Wijziging Regelgeving betreffende Chassiswissel
- Jeroen-citroen
- Moderator
- Berichten: 2662
- Lid geworden op: ma 3 jul, 2006 10:38
- Locatie: Amsterdam
- gelemotor
- Regelmatige poster
- Berichten: 467
- Lid geworden op: ma 11 mei, 2009 12:42
- Locatie: Beverwijk
Re: Wijziging Regelgeving betreffende Chassiswissel
Allereerst gefeliciteerd met het resultaat!thomaaas schreef:Hallo medeforumleden.
Ongeveer twee maanden geleden heeft mijn vader met zijn BMW-eend de grote stap genomen naar de RDW te gaan voor een wijziging op kenteken van het motortype. (voor degenen die hiervan niet op de hoogte zijn; wij hebben in samenwerkin met Leen de Both een BMW R1150 motorfietsblok in een eend gebouwd ).
Hai Thomas,
Ik kan eigenlijk niets vinden op het forum over jullie BMW eend,maar ben er wel razend nieuwsgierig naar.
Staat er ergens meer, ik heb het idee een oudere R 100 in te bouwen, later...
Vooral hoeveel effect zoiets geeft ben ik wel benieuwd naar ,maar ook de bouw oplossingen.
Alvast bedankt, luc
Duck your life
-
- Heavy user
- Berichten: 2861
- Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
- Locatie: Eindhoven de geksteeeh
Wat bedoel je met hoeveel effect zoiets geeft?
De bouwoplossingen zijn legio, dat is echt te veel om te vertellen hier, maar ik kan wel een opsomming geven van wat gedaan is.
Versnellingsbak:
we hebben gebruik gemaakt van een citroën GSA 5versnellingsbak met langere eindreductie (heel hoge 5e versnelling dus). Je zou ook een Axelbak kunnen pakken. Hiervan is het koppelingshuis eraf gehaald en vervangen door een visa koppelingshuis en prise as (prise af overzetten is het allergemakkelijkste). De zijkanten van het koppelingshuis zijn ingezaagd om plaats te maken voor de remschijven. Op deze manier wordt de gehele lengte van de versnellingsbak ongeveer 7 cm minder.
De remmen zijn van een Axel, geventileerde schijven dus. Sterkere achterremmen hoeven niet. Het stuurhuis is van een '74 er, deze heeft een zwaardere vertanding waardoor op hoge snelheid de auto stabieler aanvoelt.
Er is een koppelingsplaat gebruikt van een peugeot 205 GTi waar het hart uit is gedraaid en het hart (vertanding) van een visa koppeling in is gelast en gebalanceerd. Drukgroep is van een Visa, vliegwiel is afgedraaid en van een eend (evenals startmotor).
Er is een passingsflens gemaakt om het BMW motorblok op het visa koppelingshuis te monteren.
Er is een zelfgebouwde uitlaat onder gebouwd met behoud van originele dempers (ivm milieubelasting wilden we de kat houden). We rijden hierdoor relatief "schoon" en hebben bovendien een gemiddeld verbruik tussen de 1 op 20 en 1 op 15.
De aandrijfashoezen gaan vaak kapot; de auto verlagen is een oplossing maar daarvoor willen we de hele draagarm aanpassen ivm stabiliteit op hogere snelheid. De aandrijfassen zijn van een eend en zitten met een flens op de versnellingsbak gemonteerd. Hiervoor zijn aparte imbusbouten gedraaid die verrot slecht passen.
De auto wordt gekoeld met een zeer krachtige ventilator, maar geen koeltunnel ivm ruimtegebrek. De lucht wordt met schotten langs de cilinders/koppen geleid, maar de koppen hangen voor het grootste deel in de wielkast (gat in spatborden gezaagd). Voor verdere koeling zorgen 3 oliekoelers. Hiermee is de koeling voldoende geregeld, in principe ook al zonder geforceerde lucht; die is echt voor filerijden.
We hebben een rolkooi.
Er is een benzineretourleiding gemonteerd.
Voor en achter zijn stabilisatorstangen gemonteerd en AVO schokbrekers icm 150% verstevigde veren. De AVO's zijn eigenlijk net iets te stug en staan redelijk soepel ingesteld. (voor althans).
Het motorblok is gechiptuned om meer koppel te leveren.
Ik ben vast hier en daar iets vergeten te melden, maar het geeft een globaal idee van wat er allemaal gebeuren moet (vooropgesteld dat het blokje goed is).
Hoe het verder rijdt is echt heel lastig te zeggen. Steeds blijf je dingen aanpassen en verbeteren, nu we eindelijk het blok goed trillingsvrij opgehangen hebben zijn we de auto aan het isoleren. Ik vind de auto nog het meest te vergelijken met een echt oude hotrod (De '30er A ford met dikke V8 erin van de broer van mn vriendin bijvoorbeeld). Het schudt, maakt herrie, trilt en gaat angstaanjagend snel, maar is enorm leuk
De bouwoplossingen zijn legio, dat is echt te veel om te vertellen hier, maar ik kan wel een opsomming geven van wat gedaan is.
Versnellingsbak:
we hebben gebruik gemaakt van een citroën GSA 5versnellingsbak met langere eindreductie (heel hoge 5e versnelling dus). Je zou ook een Axelbak kunnen pakken. Hiervan is het koppelingshuis eraf gehaald en vervangen door een visa koppelingshuis en prise as (prise af overzetten is het allergemakkelijkste). De zijkanten van het koppelingshuis zijn ingezaagd om plaats te maken voor de remschijven. Op deze manier wordt de gehele lengte van de versnellingsbak ongeveer 7 cm minder.
De remmen zijn van een Axel, geventileerde schijven dus. Sterkere achterremmen hoeven niet. Het stuurhuis is van een '74 er, deze heeft een zwaardere vertanding waardoor op hoge snelheid de auto stabieler aanvoelt.
Er is een koppelingsplaat gebruikt van een peugeot 205 GTi waar het hart uit is gedraaid en het hart (vertanding) van een visa koppeling in is gelast en gebalanceerd. Drukgroep is van een Visa, vliegwiel is afgedraaid en van een eend (evenals startmotor).
Er is een passingsflens gemaakt om het BMW motorblok op het visa koppelingshuis te monteren.
Er is een zelfgebouwde uitlaat onder gebouwd met behoud van originele dempers (ivm milieubelasting wilden we de kat houden). We rijden hierdoor relatief "schoon" en hebben bovendien een gemiddeld verbruik tussen de 1 op 20 en 1 op 15.
De aandrijfashoezen gaan vaak kapot; de auto verlagen is een oplossing maar daarvoor willen we de hele draagarm aanpassen ivm stabiliteit op hogere snelheid. De aandrijfassen zijn van een eend en zitten met een flens op de versnellingsbak gemonteerd. Hiervoor zijn aparte imbusbouten gedraaid die verrot slecht passen.
De auto wordt gekoeld met een zeer krachtige ventilator, maar geen koeltunnel ivm ruimtegebrek. De lucht wordt met schotten langs de cilinders/koppen geleid, maar de koppen hangen voor het grootste deel in de wielkast (gat in spatborden gezaagd). Voor verdere koeling zorgen 3 oliekoelers. Hiermee is de koeling voldoende geregeld, in principe ook al zonder geforceerde lucht; die is echt voor filerijden.
We hebben een rolkooi.
Er is een benzineretourleiding gemonteerd.
Voor en achter zijn stabilisatorstangen gemonteerd en AVO schokbrekers icm 150% verstevigde veren. De AVO's zijn eigenlijk net iets te stug en staan redelijk soepel ingesteld. (voor althans).
Het motorblok is gechiptuned om meer koppel te leveren.
Ik ben vast hier en daar iets vergeten te melden, maar het geeft een globaal idee van wat er allemaal gebeuren moet (vooropgesteld dat het blokje goed is).
Hoe het verder rijdt is echt heel lastig te zeggen. Steeds blijf je dingen aanpassen en verbeteren, nu we eindelijk het blok goed trillingsvrij opgehangen hebben zijn we de auto aan het isoleren. Ik vind de auto nog het meest te vergelijken met een echt oude hotrod (De '30er A ford met dikke V8 erin van de broer van mn vriendin bijvoorbeeld). Het schudt, maakt herrie, trilt en gaat angstaanjagend snel, maar is enorm leuk
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break
MyAmi Spring Break
- gelemotor
- Regelmatige poster
- Berichten: 467
- Lid geworden op: ma 11 mei, 2009 12:42
- Locatie: Beverwijk
Thanks Thomas,thomaaas schreef:Wat bedoel je met hoeveel effect zoiets geeft?
De bouwoplossingen zijn legio, dat is echt te veel om te vertellen hier, maar ik kan wel een opsomming geven van wat gedaan is.
]
Dat is allemaal nogal wat, ik laat het even op me inwerken of ik daar zoveel tijd en kennis voor heb.. (zelf kennis heb ik volgens mij wel)
Ik hou het even in de gaten wanneer ik evt op een evenement of iets kan komen , door mijn zaterdags werken zit dat er vaak niet in maar ik wil het graag even met eigen ogen zien.
Op Youtube kon ik wel iets vinden trouwens, maar dat was niet deze bewuste??, of staat hij er ergens op??
Mooi ding man,
Luc
Duck your life
- gelemotor
- Regelmatige poster
- Berichten: 467
- Lid geworden op: ma 11 mei, 2009 12:42
- Locatie: Beverwijk
Doe je mee met de elfstedentocht (is ook op zondag nmlk. Mijn vader iig wel, met de BMW eend [/quote]
Met het zondags naar een treffen gaan heb ik inmiddels wel de ervaring dat je alleen de mensen ziet inpakken en uitzwaaien.
Begroeten is dan een heel "andere " kant op,dus mijn animo ligt erg laag om zondags een treffen te bezoeken dat in feite al afgelopen is??
Maar ik hou het wel in gedachten, en kan natuulijk altijd heel passend de BMW R60 nemen in dit geval??
Dank voor je antwoord,
Groet, Luc
Met het zondags naar een treffen gaan heb ik inmiddels wel de ervaring dat je alleen de mensen ziet inpakken en uitzwaaien.
Begroeten is dan een heel "andere " kant op,dus mijn animo ligt erg laag om zondags een treffen te bezoeken dat in feite al afgelopen is??
Maar ik hou het wel in gedachten, en kan natuulijk altijd heel passend de BMW R60 nemen in dit geval??
Dank voor je antwoord,
Groet, Luc
Duck your life
- bartje2212
- Regelmatige poster
- Berichten: 472
- Lid geworden op: za 13 mei, 2006 14:57
- Locatie: Zeist
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
- Locatie: stompwijk (zh)
ik kan een gegalvaniseerd chassis kopen met daarbij een stuk oud chassis met ingeslagen chassisnummer en de papieren. de wielophanging is gemonteerd, blok en bak erbij, eigenlijk alles behalve de complete carrosserie. is niet vooraf geschouwd door de rdw, hoe zijn mijn kansen als ik het geheel alsnog bij de rdw aanbied? met een mehari-opbouw?
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break
- BasvanEerden
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1596
- Lid geworden op: wo 18 apr, 2007 14:53
- Locatie: Abbenes
- Contacteer: