Stotteren op hoge toeren
Misschien te simpel, maar toch: Als je het carburateurdeksel op het huis zet, dan let je toch wel op dat de vork van de chokeklepbediening goed over het nokje valt? Dus: met de chokeklep wijd open op z'n plaats laten zakken? Beetje lullig opgemerkt, maar het kàn fout gaan. Juist door dat verdomde veertje...
-
- Gebruiker
- Contacteer:
Met de accceleratiepomp wordt dus niet de benzinepomp bedoeld?
Die heb ik gisteren gechecked. Auto starten slangetje lostrekken en in een glas opvangen. Althans dat was de bedoeling.
Dat ding spoot zo hard dat het via het glas overmijzelf heen ging.
Benzinepomp werkt dus goed.
De vlotterhoogte ook gecontroleerd. Deze was aan een kant 15mm en aan de andere kant 17mm. Na lang pielen allebei netjes 18mm.
Sproeiers eruit gehaald en schoonwillen maken maar die waren brandschoon.
Er lag wel wat vettige drap onderin de vlotterbak. Ook deze netjes schoongemaakt.
Meer helaas geen enkel resultaat. Nog steeds niet goed op toeren komen.
Nu dan maar de tip van dyane_maniac
proberen. Dit heb ik nog niet gecheked.
Die heb ik gisteren gechecked. Auto starten slangetje lostrekken en in een glas opvangen. Althans dat was de bedoeling.

Dat ding spoot zo hard dat het via het glas overmijzelf heen ging.

Benzinepomp werkt dus goed.
De vlotterhoogte ook gecontroleerd. Deze was aan een kant 15mm en aan de andere kant 17mm. Na lang pielen allebei netjes 18mm.
Sproeiers eruit gehaald en schoonwillen maken maar die waren brandschoon.
Er lag wel wat vettige drap onderin de vlotterbak. Ook deze netjes schoongemaakt.
Meer helaas geen enkel resultaat. Nog steeds niet goed op toeren komen.
Nu dan maar de tip van dyane_maniac
proberen. Dit heb ik nog niet gecheked.
www.v-wingerden.nl
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”
-
- Gebruiker
- Contacteer:
Bedankt voor je tip. Dit had ik zo maar verkeerd kunnen doen...achtpeter schreef:Misschien te simpel, maar toch: Als je het carburateurdeksel op het huis zet, dan let je toch wel op dat de vork van de chokeklepbediening goed over het nokje valt? Dus: met de chokeklep wijd open op z'n plaats laten zakken? Beetje lullig opgemerkt, maar het kàn fout gaan. Juist door dat verdomde veertje...

Maar ik had er erg in.
www.v-wingerden.nl
-
- Gebruiker
- Contacteer:
Ik heb het nagekeken. Er komt een nette dun straaltje benzine uit als ik gas geef. Ik wilde hem toch nog controleren of hij niet een beetje verstopt zit maar ik krijg hem er niet uit. Hij gaat ongeveer een milimeter naar boven maar verder niet. Doortrekken durf ik niet ik ben bang dat hij anders afbreekt.dyane_maniac schreef:inderdaad!
om te checken: haal het deksel eraf en kijk naar dat koperen dingetje in de venturi. als je nu "gasgeeft" moet er een redlijk straaltje benzine uit komen. gebeurd dit niet, haal dan dat koperen dingetje met een tangetje uit de carb en blaas deze door met perslucht. check de werking van het membraam van de acc pomp door weer "gas te geven" je moet nu de benzine omhoog zien komen in het pijpje waar dat koperen ding in zat. 9 van de 10 keer is in dit geval het mebraam van het pompje kapot. deze is makkelijk te vervangen door de acc. pomp aan de voorkant los te halen.
www.v-wingerden.nl
-
- Heavy user
-
- Gebruiker
- Contacteer:
Ja heb ik gisteren ook gedaan. Een bus remmenreiniger bijna helemaal leegegspoten op en rondom de carb en alle daarbij behorende slangen ed.
Maar ook hier zonder resultaat.
Gisteren heb ik zon 200km gereden met de eend. Tot ongeveer driekwart gas loopt hij perfect. Daarna houd hij wat in. Uiteindelijk lukt het amper om 100 km/u te blijven rijden.
Het vreemde is dat dit zomaar ineens gebeurt is. Hij liep goed en zonder iets te doen kreeg ik dit probleem. Dus eigenlijk na het verlies van het veertje op de choke klep.
Wat ik wel gemerkt heb is wanneer ik 90 rij en het gas helemaal intrap dan gaat hij licht stotteren en gaat niet harder. Als ik dan ineens de choke uitrek houd hij even in maar trekt daarna goed door naar de 110. Hij krijgt dus duidelijk te weinig benzine. Maar als alles goed is en geen sproeiers verstopt en geen valse lucht dan weet ik het ook niet meer.
Wordt een beetje radeloos......
Maar ook hier zonder resultaat.
Gisteren heb ik zon 200km gereden met de eend. Tot ongeveer driekwart gas loopt hij perfect. Daarna houd hij wat in. Uiteindelijk lukt het amper om 100 km/u te blijven rijden.
Het vreemde is dat dit zomaar ineens gebeurt is. Hij liep goed en zonder iets te doen kreeg ik dit probleem. Dus eigenlijk na het verlies van het veertje op de choke klep.
Wat ik wel gemerkt heb is wanneer ik 90 rij en het gas helemaal intrap dan gaat hij licht stotteren en gaat niet harder. Als ik dan ineens de choke uitrek houd hij even in maar trekt daarna goed door naar de 110. Hij krijgt dus duidelijk te weinig benzine. Maar als alles goed is en geen sproeiers verstopt en geen valse lucht dan weet ik het ook niet meer.
Wordt een beetje radeloos......

www.v-wingerden.nl
-
- Addicted user
- Contacteer:
Aangezien het ineens gebeurde, lijkt er mij toch ergens een verstopping te zitten in de aanvoer. De sproeiers kunnen dan wel schoon zijn, maar hoe zit het met de aanvoerbuizen in de carburateur zelf. Het lijkt mij dat er in de tweede trap ergens een korreltje rotzooi een kanaal is ingeschoten. Met perslucht (fietspomp gaat ook) in de omgekeerde richting door de kanalen blazen. Dus van de sproeierzijde af lucht er op zetten. Niet andersom anders blaas je het vuil alleen maar verder het kanaal in. Eventueel iemand zoeken met een ultrasoon bad.
Het lijkt op het probleem waar ik heel lang naar gezocht heb bij mijn dyane. Hierbij bleek het stukje benzineslang aan de benzinetank aan de binnenkant vergaan te zijn, waardoor het voor meer dan de helft dicht zat. Bij weinig gas kon er voldoende benzine doorheen, volgas kwam ie te kort en ging inhouden. Het verband met het choke-veertje snap ik ook niet
-
- Gebruiker
- Contacteer:
Langzaam begin ik te denken dat het choke veertje er helemaal niets mee te maken heeft. Ik heb in het begin een denkfout gemaakt. Ik ging er van uit dat de choke "open" stond als het klepje open stond.
Het veertje trekt hem juist dicht. Dus zonder veertje sluit hij niet helemaal af. Maar dat maakt dus niets uit als je de choke dicht heb staan.
Ik heb mijzelf de hele tijd op het verkeerde been gezet door deze denkfout. Verder denk ik dat het ineens wat beter lopen met een nieuw veertje of toeval was of wishfull thinking.
Het is inmiddels duidelijk dat hij niet voldoende benzine krijgt hoog in zijn toeren. Of te veel lucht. Ik heb geen valselucht lekken kunnen vinden dus ga ik ervan uit dat hij te weinig benzine krijgt.
Dit kan of een vuile carb zijn en dan niet de sproeiers maar de kanaaltjes. Of inderdaad de benzine leiding.
Nu moet ik toegeven dat ik al een tijdje van plan was om de benzine leiding te vervangen. Toen ik de eend kocht was het dikke stukje rubber direct op de tank verteerd. Daardoor liep hij toen helemaal niet. Ik heb toen op de club de tank eraf gehaald en wilde een nieuwe benzineleiding monteren en had de oude er al vast af gehaald. Helaas hadden ze geen nieuwe op voorraad. Ik heb toen wel het verteerde dikkere rubberen leiding direct op de tank vervangen voor een nieuwe maar helaas weer de oude leiding terug moeten monteren. Omdat hij tijdens demontage geknakt was heb ik er een reparatie stukje tussen gezet. En was van plan de leiding ooit te vernieuwen. Inmiddels wel al een nieuwe leiding gekocht, maar omdat hij eigenlijk goed liep toen dacht ik die bewaar ik voor als het nodig is.
Nou is nu misschien dan die tijd aangebroken.
Laaten we hopen dat Luc gelijk heeft. De hele tijd hebben we het in de carb gezocht, maar misschien is het toch de leiding ondanks dat er zo op het eerste gezicht voldoende uit de brandstofpomp lijkt te komen.
Dus nu eerst de leiding vervangen en dan weer verder zien.
Het veertje trekt hem juist dicht. Dus zonder veertje sluit hij niet helemaal af. Maar dat maakt dus niets uit als je de choke dicht heb staan.
Ik heb mijzelf de hele tijd op het verkeerde been gezet door deze denkfout. Verder denk ik dat het ineens wat beter lopen met een nieuw veertje of toeval was of wishfull thinking.

