motorrevisie acadiane

Alle vragen over reviseren van je motor kun je hier stellen.
Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » ma 1 mar, 2010 21:01

Bertje is weer wat blijer :D , het is gelukkig niet de oliepomp of iets anders aan/in het carter, vandaag goed gekeken en gezien dat er bij een stoterstangbuisje oliedruppels aan een drukveertje van zo'n schoteltje komen, het brilrubber zelf lijkt goed af te sluiten.
Het was voor de revisie goed, dus hoe het gekomen is, zullen we wel nooit te weten komen, maar er moet in het ergste geval een nieuw buisje op.

Op 10 maart loopt de APK af, dus ik wil voor die datum zoveel mogelijk kilometers maken (maar ze moeten niet weer gaan pekelen :twisted: , want dan blijft ie in de garage) om te zien of er nog meer "gebreken" boven komen.
Dan wil ik de rest van maart gebruiken om de lekkage te verhelpen, olie verversen e.d. en de aca pas in april laten keuren, vind ik wat een prettiger datum dan begin maart.....

Ik heb er nu ruim 300 km mee gereden en het valt me op dat er stationair een geluid ontstaat wat wel wat lijkt op het geluid wat ie voorheen ook had, nl. axiale speling op de krukas.
Gelukkig klinkt het nu niet zo "erg" als voor de revisie, maar er schoot mij wel al weer een rampscenario door het hoofd :shock:

Ik zal er nog wel eens een filmpje van maken!
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » zo 14 mar, 2010 17:55

Nou, na 700 km de acadiane weer in de garage gezet, olie en filter ververst, toen scherm lv. en onderkant cilinderbeplatinger af om te kijken
waar het olielek precies zat, de olie leek uit de veer te komen die het schoteltje tegen het bril rubber drukt.

Dus met de wetenschap dat de kop er weer af moest toch maar eens met een tangetje het veertje wat verdraaid, en het lekken hield op :o :o
Da's beter, dus de koppen na gedraaid en de kleppen opnieuw gesteld, dit was wel weer nodig.
Uitlaat gasdicht gemaakt, doorsmeren en het spatscherm e.d. weer terug gezet en heb inmiddels zo'n 100 km gereden en het olielekken lijkt over :lol:
Wel maakt het blok helaas een geluid wat lijkt op van voor de revisie, maar dan veel minder erg, dat is jammer, maar daar leer ik wel mee leven.
A.s donderdag de APK en daarna kunnen we weer lekker toeren :!:
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » zo 18 apr, 2010 20:32

Nou,

Ik ben 1900 km verder na de revisie, ding loopt goed, lekt niet noemenswaardig olie, maar de tik waar de revisie om begonnen was, zit er nog steeds in :cry: ;

http://www.youtube.com/watch?v=RTyjftZ9UWE

Wat nu?
Zef heb ik het vermoeden dat er iets is mis gegaan met het plaatsen van de nieuwe hoofdlagers, ik zal dit eens voorleggen aan het bedrijf wat dit voor mij gedaan heeft :cry:
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 18 apr, 2010 21:13

Zet de onsteking eens een tandje later, en kijk hoe hij dan loopt, ik neem aan dat je 98 tankt?

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » ma 19 apr, 2010 06:44

Dit lijk me Kleppen stellen.O,20 moet strak passen en 0,25mm mag er niet tussen kunnen.

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » ma 19 apr, 2010 08:28

Het zijn zeker niet de kleppen, die staan op 0.2, en dan zou het geluid wel uit de koppen komen, maar het komt uit het carter.
En als de motor koud is, en de olie dus nog dik, dan hoor ik nog niks.
Er zit 20w50 olie in.

Ik tank idd 98, en de ontsteking is electronisch, maar wat is de relatie tussen deze tik en de ontsteking/gebruikte brandstof?
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » do 6 mei, 2010 18:25

Vandaag de motor maar weer verwijderd en deze helemaal gedemonteerd, wel weer iets axiale speling op de krukas, maar of dat de oorzaak is?
Morgen met de krukas naar het revisiebedrijf en daar gaan ze de krukas uit elkaar halen om te zien wat er aan de hand is!!!
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » do 6 mei, 2010 23:29

Je blijft wel lekker bezig zeg.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » ma 17 mei, 2010 08:49

Krukas is gedemonteerd, er zit een beschadiging in 1 bigendlager en 1 tap is ook afgesleten :cry: :cry:
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Gebruikersavatar
2cvmaarten
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 627
Lid geworden op: do 28 mei, 2009 20:18
Locatie: Ulestraten

Bericht door 2cvmaarten » ma 17 mei, 2010 09:03

Je blijft wel bezig.
Zuur dat het kapot is na revisie, doet het revisiebedrijf er nog iets mee of is het uit eigen portomonee betalen?
Citroen 2cv6 special 1986

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » ma 17 mei, 2010 09:13

Ik had de krukas niet laten reviseren, alleen de hoofdlagers maar laten vervangen omdat daar behoorlijke speling op zat en ik dus verwachte dat dat de oorzaak van de rammel was.
Omdat dat niet heeft geholpen is nu de krukas geheel gedemonteerd.
Ik kan het revisiebedrijf dus niks verwijten!
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Gebruikersavatar
2cvmaarten
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 627
Lid geworden op: do 28 mei, 2009 20:18
Locatie: Ulestraten

Bericht door 2cvmaarten » ma 17 mei, 2010 09:20

Dan is het idd gewoon zuur dat dit moet gebeuren!
Veel succes met het opnieuw reviseren dan maar !
Citroen 2cv6 special 1986

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 17 mei, 2010 11:52

bigend lager is ook niet een krukas onderdeel maar een drijfstang onderdeel. Bij 99,99% van auto's zitten deze gewoon vast met bouten en kun je makkelijk zelf doen. De eend is geperst, maar je had het natuurlijk wel kunnen voelen. Ook topend had je kunnen merken, pistonpen er in en als er speling op zit dan weet je genoeg. (wel een nieuwe pistonpen gebruiken)

Maar toch zuur, ik ben benieuwd wat dit grapje je gaat kosten. Nu weet ik dat er bij de Visa andere lagers inzitten en ik d8 dat deze tegenwoordig ook voor de 2cv beschikbaar zijn. Deze lagers zijn stukken beter dan de orginele lagers. Volgens mij heeft de S6 motor deze lagers ook standaard.

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » ma 17 mei, 2010 12:27

Erg zuur inderdaad. Ga je deze krukas laten reviseren of komt er een andere in?
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » ma 17 mei, 2010 20:30

@backfire, er was niks te voelen, natuurlijk heb ik de krukas daarop gecontroleerd, ook is de krukas nagemeten en toen kwam er ook niks aan het licht.
Nu de krukas gedemonteerd is, is de schade aan het lager zichtbaar en dan pas is ook de kruktap te meten.
Er gaat nu een andere krukas in, maar die komt uit een sloopblok, hij voelt wel goed, maar omdat ik nu weet dat dat niks zegt, gaat ook die eerst gereviseerd worden, het gaat me nu helaas wel aardig wat (leer)geld kosten, maar de motor is straks op de nokkenas na wel helemaal nieuw.

En als ik er nu alsnog een andere motor in stop, die ik ook nog wel heb liggen zelfs, blijf ik zitten met gereviseerde koppen en nieuwe cilinders e.d. en dan is dat geld voorlopig ook weggegooid

Shit happens, maar als ik straks weer met een mooi draaiend motortje in mijn aca tuf, vergeet ik wel weer dat het allemaal wat meer heeft gekost dan begroot......
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Plaats reactie