"Dribbelen" rechtsachter

Alles over de wielophanging
Plaats reactie
Gebruikersavatar
deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1884
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
Locatie: Omgeving Rotjeknor...
Contacteer:

"Dribbelen" rechtsachter

Bericht door deusjevo » wo 5 mei, 2010 00:00

Auto "dribbelt" op de snelweg een beetje rechtsachter en het vermoeden was een defecte schokbreker, bobbel oid op m'n band of draagarmlager naar de gallemiezen.

Vanmiddag schokbreker + veerpot losgehaald om draagarmlager te kunnen beoordelen.

Draagarm wat heen en weer geprobeerd te duwen maar nergens waarneembare speling of bijgeluiden bij optillen draagarm.

Schokbreker lijkt oke, auto schommelt nog ietsie na inveren, schokbreker kon ik na verwijderen moeizaam aan beide kanten indrukken, geen olielekkage.

Band ziet er goed uit, geen bobbels oid.

Zou de veerpot ook het probleem kunnen zijn?

Heb de trekogen moeten uitdraaien om kantelmes weer te kunnen terugdrukken in het trekoog en toen vroeg ik mij af:

Waarom heeft dat kantelmes die aparte "driehoekige" vorm :?:

Afbeelding

Het gat in het trekoog is veel groter dan de doorsnede van het kantelmes, hoort er dan in het trekoog niet iets te zitten waardoor het kantelmes meer precieser "past" door het trekoog :?:
Afbeelding

(Jesses, ik begrijp m'n eigen vraag nauwelijks.... :D )
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » wo 5 mei, 2010 07:48

Ik vermoed toch eerder je band of een schokbreker. Wissel links en rechts eens, misschien merk je het dan. Ik vraag me namelijk af of je schokbrekers met de hand goed kunt testen.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 5 mei, 2010 08:11

De enige keer dat het kantelmes los komt is als je airborn gaat, met de wieltjes van de vloer. En dan nog zit er genoeg druk op om het kantelmes te klemmen.

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 845
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » wo 5 mei, 2010 09:10

Had pas een dergelijk akkefietje; het bleek na lang zoeken een versleten/ingeslagen rubber in het schokdemperoog te zijn. Testje: houd een vinger dwars over de schokdemperbevestiging terwijl iemand je Eend laat in- en uitveren. Bij voelbare speling is het rubber de boosdoener. Bij speling op dat rubber krijgt de schokdemper geen kans, kleine bewegingen van de draagarm te dempen.

Gebruikersavatar
deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1884
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
Locatie: Omgeving Rotjeknor...
Contacteer:

Bericht door deusjevo » wo 5 mei, 2010 13:42

backfire schreef:De enige keer dat het kantelmes los komt is als je airborn gaat, met de wieltjes van de vloer. En dan nog zit er genoeg druk op om het kantelmes te klemmen.
Die begrijp ik niet helemaal.. :?:
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

Gebruikersavatar
deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1884
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
Locatie: Omgeving Rotjeknor...
Contacteer:

Bericht door deusjevo » wo 5 mei, 2010 13:44

@achtpeter: zit wat in, ga d'r naar kijken.
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

Bericht door rusty » do 6 mei, 2010 09:01

10 tegen 1 dat t de schokdemper is! heb dit bij verschillende 2cv's gezien, ander setje dempers erop; klaar! ook al lijken de schokdempers nog ok, je kunt ze niet vergelijken met nieuwe, dus weet je niet hoe goed ze nog zijn.
en een setje nieuwe kost je de kop ook niet!

suc6,

Rusty
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » do 6 mei, 2010 21:20

ericsaskia schreef:
backfire schreef:De enige keer dat het kantelmes los komt is als je airborn gaat, met de wieltjes van de vloer. En dan nog zit er genoeg druk op om het kantelmes te klemmen.
Die begrijp ik niet helemaal.. :?:
Het kantelmes zit altijd aan de uiterste zijde in het trekoog. Alleen als je springt of één kant van je eendje opkrikt komt ie los in het oog. De reden dat het oog zo groot is weet ik niet, misschien makkelijker monteren en vet te houden.

Over je schokbreker, als ie na schommelt lijkt het mij dat ie niet meer zo best is. Inderdaad even met de andere zijde uitwisselen.
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

Gebruikersavatar
deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1884
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
Locatie: Omgeving Rotjeknor...
Contacteer:

Bericht door deusjevo » do 6 mei, 2010 21:28

achtpeter schreef: Testje: houd een vinger dwars over de schokdemperbevestiging terwijl iemand je Eend laat in- en uitveren. Bij voelbare speling is het rubber de boosdoener. Bij speling op dat rubber krijgt de schokdemper geen kans, kleine bewegingen van de draagarm te dempen.
Vanmiddag geprobeerd, geen rare speling kunnen vinden/voelen.
Wel 2 nieuwe LIP schokdempers gescoord bij de Eendenpieppppp :) hier vlakbij.
Net gemonteerd, nog geen tijd gehad voor ritje over de snelweg... :roll:
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

Plaats reactie