Het is inmiddels duidelijk dat hij niet voldoende benzine krijgt hoog in zijn toeren. Of te veel lucht. Ik heb geen valselucht lekken kunnen vinden dus ga ik ervan uit dat hij te weinig benzine krijgt.
Dit kan of een vuile carb zijn en dan niet de sproeiers maar de kanaaltjes. Of inderdaad de benzine leiding.
Nu moet ik toegeven dat ik al een tijdje van plan was om de benzine leiding te vervangen. Toen ik de eend kocht was het dikke stukje rubber direct op de tank verteerd. Daardoor liep hij toen helemaal niet. Ik heb toen op de club de tank eraf gehaald en wilde een nieuwe benzineleiding monteren en had de oude er al vast af gehaald. Helaas hadden ze geen nieuwe op voorraad. Ik heb toen wel het verteerde dikkere rubberen leiding direct op de tank vervangen voor een nieuwe maar helaas weer de oude leiding terug moeten monteren. Omdat hij tijdens demontage geknakt was heb ik er een reparatie stukje tussen gezet. En was van plan de leiding ooit te vernieuwen. Inmiddels wel al een nieuwe leiding gekocht, maar omdat hij eigenlijk goed liep toen dacht ik die bewaar ik voor als het nodig is.
Nou is nu misschien dan die tijd aangebroken.
Laaten we hopen dat Luc gelijk heeft. De hele tijd hebben we het in de carb gezocht, maar misschien is het toch de leiding ondanks dat er zo op het eerste gezicht voldoende uit de brandstofpomp lijkt te komen.
Dus nu eerst de leiding vervangen en dan weer verder zien.
www.v-wingerden.nl
-
- Gebruiker
- Contacteer:
Weer even een update.
Mijn problemen zijn bijna over.
Wat heb ik gedaan?
Niets!
Ik stond voor een stoplicht trok op en merkte ineens dat hij bijna niet meer inhield. Daarna flink doorgetrokken in zijn drie en met gas op de plank gaat hij naar het rode streepje.
Nog wel met af en toe een schokje maar het is nu weer goed rijdbaar.
Het laatste beetje wil ik er toch ook wel uit hebben want juist in Frankrijk heb je alle vermogen nodig maar ik ben op de goede weg.
Zou het dan toch gewoon een vuiltje geweest zijn?
Mijn problemen zijn bijna over.
Wat heb ik gedaan?
Niets!

Ik stond voor een stoplicht trok op en merkte ineens dat hij bijna niet meer inhield. Daarna flink doorgetrokken in zijn drie en met gas op de plank gaat hij naar het rode streepje.
Nog wel met af en toe een schokje maar het is nu weer goed rijdbaar.
Het laatste beetje wil ik er toch ook wel uit hebben want juist in Frankrijk heb je alle vermogen nodig maar ik ben op de goede weg.
Zou het dan toch gewoon een vuiltje geweest zijn?
www.v-wingerden.nl
-
- Heavy user
-
- Gebruiker
- Contacteer:
Nee ik heb geen extra benzine filter.dyane_maniac schreef:moet bijna wel toch? je hebt neem ik aan een (extra) benzinefilter voor je pomp geplaatst? zou misschien nog wel preventief alles met perslucht doorblazen
Maar die gaat er wel komen nu!
Ook je tip om alles nog even door te blazen vind ik een goede. Dat zal ik zeker gaan doen.
Ik denk dat ik ook maar zon flesje reiniger in mijn tank gooi. Ik wwet dat de meningen hierover verdeeld zijn maar baat het niet dan schaad het niet.

www.v-wingerden.nl
-
- Heavy user
weet je wat je dan moet doen? naar de mitsubishi dealer en daar vragen om een spuitbusje schuma (heet nu anders geloof ik) kost ca 17 euro, dat spuit je in de carb (alleen deksel hoeft los) het spul gaat schuimen en reinigt echt superdeluxe! bijna zo goed als ultrasoon
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction