Stotteren op hoge toeren
-
- Gebruiker
- Berichten: 65
- Lid geworden op: ma 15 jun, 2009 11:04
- Locatie: Ridderkerk
- Contacteer:
Stotteren op hoge toeren
Ik heb mijn 2cv pas voorzien van nieuwe contact puntjes deze netjes afgesteld en de kleppen gesteld.
Maar alsnog blijft het probleem dat hij net niet lekker op toeren wil komen.
Hoog in zijn toeren voel je hem iets stotteren. Het gevoel is wel minimaal maar ik wil het er toch uit hebben.
Wanneer ik het gaspedaal helemaal intrap klimt het toeren tal, maar niet vlot. Wanneer ik voorzichtig het gas iets terug neem dan lijkt het wel of hij ineens wel vlot doortrekt.
Het lijkt mij een probleem van te veel benzine of juist te veel lucht.
Nu heb ik op de carburatuer een stelschroef gevonden maar wil even zekerheid hebben over de werking hiervan.
Wanneer ik deze "open" draai krijgt hij dan meer benzine of juist meer lucht?
Is er een standaard instelling voor de schroef? Het gaat om de schroef die voor op de carb zit en een beetje schuin staat.
Maar alsnog blijft het probleem dat hij net niet lekker op toeren wil komen.
Hoog in zijn toeren voel je hem iets stotteren. Het gevoel is wel minimaal maar ik wil het er toch uit hebben.
Wanneer ik het gaspedaal helemaal intrap klimt het toeren tal, maar niet vlot. Wanneer ik voorzichtig het gas iets terug neem dan lijkt het wel of hij ineens wel vlot doortrekt.
Het lijkt mij een probleem van te veel benzine of juist te veel lucht.
Nu heb ik op de carburatuer een stelschroef gevonden maar wil even zekerheid hebben over de werking hiervan.
Wanneer ik deze "open" draai krijgt hij dan meer benzine of juist meer lucht?
Is er een standaard instelling voor de schroef? Het gaat om de schroef die voor op de carb zit en een beetje schuin staat.
www.v-wingerden.nl
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”
-
- Moderator
- Berichten: 2566
- Lid geworden op: do 10 mar, 2005 23:02
- Locatie: aarde
Effe pielen met je stationairstelschroef en CO-schroef. Geen zin om hele verhaal te typen, dus ik quote even snel:Wolfman schreef:Is er een standaard instelling voor de schroef? Het gaat om de schroef die voor op de carb zit en een beetje schuin staat.
Maar is dat wel het probleem? Heb je je vlotterhoogte gecheckt?Er is inderdaad zo'n schroef bij een 2cv. Die staat daar waar je gaskabel op de carburateur is aangesloten.
De beste manier om het goed af te stellen is door (met een warme motor) deze in of uit te draaien tot de motor net niet stilvalt. Dan moet je aan de voorkant van je carburateur de co-schroef (dit is de enige schroef voor een platte schroevendraaier midden vooraan op je carburateur) verdraaien tot hij weer hoger in toeren gaat, en weer afstellen op je stationaire schroef tot hij bijna stilvalt. Dit blijven herhalen tot je hem met de co-schroef niet meer hoger krijgt, dan is hij perfect afgesteld.
Heeft dit inhouden overigens iets te maken met die stank in je auto van eind april? Toen hield ie ook in. Of is dat probleem inmiddels opgelost.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams
Douglas Adams
-
- Gebruiker
- Berichten: 65
- Lid geworden op: ma 15 jun, 2009 11:04
- Locatie: Ridderkerk
- Contacteer:
Nee vlotterhoogte heb ik nog niet gechecked.
Het probleem met de stank en het inhouden is niet meer voorgekomen nadat ik de contactpuntjes heb vervangen en afgesteld, kleppen heb gesteld, oliekoeler schoon gemaakt heb en ook de olievulbuis heb vervangen. Mijn luchtfilterinlaat bleek meer te blazen dan te zuigen. Na olievulbuis wissel zoog hij weer lekker.
Voordat ik al deze zaken heb gedaan wilde hij eigenlijk helemaal niet hoog in zijn toeren komen. De snelheidsnaald haalde het niet tot het rode schakelstreepje zonder overschakelen. Nu komt hij er wel maar nog niet vlot genoeg.
Ik ga even zoeken hoe ik de vlotterhoogte af moet stellen. Lijkt mij wel een goede tip.
Bedankt
Het probleem met de stank en het inhouden is niet meer voorgekomen nadat ik de contactpuntjes heb vervangen en afgesteld, kleppen heb gesteld, oliekoeler schoon gemaakt heb en ook de olievulbuis heb vervangen. Mijn luchtfilterinlaat bleek meer te blazen dan te zuigen. Na olievulbuis wissel zoog hij weer lekker.
Voordat ik al deze zaken heb gedaan wilde hij eigenlijk helemaal niet hoog in zijn toeren komen. De snelheidsnaald haalde het niet tot het rode schakelstreepje zonder overschakelen. Nu komt hij er wel maar nog niet vlot genoeg.
Ik ga even zoeken hoe ik de vlotterhoogte af moet stellen. Lijkt mij wel een goede tip.
Bedankt
www.v-wingerden.nl
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”
-
- Gebruiker
- Berichten: 65
- Lid geworden op: ma 15 jun, 2009 11:04
- Locatie: Ridderkerk
- Contacteer:
Ja ik heb er net ook iets over zitten te lezen.Transat schreef:Ik zou het probleem niet zoeken in de mengschroef; als ik het goed begrijp heeft een verandering daarvan meer effect bij lage dan bij hoge toerentallen.
Ik ga de caburateur er maar eens uithalen. Vlotterhoogte meten en gelijk alles goed schoonmaken.
Allemaal bedankt voor het meedenken. Ik laat het wel weten of het geholpen heeft.
www.v-wingerden.nl
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 160
- Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 20:34
- Locatie: Zwijndrecht
- Contacteer:
Het afstellen van je carb met de co-schroef zal hier naar mijn idee weinig invloed op hebben. Dit is vooral bedoeld om hem stationair lekker te laten lopen/of minder vuil.
Inhouden kan naar mijn idee 2 oorzaken hebben.
* In de eerste plaats de benzine/lucht verhouding.Dit houd in dat de carb in goede staat moet zijn en schoon moet zijn. De vlotterhoogte moet nauwkeurig afgesteld zijn. Een eerste probleem hier zou valse lucht=kapotte pakking, spruitstuk/carbvoet kunnen zijn. Verder is hier van invloed de opbrengst van de benzinepomp.
Als je de verhouding lucht/benzine wilt veranderen doe je dit door een andere maat sproeier te gebruiken. We hebben het hier over problemen in die hoge toeren, dus dat is de 2e trap van de carb dacht ik?
Echter voor je aan het veranderen van de sproeiers gaat denken zou ik eerst naar oorzaak nummer 2 kijken:
*Ontstekingstijdstip.
Ik heb bij mijn eend meerdere keren het probleem gehad dat hij niet goed trok en slecht in de hoge toeren kwam. Ik had de ontsteking exact volgens het boekje afgesteld en toch had ik dit probleem, zelfs met 123 ontsteking.
Door de ontsteking iets vroeger of later te zetten kun je dit soort problemen vaak wel oplossen. Een 123 is vervolgens wel erg handig, want als die eenmaal goed staat hoef je er nooit meer naar te kijken en ben je van het ge-emmer af....
Overbodig om te zeggen, dat slechte bougiekabels, niet goed afgestelde bougies, oude bobine, of slechte contacten in de ontsteking enz ook inloed hebben en in goede staat moeten zijn.
Inhouden kan naar mijn idee 2 oorzaken hebben.
* In de eerste plaats de benzine/lucht verhouding.Dit houd in dat de carb in goede staat moet zijn en schoon moet zijn. De vlotterhoogte moet nauwkeurig afgesteld zijn. Een eerste probleem hier zou valse lucht=kapotte pakking, spruitstuk/carbvoet kunnen zijn. Verder is hier van invloed de opbrengst van de benzinepomp.
Als je de verhouding lucht/benzine wilt veranderen doe je dit door een andere maat sproeier te gebruiken. We hebben het hier over problemen in die hoge toeren, dus dat is de 2e trap van de carb dacht ik?
Echter voor je aan het veranderen van de sproeiers gaat denken zou ik eerst naar oorzaak nummer 2 kijken:
*Ontstekingstijdstip.
Ik heb bij mijn eend meerdere keren het probleem gehad dat hij niet goed trok en slecht in de hoge toeren kwam. Ik had de ontsteking exact volgens het boekje afgesteld en toch had ik dit probleem, zelfs met 123 ontsteking.
Door de ontsteking iets vroeger of later te zetten kun je dit soort problemen vaak wel oplossen. Een 123 is vervolgens wel erg handig, want als die eenmaal goed staat hoef je er nooit meer naar te kijken en ben je van het ge-emmer af....
Overbodig om te zeggen, dat slechte bougiekabels, niet goed afgestelde bougies, oude bobine, of slechte contacten in de ontsteking enz ook inloed hebben en in goede staat moeten zijn.
2cv az 1968
Stotteren in de hoge toeren, in elke versnelling?
Of vooral in zijn vier?
Als dat ht geval is, goeie kans benzine pomp om zeep.
gebeurt nog wel eens dat de pakking lekt, dan gaat ie lucht aanzuigen.
Dat merk je alleen maar als je plangas in zijn vier rijd.
Meestal is het dan zo dat 10 seconden goed rijd en dan gaat stotteren.
Heel makkelijk te controlleren, trek de benzine leiding los van de carburateur en steek deze in een glazen pot. Trek ff een stekker van de bobine los tegen het aanslaan. Vervolgens even doorstarten. Er mogen geen luchtbellen zitten in de benzine.
Of vooral in zijn vier?
Als dat ht geval is, goeie kans benzine pomp om zeep.
gebeurt nog wel eens dat de pakking lekt, dan gaat ie lucht aanzuigen.
Dat merk je alleen maar als je plangas in zijn vier rijd.
Meestal is het dan zo dat 10 seconden goed rijd en dan gaat stotteren.
Heel makkelijk te controlleren, trek de benzine leiding los van de carburateur en steek deze in een glazen pot. Trek ff een stekker van de bobine los tegen het aanslaan. Vervolgens even doorstarten. Er mogen geen luchtbellen zitten in de benzine.
-
- Gebruiker
- Berichten: 65
- Lid geworden op: ma 15 jun, 2009 11:04
- Locatie: Ridderkerk
- Contacteer:
Hij heeft het in iedere versnelling.verkuilm schreef:Stotteren in de hoge toeren, in elke versnelling?
Of vooral in zijn vier?
Als dat ht geval is, goeie kans benzine pomp om zeep.
gebeurt nog wel eens dat de pakking lekt, dan gaat ie lucht aanzuigen.
Dat merk je alleen maar als je plangas in zijn vier rijd.
Meestal is het dan zo dat 10 seconden goed rijd en dan gaat stotteren.
Heel makkelijk te controlleren, trek de benzine leiding los van de carburateur en steek deze in een glazen pot. Trek ff een stekker van de bobine los tegen het aanslaan. Vervolgens even doorstarten. Er mogen geen luchtbellen zitten in de benzine.
Maar wel hoe hoger hoe erger. In zijn 1 merk je het nauwelijks maar in zijn 2 meer enz.
Maar als ik 110 in zijn 4 rijd merk je ook bijna niets. het is echt bij het accelereren. Zodra hij een snelheid bereikt heeft merk je het nauwelijks.
www.v-wingerden.nl
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”
-
- Gebruiker
- Berichten: 65
- Lid geworden op: ma 15 jun, 2009 11:04
- Locatie: Ridderkerk
- Contacteer:
Haha ik heb het gevonden!
Het was eigenlijk te simpel......
Ik wilde vandaag mijn carberateur eraf halen om schoon te maken en de vlotterhoogte controleren. Toen ik het rubberen knietje eraf haalde zag ik dat mijn schoke klep iets open stond.
Wat bleek nu het veertje was gebroken. Nieuw veertje erop proef rijden en...... Probleem verdwenen.
Het was eigenlijk te simpel......
Ik wilde vandaag mijn carberateur eraf halen om schoon te maken en de vlotterhoogte controleren. Toen ik het rubberen knietje eraf haalde zag ik dat mijn schoke klep iets open stond.
Wat bleek nu het veertje was gebroken. Nieuw veertje erop proef rijden en...... Probleem verdwenen.
www.v-wingerden.nl
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”
-
- Gebruiker
- Berichten: 65
- Lid geworden op: ma 15 jun, 2009 11:04
- Locatie: Ridderkerk
- Contacteer:
Even een laatste update.
Bijna alle problemen zijn verholpen.
Zaterdag olie en versnellings bak olie gewisseld.
Nieuwe bougies en nieuwe bougies kabels.
De eend loopt weer net iets beter. Trekt nu makkelijk door en loopt vooral koud eerder beter.
Bijkomend voordeel (zie een ander topic van mij) is dat mijn olie lampje nu ook niet meer knippert stationair.
Het enige dat nog niet super is is een koude start. Mijn vorige eend sloeg altijd bij de eerste omwenteling gelijk aan. Maar deze heeft meer moeite. Na het starten slaat hij meestal nog wel een of twee keer af. Je moet een beetje met het gas spelen om hem aan te houden. Zodra hij eenmaal goed loopt loopt hij ook perfect. Koud blijft hij zeer laag in de toeren gewoon draaien.
Wat zou nog een oorzaak kunnen zijn van het slecht starten?
Bijna alle problemen zijn verholpen.
