Blauwe walm

Cubitus
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door Cubitus » do 27 mei, 2010 17:53

Mijn eend gebruikt nu ook ongeveer 1:1000. Het is vooral bij warme motor stationair dat er een continue walm uit komt. Als je dan gas geeft is het meteen mistig achter me en hij blijft walmen tot ik doorschakel naar 2. Het stinkt ook verschrikkelijk en dat is eigenlijk het meest irritante.
Het verbruik is vooral afgelopen winter erger geworden, maar ik heb intussen toch alweer 10.000km gereden met dit walmen en het motortje loopt ook prima. Ik had me eigenlijk voorgenomen om door te rijden zolang het motorje verder lekker loopt? Is dit erg onverstandig? Het is me dagelijks vervoer, dus ik kan hem niet echt missen eigenlijk....
2cv az 1968

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » do 27 mei, 2010 17:58

bij 1:1000 moet je echt gaan denken aan revisie, maar dat is in een weekend makkelijk te doen. Dat verbranden van de olie is niet gezond voor je olie, maar ook niet voor je mechanische componenten.

Setje cilinders met zuigers kopen en pakkingsetje en nieuwe bougies. Voor kleine 175 euro ben je klaar.

Als de kop er af ligt er wat spiritus ingieten. Als dit blijft liggen zijn je klepzittingen nog in orde. Als dit niet zo is, kleppen slijpen (kun je zelf), weer testen. Als het dan nog lekt dan moet je wel je koppen later laten revisieren.

Cubitus
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door Cubitus » do 27 mei, 2010 18:03

Ja ik heb ook wel is gelezen, ik dacht ook op dit forum dat je klepseals dan ook moeten. Dan moeten je kleppen er dacht ik uit en wordt het al met al wel een heel gedoe?? Als het alleen de zuigerveren en cilinders zijn is het hooguit het spruitstuk loshalen wat lastig is?uitlaatkant?
2cv az 1968

Ramon
Heavy user
Heavy user
Contacteer:

Bericht door Ramon » do 27 mei, 2010 18:11

hahaaha je gelooft toch niet de bart zijn motor gaat reviseren hahaaha!!
rijden tot ie dood gaat anders gewoon ander blok er in hangen!!

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door supercees » do 27 mei, 2010 18:48

precies, een ander blok kost geen drol en is zo vervangen...
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

thomaaas
Heavy user
Heavy user

Bericht door thomaaas » vr 28 mei, 2010 14:50

Als je m niet kunt missen... tsja jammer dan gewoon vervangen die handel. Als je kleppen toch los hebt vallen die klepseals wel mee, je moet alleen een lijmtang verlassen om je kleppen eruit te kunnen trekken.

Moelukste is niet je spruitstuk erafhalen, tenzij je bouten helemaal vastzitten. Maar moelukste is eigk om de aluminiumbusjes van je koppen niet te slopen.

Of gewoon doorrijden tot ie kapot is en je dan ziek melden op het werk tottie 't weer doet ;)
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

Joos
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Joos » vr 28 mei, 2010 14:57

Vreemd idee, die motor-oprijden-filosofie, niet meteen mijn manier maar net zo goeie vrienden :-)

Als het echt erg wordt en je de auto niet kan missen lijkt het beste mij nog steeds om een ander blok te kopen, het op een weekendje te reviseren en het er het weekend erop in de auto te hangen..?
1977 Mehari

Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner

Bericht door Gerard2cv » vr 28 mei, 2010 16:19

Je zou kunnen proberen eerst onderdruk te meten (zie stickie)

Cubitus
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door Cubitus » vr 28 mei, 2010 21:20

Tja ik snap je reactie Joos, helemaal tot snot rijden hoeft van mij ook echt niet, maar ik vind aan de andere kant wel dat er hier soms wel heel snel revisie wordt geroepen.
Natuurlijk is het mooi als je eend geen olie gebruikt en nooit een druppel lekt. Aan de andere kant vind ik ook wel dat een eend die al 25 jaar oud is en nog altijd dagelijks gebruikt wordt best wat olie mag gebruiken en een beetje mag zweten en hier en daar een druppel laten vallen. Om daar meteen overspannen van te worden en revisie te roepen gaat mij dan te ver. Zolang het niet bij elke tank een halve liter olie is gaat het nog best toch:)
Als ik de volgende keer bij de eendengarage ben zal ik is vragen of ze de onderdruk even willen meten, thanks voor de tip Gerard!
2cv az 1968

Plaats reactie