klapperende deurtjes+trillen en stoterig over putdeksels

Alles over de wielophanging
Bartineendyane
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 136
Lid geworden op: ma 17 aug, 2009 00:39
Locatie: Rhenen
Contacteer:

klapperende deurtjes+trillen en stoterig over putdeksels

Bericht door Bartineendyane » di 1 jun, 2010 19:47

Als ik zo'n 110 op de snelweg rijdt heb ik vaak last van klapperende voordeurtjes, er ontstaat dan een spleet van zo'n 1 a 2 cm tussen de bovenkant van de deur en de koets en hij klapperd dan. Soms is het meer en soms is het minder. Kan ik de deuren stellen ofzo om dit te voorkomen of waar komt dit vandaan? Heb soms ook wel wat last van een trilling in het stuur, banden uit balanceren lijkt me niet de oplossing want heb de banden al eens gewisseld.... waar kan dit probleem inzitten?
Daarnaast gaat mn eendje wat stoterig over putdeksel en andere 'scherpe' oneffenheden. Hij schokt dan wat na in het stuur zegmaar. Waar kan dit in zitten?
www.proxive.nl - autoreclame

Gebruikersavatar
bartje2212
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 472
Lid geworden op: za 13 mei, 2006 14:57
Locatie: Zeist

Bericht door bartje2212 » di 1 jun, 2010 20:01

fusees versleten? (voor schokken en trilling)
2cv6 van 1 april '83! (en da's geen grapje)

Bartineendyane
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 136
Lid geworden op: ma 17 aug, 2009 00:39
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Bericht door Bartineendyane » di 1 jun, 2010 20:02

hoeveel speling mag hij hebben? Er is namelijk wel een lichte speling te voelen als hij opgekrikt staat... En kan daar de trilling vandaan komen dan?
www.proxive.nl - autoreclame

Gebruikersavatar
bartje2212
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 472
Lid geworden op: za 13 mei, 2006 14:57
Locatie: Zeist

Bericht door bartje2212 » di 1 jun, 2010 20:06

speling in theorie nihil (1 tot 2 mm buitenkant wiel geloof ik) maar in praktijk zit er wel wat speling op fusees bij een eend. hoeveel gezond is weet ik niet. Iemand?
2cv6 van 1 april '83! (en da's geen grapje)

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5841
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » di 1 jun, 2010 20:08

Fusee, volgens mij was 1,4mm max, dan ben je toe een vernieuwing. Overigens die 1,4 is dan natuurlijk op en neer gaande speling.

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5257
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » di 1 jun, 2010 20:48

trilling op putdeksels kan ook door versleten schokbrekers komen. Dueren normaal verschijnsel, je kunt ze iets buigen knietje te hoogte van het slot binnen en dan de boven hoek iets naar je toe trekken. Met mate natuurlijk ;-)
diverse Citroens, wat anders.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » di 1 jun, 2010 20:49

speling op een fusee mag maximaal 1 mm boven en onder zijn, maar bij elkaar niet meer dan 1,5 mm. en dit is dus niet zoals bartje 2212 schrijft niet buitenkant wiel. doordat een 2cv een vrij aparte fussee heeft is de afwijking aan de buitenkant van het wiel angstaanjagend groot. vaak wordt een eend dan ook onterecht afgekeurd op te veel fusee speling.

de speling in de lengte richting van de fusee pen mag maximaal 1 mm plus de fabrieksspeling (is 0,4mm) zijn
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » di 1 jun, 2010 21:13

AZL57 schreef:Dueren normaal verschijnsel, je kunt ze iets buigen knietje te hoogte van het slot binnen en dan de boven hoek iets naar je toe trekken. Met mate natuurlijk ;-)
Eerst even proberen je slotvanger iets af te stellen, daarna kan je altijd nog buigen...
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

Yannick
De Forumbelg
De Forumbelg
Berichten: 1516
Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
Locatie: Mechelen-België

Bericht door Yannick » di 1 jun, 2010 22:58

CitRoel schreef:Eerst even proberen je slotvanger iets af te stellen, daarna kan je altijd nog buigen...
Of een Dyane kopen :lol:
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » di 1 jun, 2010 23:42

dat zijn wijze woorden yannick :wink:
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Bartineendyane
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 136
Lid geworden op: ma 17 aug, 2009 00:39
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Bericht door Bartineendyane » wo 2 jun, 2010 00:43

daarom dat ik dit verschijnsel nu pas opmerk...reed hiervoor dyane....

Maar putdeksels kan dus versleten schokbrekers zijn? En hoe meet ik nu precies mn speling op de fusee's?
www.proxive.nl - autoreclame

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » wo 2 jun, 2010 07:19

Door het wiel op te krikken en een schuifmaat naast de fuseepen te houden
en de speling meten.
De deuren wijken om de lucht die via de kachel/ventilatie binnen komt er
ook weer uit te laten. Een oplossing is achter onder het res.wiel de 2 stoppen er uit te halen

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » wo 2 jun, 2010 10:34

Of uitlijnen! Gewoon twee plankjes langs je wielen en dan meten of afstand voor en achter hetzelfde is ;)
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » wo 2 jun, 2010 10:46

Wat bedoel je daarmee en wat moet dat helpen? :?

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

Bericht door rusty » wo 2 jun, 2010 11:53

banden te hard (of is dit te voor de hand liggend)
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

Plaats reactie