Zaterdag olie en versnellings bak olie gewisseld.
Nieuwe bougies en nieuwe bougies kabels.
De eend loopt weer net iets beter. Trekt nu makkelijk door en loopt vooral koud eerder beter.
Bijkomend voordeel (zie een ander topic van mij) is dat mijn olie lampje nu ook niet meer knippert stationair.
Het enige dat nog niet super is is een koude start. Mijn vorige eend sloeg altijd bij de eerste omwenteling gelijk aan. Maar deze heeft meer moeite. Na het starten slaat hij meestal nog wel een of twee keer af. Je moet een beetje met het gas spelen om hem aan te houden. Zodra hij eenmaal goed loopt loopt hij ook perfect. Koud blijft hij zeer laag in de toeren gewoon draaien.
Wat zou nog een oorzaak kunnen zijn van het slecht starten?
www.v-wingerden.nl
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
als ie koud uiteindelijk wel goed loopt, denk ik dat er niet heel veel aan de hand is. gewoon de choke gebruiken als je koud start. als deze snel weer uit kan en het motortje daarna lekker blijft lopen....
je zou het mengsel wat rijker kunnen zetten, daar zal de koude start iets beter van worden, maar dan rij je, buiten de tijd dat het motortje koud is, met een te rijk mengsel rond.
je zou het mengsel wat rijker kunnen zetten, daar zal de koude start iets beter van worden, maar dan rij je, buiten de tijd dat het motortje koud is, met een te rijk mengsel rond.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
-
- Gebruiker
- Berichten: 65
- Lid geworden op: ma 15 jun, 2009 11:04
- Locatie: Ridderkerk
- Contacteer:
Ik heb wat doms gedaan en nu heb ik even jullie advies nodig.
Gisteren begon mijn eend weer in te houden op hogere toeren. Onderweg even gestopt en wat bleek, het veertje van de choke was weg! Dus bleef hij weer wat open staan.
Omdat ik geen nieuw veertje bij mij had dacht ik ik zet de klep via het beugeltje wel even vast met een tie wrapje.
Hij liep nog steeds niet lekker maar bleef redelijk lopen dus nu maar doorgereden.
Na ongeveer 10 km rijden aangekomen daar waar ik wezen moest en gelijk maar weer onder de motorkap gekeken.
Heb ik met mijn stomme kop de klep open vastgezet!
Nu had die vriend waar ik was een heel bakje vol met veertjes dus een goede gevonden en die gemonteerd.
Later op de avond weer naar huis met de eend. Maar hij loopt nu als een drol!
Uiteindelijk komt hij wel aan de 100 en dan loopt hij best goed, maar het hele optrektraject moet ik enorm met mijn gas spelen om hem hoger in de toeren te krijgen.
Wat kan er gebeurd zijn door te rijden met volledig geopende choke? Alleen maar vette boegies of kan er meer zijn?
Gisteren begon mijn eend weer in te houden op hogere toeren. Onderweg even gestopt en wat bleek, het veertje van de choke was weg! Dus bleef hij weer wat open staan.
Omdat ik geen nieuw veertje bij mij had dacht ik ik zet de klep via het beugeltje wel even vast met een tie wrapje.
Hij liep nog steeds niet lekker maar bleef redelijk lopen dus nu maar doorgereden.
Na ongeveer 10 km rijden aangekomen daar waar ik wezen moest en gelijk maar weer onder de motorkap gekeken.
Heb ik met mijn stomme kop de klep open vastgezet!
Nu had die vriend waar ik was een heel bakje vol met veertjes dus een goede gevonden en die gemonteerd.
Later op de avond weer naar huis met de eend. Maar hij loopt nu als een drol!
Uiteindelijk komt hij wel aan de 100 en dan loopt hij best goed, maar het hele optrektraject moet ik enorm met mijn gas spelen om hem hoger in de toeren te krijgen.
Wat kan er gebeurd zijn door te rijden met volledig geopende choke? Alleen maar vette boegies of kan er meer zijn?
www.v-wingerden.nl
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
het lijkt me niet echt er iets kapot gegaan kan zijn buiten de bougies. haal deze er eens uit en kijk eens hoe ze er uit zien.
maar ik denk dat je carb zoieso slecht is afgesteld, want ik kan bij een warme motor niet zomaar de choke openzetten, dan rijdt ie niet of heeel beroerd. terwijl jij daar dus prima mee kon rijden?
maar ik denk dat je carb zoieso slecht is afgesteld, want ik kan bij een warme motor niet zomaar de choke openzetten, dan rijdt ie niet of heeel beroerd. terwijl jij daar dus prima mee kon rijden?
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction