Oriënteren aanschaf goedkope eend/geit

Wat is een goede prijs voor een eend, een onderdeel of de reparatie.
Bunny
Beginner
Beginner
Berichten: 29
Lid geworden op: do 3 jun, 2010 17:10
Locatie: Antwerpen

Oriënteren aanschaf goedkope eend/geit

Bericht door Bunny » do 3 jun, 2010 17:32

Goedenavond allen!

Ik zal me eerst even voorstellen. Ik ben dus Pieter, student en trotse eigenaar van een prachtige zwarte BX, genaamd Graf Spee. Deze BX heb ik binnenkort 2 jaar en is ingeschreven sinds deze herfst (had problemen met het importeren en conform de Belgische wet krijgen).
Ik heb sinds hij ingeschreven had al een hoop problemen gehad maar telkens toch overwonnen. Gaande van kapotte starter tot kapot subframe. Ik heb aan mijn BX sinds hij ingeschreven is alles zelf hersteld en ik vind dat ik nu toch wel inzicht heb gekregen in de techniek.
Het blijft uiteraard een oude (allé ja, hij wordt toch 20 binnenkort) auto en dus kan er wel eens iets kapot gaan. Momenteel rijdt hij bijvoorbeeld niet meer op benzine maar dat lossen we deze zomer wel op (samen met alle puntjes op mijn lijstje).

Nu, waarom ik me hier heb aangemeld. Sinds enige tijd kriebelt het toch wel om er een 2de wagen bij te nemen. En omdat ik nu toch in het Citroën wereldje zit lijkt een Geit/Eend me een leuke keuze. Zeker omdat het qua techniek weinig voorstelt (toch?) en ik er dus alles zelf aan zou kunnen doen (op lassen na).

Nu ben ik niet op zoek naar een tip top eend (kan ik sowieso ook niet betalen) maar wel naar een project-eend. Ik was origineel begonnen met het gedacht een eend met strak chassis te vinden maar dit is bijgesteld naar het vinden van een goedkope eend.

Wat bedacht ik mij nu? Wel, ik zoek een erg goedkope eend. Ik ga er op deze manier sowieso vanuit dat ik een nieuw chassis moet steken voor ik hem normaal gekeurd krijg. Mocht de eend nog rijdbaar zijn dan probeer ik hem eerst oldtimer te laten keuren en rij ik er een jaar zo mee rond. Dat houdt dus in dat ik maximum 25km rond de woonplaats mag en enkel tussen zonsopgang en zonsondergang. Dit houdt in dat het me ook niet kan schelen als ze in panne valt, dan bel ik papa wel om me naar huis te slepen.
Op deze manier kan ik makkelijk te weten komen waar de motorische problemen zitten en kan ik het motortje aanpakken. Ondertussen kan ik ook het plaatwerk aanpakken. Dat moet van mij niet strak zijn. Dus ik ben tevreden met wat plamuurwerk en kiekengaas. Weet echter niet hoe moeilijk deuren te lassen zijn, het is nogal recht op recht (heb een bevriende lasser maar wil die niet met alles, en zeker niet met rotklussen, lastigvallen). Schilderwerk is voor mij met de borstel goed genoeg (kunnen mijn vrienden zich ook eens uitleven met dingen die ze op de BX niet mogen !! )

Terwijl ik alles, behalve het chassis, aanpak kan ik rustig wat geld sparen om een verzinkt chassis aan te schaffen om onder deze eend te steken.

Maar nu dus de vraag, is dit plan realistisch? Kan ik dus een eend, met gaten desnoods, aanschaffen en deze zo in orde maken? Of vergeet ik iets?

Ik heb ook begrepen dat voor een Geit bijna alles te vinden is. Dus rotte dorpels? Je koopt nieuwe dorpels die je er gewoon kan laten inlassen? (en lassen is het minste werk, het is dat plaatwerk passend maken dat veel werk is heb ik gemerkt). Rotte bodemplaten in de koets? Koop je gewoon nieuw en je last ze er in (zo'n dingen ben ik bijna zeker van dat mijn lasser wel wil doen..)

Dus wat zeggen jullie hiervan? Een 300,- euro geitje kopen + nieuw chassis + veel tijd en werk = rijdbaar en keuringswaardige eend (die geen schoonheidsprijs hoeft te winnen).

Uiteraard, op termijn wil ik wél een mooie strakke eend. Maar met op termijn bedoel ik dus 'na mijn studententijd' :)

Zo, een hele lap tekst maar soit ;)
Groeten,
Pieter

Gebruikersavatar
Jeroen-citroen
Moderator
Berichten: 2662
Lid geworden op: ma 3 jul, 2006 10:38
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jeroen-citroen » do 3 jun, 2010 18:57

Hallo Pieter, welkom op ons forum.

Inderdaad een lap tekst :lol: maar het antwoord op jou vragen is vrij kort te maken. Ja je kunt een 300 euro eend weer opknappen tot een rijdende eend. Is alles te krijgen ? Ja alle plaatwerk is te krijgen BEHALVE de koets (al zijn hier ook wel weer wat herstelstukken voor te koop).
Maar wat koop je voor 300 euro ? Ik denk dat je voor een leuke basis iets meer kwijt bent. De 300 euro auto's zijn doorgaans zover verrot dat het vaak donoren worden voor kit cars.

In ieder geval succes met je plan en het zoeken naar een eend/geit.
weet wat je zegt maar zeg niet altijd wat je weet

Bunny
Beginner
Beginner
Berichten: 29
Lid geworden op: do 3 jun, 2010 17:10
Locatie: Antwerpen

Bericht door Bunny » do 3 jun, 2010 19:28

Dan een volgende vraag, nu we het toch over de koets beginnen te hebben. Dankt een eend zijn stijfheid aan het chassis of aan de chassis in combinatie met een koets?

In het eerste geval mag je koets eigenlijk zo krokant/slap zijn als wat (en dus gewoon de krokante stukken er uit slijpen en toeplamuren), in het 2de geval niet (en moet de stijfheid en stevigheid van de koets gewaarborgd worden).

En wat noemen jullie een fijne basis?

Edit: wou met die lap tekst maar aantonen dat ik niet gewoon een goedkoop eendje zocht om goedkoop en snel te kunnen rijden :)
Groeten,
Pieter

rode geit
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 74
Lid geworden op: do 26 feb, 2009 19:04
Locatie: Leuven

Bericht door rode geit » do 3 jun, 2010 19:59

Hey,

Het chassis is het belangrijkste dragende deel in een geit, maar te grote rotte plekken in vb dorpels gaan op de duur misschien ook wel problemen opleveren. Ik denk dat de tenen van velen hier echter wel beginnen krullen bij het horen van termen als 'dichtplamuren' en 'kippegaas'. Als je de moeite wil doen om een geitje volledig te restaureren, waarom het dan niet meteen goed doen?

De koets van een geitje 'leeft' wat, wat wil zeggen dat het in scherpe bochten en bij putten of drempels een klein beetje meegeeft. Plamuur heeft die eigenschap niet, en dus zullen grote stukken plamuur vroeg of laat beginnen barsten en afbrokkelen. Verder blijft een roestplek onder plamuur verder roesten, zodat je geit snel verder achteruit gaat. Ik zou dan ook aanraden net iets verder te gaan, en je koets toch te lassen. Misschien is het wel de moment zelf te leren lassen (ben ik ook mee bezig om mijn restauratie goed te beëindigen).

Wat de prijs betreft; 300€ is wel heel optimistisch, zeker in België (in Nederland ligt de prijs wel wat lager, maar dat verlies je weer als je er 1 wil importeren in België). Als je een goede basis voor een restauratie wil denk ik dat je toch al snel 800 à 1000 euro mag rekenen (ik betaalde voor mijn projectje 1100 euro, maar daar zaten wel 2 nieuwe dorpels en 2 nieuwe bodemplaten bij).

Alleszins veel succes nog,
Sven

Bunny
Beginner
Beginner
Berichten: 29
Lid geworden op: do 3 jun, 2010 17:10
Locatie: Antwerpen

Bericht door Bunny » do 3 jun, 2010 20:09

Als je de rotte plekken helemaal weg slijpt en mooi met antiroest behandelt dan hoeft het niet verder te roesten :) .

En uiteraard dat de bedoeling is om het goed te doen. Maar ik maak me géén illusies en weet dat een deur strak lassen niet simpel is :) Dus daarom dacht ik het eens te bekijken met plamuur (vriend van me heeft een Opel GT... en die is, door de vorige eigenaar, met plamuur herstelt en ziet er wel strak uit !! ).

