locatie: 's-Hertogenbosch
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 441
- Lid geworden op: wo 26 jan, 2005 20:56
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Motor wordt wel warm, maar of ie warmer wordt dan normaal? Geen idee Wat bedoel je met een schraal mengsel? Kan het aan de benzine liggen? Normaal tank ik altijd Total Excellium of Shell V-Power (moet officeel 98 gelood in), en na Citromobile heb ik 'm bij het tankstation op de rotonde volgegooid met Euro 95 bij gebrek aan iets anders. Kan het daar dan aan liggen?
2CV6 Charleston, 1986, NV-GN-36, Rood-Zwart
Berlingo XTR 120, 2010, Sable Bivouac
Peugeot 205 GTI 1.9 van 1991
Berlingo XTR 120, 2010, Sable Bivouac
Peugeot 205 GTI 1.9 van 1991
-
- Addicted user
- Berichten: 5836
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
@Charly, even voor jouw gemoedsrust, maar er hoeft helemaaaaal geeeen 98 gelood in. Jouw motor loopt perfect op loodvrij. Je moet echter wel eruo98 tanken, maar dat heeft niets met lood te maken.
Vermoedelijke oorzaak is euro 95, je moet je 123 ontsteking dan ook afstellen op euro 95, want dan krijg je iets andere vervroeging en wordt de motor minder heet. Als je euro 95 blijft tanken eerst je 123 afstellen op voor de S6 motor.
Vermoedelijke oorzaak is euro 95, je moet je 123 ontsteking dan ook afstellen op euro 95, want dan krijg je iets andere vervroeging en wordt de motor minder heet. Als je euro 95 blijft tanken eerst je 123 afstellen op voor de S6 motor.
Ik was vorige week met mijn Dyane aan het testrijden nadat ik de olie had vervangen. Hele tijd lekker gereden tot ik over een drempel. Ging. Ineens alle vermogen weg en heel moeilijk lopen. Zoiets was me wel eens erder voorgekomen, maar toen bleek de bougie eruit geknalt te zijn. Daardoor liep hij maar op een poot. Echter bij mij zaten te bougies er nog wel in. Wat bleek achteraf? Er zat een pareltje tussen de electrode van de bougie. Ik wil niet zeggen dat dat het probleem is bij jouw, maar je kan het eens controleren.
Het kan ook aan de koeling van de olie liggen. Ik heb eens een gelijkaardig probleem gehad, en had had door wat er scheelde toen de motor zo heet was dat er vanalles begon te smeulen. De ventilator bout was bij mij afgebroken en daardoor draaide die niet meer rond. Daardoor was de koeling van de olie, en dus de motor, onvoldoende. Dus misschien het olie-circuit eens nagaan...
Grtz,
Sven
Grtz,
Sven
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
je zegt dat je totaal geen compressie meer ha, maar hoe heb je dat gemeten?
je hoort vaak dat dit soort problemen door een gare bobine worden veroorzaakt. of evt vapourlock? loopt je benzineslang dicht bij de uitlaat(spruitstuk)?
je hoort vaak dat dit soort problemen door een gare bobine worden veroorzaakt. of evt vapourlock? loopt je benzineslang dicht bij de uitlaat(spruitstuk)?
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 441
- Lid geworden op: wo 26 jan, 2005 20:56
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Bedankt voor alle reacties tot nu toe!
@ Engbokho: Jij hebt het over "hangende kleppen", de Wegenwachter die mij hielp had zelf vroeger nog in de besteleend gereden, en noemde het "zwevende" kleppen. Ga ik inderdaad (laten) checken.
@ Backfire: Octaangetal 98 klopt, gelood is hier al tijden niet meer leverbaar dus je hebt gelijk. Misschien dan toch een te laag octaangehalte getankt, zal 'm morgen weer volgooien met 98. Wist overigens niet dat de 123-ontsteking hier op af te stellen is.
@ Dyane: aansluiting bougiekabels op de bougies is perfect, alhoewel ik de bougiekabels wel ga vervangen door een nieuw setje, ze zien er niet meer al te fris uit.
@ Rode geit: de ventilator draait netjes rond, dus er wordt gewoon gekoeld.
@ Dyane Maniac: het is het "gevoel" dat de compressie helemaal weg is. Bij gas geven schokt en schud het blokje, soms op 2, dan weer op 1 cilinder, en als je de koppeling laat opkomen kom je haast niet vooruit. Benzineleiding loopt wel vlak langs het spruitstuk, maar dit is al 4 jaar zo (zo lang ik de Dyane heb) en nooit eerder problemen gehad.
Ik ga de genoemde puntjes deze week uitvoeren, en breng de Dyane volgende week toch weg naar de eendenspecialist voor de APK, dan kan hij er ook nog eens even naar kijken. Ik hou jullie op de hoogte.
@ Engbokho: Jij hebt het over "hangende kleppen", de Wegenwachter die mij hielp had zelf vroeger nog in de besteleend gereden, en noemde het "zwevende" kleppen. Ga ik inderdaad (laten) checken.
@ Backfire: Octaangetal 98 klopt, gelood is hier al tijden niet meer leverbaar dus je hebt gelijk. Misschien dan toch een te laag octaangehalte getankt, zal 'm morgen weer volgooien met 98. Wist overigens niet dat de 123-ontsteking hier op af te stellen is.
@ Dyane: aansluiting bougiekabels op de bougies is perfect, alhoewel ik de bougiekabels wel ga vervangen door een nieuw setje, ze zien er niet meer al te fris uit.
@ Rode geit: de ventilator draait netjes rond, dus er wordt gewoon gekoeld.
