Ik heb enige DS-en gehad en die kunnen dit ook nog wel eens hebben maar bij de A-types nog nooit opgemerkt.
Het gaat om een Acadiane.
Wanneer ik naar rechts stuur begint tijdens de 1e kwartslag van het sturen een schurend geluid op te treden. Bij het verder doorsturen is er niets aan de hand. Tijdens het terugsturen precies hetzelfde maar dan alleen schurend geluid tijdens de laatste kwartslag net voordat de wielen weer helemaal recht staan.
Het geluid komt echt uit de stuurkolom en treed alleen op als ik het stuur beweeg.
Weet iemand wat eraan de hand kan zijn ?
Martijn Arnhem
schurend geluid stuurkolom
-
- Regelmatige poster
schurend geluid stuurkolom
Gezocht ; Dyane en Visa 1.7 D
Een paar mogelijkheden: Kunststof busje waar de stuurkolom bovenin gelagerd is, kan versleten zijn. Pufje siliconenspray doet wonderen. Een iets scheef gemonteerd instrumentenpaneeltje kan ook aanloopgeluid veroorzaken. Ook meegemaakt: bedrading van clignoteurschakelaar zat bekneld in dat paneeltje en veroorzaakte bij verdraaiing van het stuur een licht schuurgeluid. (Hoe fijnzinnig is je gehoor?)
Of erger: je chassis is aan het inzakken, de stuurkolom loopt aan op het doorvoergat in de hakkenplank. De stuurkolom kan dan zelfs gaan inscheuren en breken ter hoogte van de aansluiting op het stuurhuis. In dat geval: Geen meter meer rijden.
Maar weet je zeker dat het uit de stuurkolom komt en dat niet bijvoorbeeld een spoorstang aanloopt tegen een binnenscherm?
Of erger: je chassis is aan het inzakken, de stuurkolom loopt aan op het doorvoergat in de hakkenplank. De stuurkolom kan dan zelfs gaan inscheuren en breken ter hoogte van de aansluiting op het stuurhuis. In dat geval: Geen meter meer rijden.
Maar weet je zeker dat het uit de stuurkolom komt en dat niet bijvoorbeeld een spoorstang aanloopt tegen een binnenscherm?
-
- Regelmatige poster