Maar uiteraard bekijk ik het opmaken van plaatwerk wel als ik er 1 heb ;) . En leren lassen staat op het programma... maar goed leren lassen kost wel wat tijd me dunkt ;)

Maar ook... ik vind de technische staat belangrijker dan de optische staat. En als er een gat in mijn deur zit dan is het vooral belangrijk dat het toe is. Hoe maakt me dan even minder uit ;)
Groeten,
Pieter

Charly
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 441
Lid geworden op: wo 26 jan, 2005 20:56
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Charly » do 3 jun, 2010 22:04

Ten aanzien van de stevigheid van de koets staat in het handboek Eendologie het volgende genoemd:
In de koets zitten op enkele plaatsen verstevigingsconstructies om het geheel goed te laten dragen. Dat is met name aan de voorzijde de voetenbak. Die bestaat uit een driehoekige constructie. Onder de achterbank zit ter versteviging een doosvormige constructie. De voorstijlen lopen door in de raamlijst en dragen c.q. steunen de voorzijde. In het midden en achterop zorgen de middenstijl en achterdeurstijl voor de draagkracht. Van voor naar achter zorgen de drempels voor extra steun. Dat het geheel niet in elkaar stort heeft te maken met het feit dat er gebruik gemaakt is van ronde vormen en gebogen delen. Het betekent wel dat wanneer er ergens in dit geheel iets doorgeroest is, het zo spoedig mogelijk hersteld moet worden.
De koets dus altijd lassen, en nooit repareren met plamuur of iets dergelijks.
Succes :)
2CV6 Charleston, 1986, NV-GN-36, Rood-Zwart
Berlingo XTR 120, 2010, Sable Bivouac
Peugeot 205 GTI 1.9 van 1991

Bunny
Beginner
Beginner
Berichten: 29
Lid geworden op: do 3 jun, 2010 17:10
Locatie: Antwerpen

Bericht door Bunny » vr 4 jun, 2010 00:12

Maar mag ik nu concluderen dat als ik de goedkoopste eend koop, met draaiende motor, dat ik het ding altijd wel weer in orde krijg?

Of is het zoals bij de BX dat als bijvoorbeeld de A-stijlen (rond de voorruit) kapot zijn dat het ding eigenlijk total loss verklaard wordt?

En is het chassis voor een Dyane en een 2PK eigenlijk hetzelfde? En links of rechts gestuurd... maakt dat uit?
Groeten,
Pieter

vantasy
Beginner
Beginner
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 26 mei, 2010 11:08
Locatie: Onderbanken
Contacteer:

Bericht door vantasy » vr 4 jun, 2010 00:51

Misschien is mijn oude eend iets voor je. Is 9 jaar geleden geheel gerestaureerd met nieuw chassis en nieuwe techniek, geheel nieuw gespoten en heeft 81 000Km gelopen. Nu begint ie toch weer te roesten en moeten er nieuwe dorpels in en reservewielbak en achterplaat. Het chassis is nog te repareren. Technisch in goede staat. Bij interesse pm
Kijk onder voorstellen, Robert uit Limburg, het gaat om de blauwe bj 1973

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » vr 4 jun, 2010 06:29

Alles is te maken, maar of het economisch gezien rieeel is, dat moet je zelf beoordelen.

Hoe goedkoper de eend, hoe slechter de koets. Is de koets slecht, dan zit er veel laswerk aan en dat kost ook weer geld. Plamuur is geen reparatiemiddel!!! En de koets moet zeker een goede dragende constructie zijn, net als het chassis. Je voorstoelen staan voor een groot deel op de bodemplaat van de koets. Dus ga aub niet zitten klooien met plamuur en kippengaas ed. Maar koop een redelijke basis en knap die goed op. Aan een eend van 300 euro zal vaak teveel laswerk zitten, dan een eend van rond de 1000 euro. Alle plaatdelen zijn aan te komen, of anders uit oude koetsen te slijpen of te reconstrueren. Maar beoordeel een koets en ga berekenen wat er allemaal vervangen moet worden. Voetenbak, bodemplaten en dorpels zijn vaak al standaard werk om te vervangen. Met name bij zulke goedkope eenden.

Kortom met een duurdere basis, kun je misschien wel goedkoper uit zijn.

Chassis van een Dyane en een 2cv zijn gelijk.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
Jeroen-citroen
Moderator
Berichten: 2662
Lid geworden op: ma 3 jul, 2006 10:38
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jeroen-citroen » vr 4 jun, 2010 08:40

Zoals hierboven ook beschreven is het chassis een dragend deel van de auto. Wat draagt hij dan ?: De wielophanging , motor en koets. De koets daarentegen moet het van zijn eigen stijfheid hebben en draagt daarbij zoals ook al beschreven voor een groot deel de inzittenden. Verder zit er wel degelijk gevaar in een rotte koets, buiten het door de vloer zakken met je stoel. Als de koets rot is bij de voetenbak bijvoorbeeld kan hij over het chassis heen gaan zakken met in het ergste geval een brekende stuurstang tot gevolg en dus een onbestuurbare auto. Helaas gebeurt dit altijd tijdens het rijden. De gevolgen laten zich raden. of een eend een simpele auto is is een andere vraag. In principe wel maar je moet er wel rekening mee houden dat de auto dermate simpel is dat alles wat er op en aan zit ook daadwerkelijk een functie heeft. Plamuren en gaas etc is dan ook bijna niet te doen en kan tot gevaarlijke situaties lijden.

Bezint eer ge begint en probeer er eerst eens achter te komen wat een eend/geit nou eigenlijk is :wink:
weet wat je zegt maar zeg niet altijd wat je weet

Bunny
Beginner
Beginner
Berichten: 29
Lid geworden op: do 3 jun, 2010 17:10
Locatie: Antwerpen

Bericht door Bunny » vr 4 jun, 2010 09:52

Omdat ik wil bezinnen voor ik beging heb ik hier gepost :)

Maar even voor de goede orde, ik ga geen A-stijlen, daken, vloerplaten enzovoort herstellen met plamuur. Als ik over herstellen met plamuur spreek dan spreek ik over deuren en spatborden en dat soort dingen. De rest wordt meteen deugdelijk hersteld (het is de bedoeling dat geitje tot het eind der dagen te houden dus 8) )

En economisch verantwoord.... rij met een BX. Zelfs nieuwe ruitenwissers steken is daarvoor volgens de meerderheid niet verantwoord ::) . Het is dus ook niet de bedoeling om goedkoop te rijden !! Het is de bedoeling van met een goedkope basis te beginnen (en op die manier de kosten te spreiden). Bekijk het zo: ik wil een modelautootje kopen, heb ik 2 keuzes, of ik koop een Burago of ik koop een bouwpakket. Als ik wil bouwen dan moet ik geen Burago kopen, dan moet ik een bouwpakket kopen !!

Maar ik ga toch gaan voor het goedkoopst mogelijk Geitje... Als ik achteraf merk dat het niet te doen is of dat de basis té slecht is kan ik het nog altijd afbreken en als onderdelenvoorraad voor een betere basis gebruiken :) . Mjah, ben beetje koppig, als ik een plan in het hoofd heb is het moeilijk om me er uit te praten (maar is ook een goede eigenschap hoor :D )

Edit: en qua simpelheid bedoel ik motorisch en elektronisch :) .
Groeten,
Pieter

Bunny
Beginner
Beginner
Berichten: 29
Lid geworden op: do 3 jun, 2010 17:10
Locatie: Antwerpen

Bericht door Bunny » za 5 jun, 2010 15:21

Ik heb nog eens nagedacht en wat rondgekeken. En nu zagik dat je voor een 2PK een gegalvaniseerd chassis kon krijgen met levenslange garantie. Bestaan er ook zo'n chassis voor een Acadiane? Want dat lijkt mij echt wel een toffe uitvoering 8)
Groeten,
Pieter

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Bericht door Rossero » za 5 jun, 2010 16:44

Die uit duitsland, de "goede" (omdat ze ontworpen zijn om te verzinken) zijn uit productie gehaald maar zijn volgens mij nog wel te krijgen als je goed zoekt. De franse originele kunnen mettertijd toch last van roest krijgen omdat de zink niet overal kan komen. Beide hebben wel chassis voor de acadiane, ookal weet ik het van de franse niet helemaal zeker!

Succes overigens met de zoektocht naar een eendje/aca ;)

Bunny
Beginner
Beginner
Berichten: 29
Lid geworden op: do 3 jun, 2010 17:10
Locatie: Antwerpen

Bericht door Bunny » zo 6 jun, 2010 11:41

Keuze is gemaakt dan. Ik ga voor een aca gaan. Of ik moet ergens tegen een belachelijke prijs een andere versie te pakken krijgen :) .

Een aca biedt gewoon zoveel meer mogelijkheden :)
Groeten,
Pieter

Joos
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1060
Lid geworden op: za 17 mei, 2003 21:40
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Bericht door Joos » zo 6 jun, 2010 13:05

Alleen opletten: ik dacht dat nieuwe ACA-chassis geen typegoedkeuring hebben?
1977 Mehari

Plaats reactie