@ Dyane Maniac: het is het "gevoel" dat de compressie helemaal weg is. Bij gas geven schokt en schud het blokje, soms op 2, dan weer op 1 cilinder, en als je de koppeling laat opkomen kom je haast niet vooruit. Benzineleiding loopt wel vlak langs het spruitstuk, maar dit is al 4 jaar zo (zo lang ik de Dyane heb) en nooit eerder problemen gehad.
Ik ga de genoemde puntjes deze week uitvoeren, en breng de Dyane volgende week toch weg naar de eendenspecialist voor de APK, dan kan hij er ook nog eens even naar kijken. Ik hou jullie op de hoogte.
2CV6 Charleston, 1986, NV-GN-36, Rood-Zwart
Berlingo XTR 120, 2010, Sable Bivouac
Peugeot 205 GTI 1.9 van 1991
Berlingo XTR 120, 2010, Sable Bivouac
Peugeot 205 GTI 1.9 van 1991
- Tom Duckpower
- Moderator
- Berichten: 4097
- Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
- Locatie: Berkel-Enschot
- Contacteer:
Ligt aan de 123 die je hebt. Als je een 123/EVO of 123/UNI hebt kun je het instellen per motortype.Charly schreef:Wist overigens niet dat de 123-ontsteking hier op af te stellen is.
Bij andere/oudere modellen zou je met de hand de ontsteking moeten vervroegen.
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black
-
- Gebruiker
- Berichten: 125
- Lid geworden op: ma 13 okt, 2008 11:20
Nog aan de bobine gedacht?
Oude en slechte bobines werken prima als de motor koud is, maar bij een warme motor raken ze snel oververhit.
Als je idd een halfuurtje op de WW moet wachten is de bobine vaak weer afgekoeld en werkt ie weer.
Zeker tijdens een snelweg rit met voor een A-type een hoge snelheid, of als je flink moet klimmen bij lage snelheid in heuvelachtig gebeid, is het feest vaak gauw over met een slechte bobine.
Daarom heb ik altijd een reserve bobine bij me
Oude en slechte bobines werken prima als de motor koud is, maar bij een warme motor raken ze snel oververhit.
Als je idd een halfuurtje op de WW moet wachten is de bobine vaak weer afgekoeld en werkt ie weer.
Zeker tijdens een snelweg rit met voor een A-type een hoge snelheid, of als je flink moet klimmen bij lage snelheid in heuvelachtig gebeid, is het feest vaak gauw over met een slechte bobine.
Daarom heb ik altijd een reserve bobine bij me
-
- Beginner
- Berichten: 40
- Lid geworden op: wo 26 jan, 2005 17:10
- Locatie: Hoofddorp
Het klinkt mij in de oren als een benzinetoevoer probleem. Dit kun je controleren door de benzine slang van je carburateur af te halen en deze in een schone jampot oid te steken. Laat iemand de auto starten, de benzine moet behoorlijk krachtig er uit stromen.
Misschien heb je een extern benzinefilter er op zitten en is deze verstopt?
Controleer daarna je vlotter, wellicht is deze daar verstopt? (desksel van de carb. af nemen).
en het zeefje.
Succes!
Misschien heb je een extern benzinefilter er op zitten en is deze verstopt?
Controleer daarna je vlotter, wellicht is deze daar verstopt? (desksel van de carb. af nemen).
en het zeefje.
Succes!
Dyane 6, 1977
-
- Beginner
- Berichten: 6
- Lid geworden op: ma 3 mei, 2010 18:37
- Locatie: sint-amands / belgie
- Contacteer:
had in het begin ik met onze 2cv reed ook soort gelijke problemen
heb dan ook op aanraden van een vriend geen 95 meer getankt en het was al stukken beter:), daarna een 123 erop gezet en idd met de hand een beetje de voorontstekking bijgeregeld heb geen problemen meer.
heb dan ook op aanraden van een vriend geen 95 meer getankt en het was al stukken beter:), daarna een 123 erop gezet en idd met de hand een beetje de voorontstekking bijgeregeld heb geen problemen meer.
2cv6 1987 ( opgeknapt sinds 2008) acadiane 1987 ( in ombouw)
http://laroutedukikkermobiel.jimdo.com/
http://laroutedukikkermobiel.jimdo.com/
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 769
- Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
- Locatie: Condezaygues, Frankrijk
Jeroen 2CV schreef:
Als de bobine slecht is komt er geen vonk meer en sterft de motor. Hij ploft dan niet raar. Ergo dit is geen bobine probleem.Nog aan de bobine gedacht?
Oude en slechte bobines werken prima als de motor koud is, maar bij een warme motor raken ze snel oververhit.
Als je idd een halfuurtje op de WW moet wachten is de bobine vaak weer afgekoeld en werkt ie weer.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 441
- Lid geworden op: wo 26 jan, 2005 20:56
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Zo, even een up-date: de Dyane is afgelopen week weer APK-goedgekeurd en de eendenspecialist heeft de oorzaak van de motorstoring gezocht. Klepspeling was prima, bougies waren prima, bougiekabels ook, 123-onsteking werkt goed, de enige verdachte was de bobine. Met een nieuwe bobine erop is het probleem niet meer teruggekomen. Jeroen 2CV had het dus bij het rechte eind
2CV6 Charleston, 1986, NV-GN-36, Rood-Zwart
Berlingo XTR 120, 2010, Sable Bivouac
Peugeot 205 GTI 1.9 van 1991
Berlingo XTR 120, 2010, Sable Bivouac
Peugeot 205 GTI 1.9 van 1991