Geen radio, wel geluid via mp3?
Geen radio, wel geluid via mp3?
Hoi,
Ik zou graag geluid willen in mijn eend en ook nog eens met de volgende constructie: Ik heb een mp3speler van Philips. Nu wil ik graag boxen los inbouwen en die dan aansluiten op mijn mp3speler. Is dat mogelijk? Heeft iemand dat? Dus zonder tussenkomst van een cd-speler.
Ik heb wel een aansluiting in mn eend zitten voor een radio, maar zoek een goedkope oplossing. En mocht het kunnen, waar moet ik dan de boxen op aansluiten?
Alvast bedankt!
Ik zou graag geluid willen in mijn eend en ook nog eens met de volgende constructie: Ik heb een mp3speler van Philips. Nu wil ik graag boxen los inbouwen en die dan aansluiten op mijn mp3speler. Is dat mogelijk? Heeft iemand dat? Dus zonder tussenkomst van een cd-speler.
Ik heb wel een aansluiting in mn eend zitten voor een radio, maar zoek een goedkope oplossing. En mocht het kunnen, waar moet ik dan de boxen op aansluiten?
Alvast bedankt!
-
- Regelmatige poster
-
- Veelvuldig poster
-
- Addicted user
- Contacteer:
@Danitsja, ik zou zeggen gewoon ff de kijkshop binnenlopen voor 30 euro een mp3 autoradio kopen, daar zit alles in, 12V aansluiting en versterker. Je kunt allemaal los spul aan elkaar knopen met omvormers en dergelijke, maar als je dat nog nooit gedaan hebt, zonde van het geld. Verder koop je dan 2 gewone boxjes voor 30 euro en je hebt een goed geluid in je eend. Als je losse versterker koopt ben je meer geld kwijt.
Have fun.
Have fun.
-
- Regelmatige poster
- Contacteer:
Een MP3-speler heeft een 'versterker' die net voldoende vermogen kan leveren om een koptelefoontje aan te sturen (een paar 100 milliwatt maximaal), voor luidsprekers, en zeker in een lawaaiige eend, is dat onvoldoende.Danitsja schreef:En is er een mogelijkheid dat ik bepaalde boxen kan kopen die ik in mijn sigarettenaansluiting doe en dan direct naar mijn mp3 speler?
Want een mp3speler heeft toch een geintegreerde versterker?
Als je echt niet met een losse radio of versterker wilt werken zou je op zoek kunnen gaan naar PC-speakers die op 12 volt werken - herkenbaar aan dat ze met een adapter in het stopcontact gaan ipv met een gewone stekker. In plaats van die adapter maak je een kabeltje naar je 12 volt (desnoods met een sigarettenaanstekerplug, of neem zo'n laadkabeltje van een oplaadbare campinglamp ofzo...)
Maar meestal klinken die dingen niet best en kunnen ze denk ik ook niet hard genoeg voor in een eend met plankgas.
Ik zou ook niet beginnen aan pc-speakers op 230v achter een omvormer ('inverter') van 12 naar 230 volt, gewoon omdat het een prutsoplossing is, daarnaast ben je dan geld aan het uitgeven aan een inverter en aan speakers die niet bedacht zijn voor in een vochtige en rumoerige omgeving of voor gebruik op brakke stroom (inverterstroom is niet net zo netjes als de stroom thuis)- voor dat geld heb je ook een nettere oplossing.
Inverters op de sigarettenaansteker is ook gepruts, zodra het opgenomen vermogen te hoog wordt schakelt de inverter uit doordat er teveel spanning valt over de overgangsweerstand van de sigarettenaansteker + plug. Die spanningsval heb je met alle wat grotere verbruikers, de sigarettenaansluiting is eigenlijk totaal klote.
Voordeel van een inverter is wel weer dat je ook allerlei andere 230v zooi kunt gebruiken, ik gebruik het met name om niet voor al mijn mobiele spul (laptop, telefoons, camera's etc.) extra 12 volt laders te hoeven aanschaffen. Ik heb wel een aparte, gezekerde aansluiting gemaakt voor m'n inverter. Maar ik dwaal af.
Een andere optie is gewoon autoluidsprekers met een autoversterker, zoeentje die je normaal achter een radio aansluit.
Met een beetje geluk kun je de autoversterker rechtstreeks vanuit je MP3-speler aansturen (koop een kabeltje van 3,5 mm jack naar 2 x tulp bij Action voor weinig), hoewel je kans hebt dat de versterker op die manier wegens net te zwak ingangssignaal nooit aan het leveren van z'n volledige vermogen komt.
De mooiste oplossing is... toch een gewone autoradio met line in (ook wel 'aux in') en van daaruit een kabeltje naar je mp3-speler.
Als je ook nog een radio neemt die een USB-aansluiting heeft kun je je mp3's op stick zetten, of wellicht werkt het ook als je je mp3-speler er zo in prikt (kan alleen als die zich voor de usb gedraagt als stick, met een ipod shuffle gaat het bijvoorbeeld niet). Uiteraard gebruik je dan de knoppen op de radio om je mp3's te spelen en niet die op de mp3-speler.