Wat hebben deze defecten gemeen?

Plaats reactie
pcrodent
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 130
Lid geworden op: za 3 dec, 2005 21:38
Locatie: Uithoorn
Contacteer:

Wat hebben deze defecten gemeen?

Bericht door pcrodent » zo 27 jun, 2010 16:24

Hallo allemaal,

Ik weet niet of het tegelijk is stukgegaan, of een voor een, maar de volgende dingen doen het niet meer:
- benzinemeter
- waarschuwingslampje oliedruk
- alarmlichten

Allemaal natuurlijk dingen waar ik ook best zonder kan (aan die benzinemeter en het lampje heb je sowieso niet zo veel...), maar het is leuker als het gewoon werkt. Nu vraag ik me af, hebben deze dingen iets gemeen, zoals een speciaal massapunt achter het dash ofzo? Of hebben ze niks met elkaar te maken en zal ik ze echt een voor een moeten oplossen...?

Mocht het helpen, ik heb laatst voor de remlichten een speciale pluskabel van de accu naar achteren getrokken, omdat de pluskabel die naar het schakelaartje van de remlichten ging wel 12V gaf, maar bij belasting ineens ermee ophield, alsof er ergens een kortsluiting zat. Die remlichten doen het nu weer met die verse kabel, maar misschien is er een verband met die andere dingen die het niet meer doen.
Ze vond je eend ontzettend gaaf, maar ze was wel doodsbang

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » zo 27 jun, 2010 16:39

Een zekering?
Doen de ruitenwissers het nog?

Die zit nl samen met de bezinemeter, knipperlichten en oliedruk meter:
Afbeelding
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

pcrodent
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 130
Lid geworden op: za 3 dec, 2005 21:38
Locatie: Uithoorn
Contacteer:

Bericht door pcrodent » zo 27 jun, 2010 16:49

Dank voor het idee, meteen even gekeken. De zekeringen zijn nog heel, en heb zojuist even de ruitenwisser geprobeerd voor de zekerheid maar die doet het ook nog.
Ze vond je eend ontzettend gaaf, maar ze was wel doodsbang

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » zo 27 jun, 2010 17:24

Ik zou aanraden zowel voor als achter de zekeringen te meten of ze ook goed kontakt maken

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5835
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 27 jun, 2010 22:31

ik kan wel voor je kijken in mijn draadboom, die ligt nu toch helemaal open.

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 769
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Condezaygues, Frankrijk

Bericht door Kulio » ma 28 jun, 2010 07:17

pcrodent schreef:
Mocht het helpen, ik heb laatst voor de remlichten een speciale pluskabel van de accu naar achteren getrokken, omdat de pluskabel die naar het schakelaartje van de remlichten ging wel 12V gaf, maar bij belasting ineens ermee ophield, alsof er ergens een kortsluiting zat.
Dan heb je last van een slecht contact. Als je onbelast de spanning meet zie je gewoon 12 V. Maar zodra er stroom gaat lopen gaat de spanning over het slechte contact (= grote weerstand) staan. Met die extra draad heb je het slechte contact overbrugd, maar je kan beter gewoon het slechte contact opsporen en schoonmaken.

Het kan heel goed zijn dat je nog meer last hebt van slechte contacten, ofwel aan de plus kant, dan wel aan de aardzijde. Je kan het beste belast meten met een 12 V lampje dat moet gaan branden als je een harde spanning hebt. Als het lampje helemaal niet brandt daar waar je onbelast 12 V gemeten hebt meet dan nog eens met zowel lamp als meter. Als je dan (bijna) 12 V blijft meten heb je een slecht aardcontact, als je bijna 0 V meet dan heb je een slecht pluscontact. Als je zo meet of je lampen het doen moet je eerst even de lampen eruit halen; die lampen beinvloeden de meting.

Trouwens de benzinemeter is wel essentieel. Je wil toch niet terug naar de eenden van 1949 waarbij je met een peilstok moet meten hoeveel er nog in de tank zat?

pcrodent
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 130
Lid geworden op: za 3 dec, 2005 21:38
Locatie: Uithoorn
Contacteer:

Bericht door pcrodent » ma 28 jun, 2010 07:46

Dank voor de beschrijving, ik zal komend weekend weer op zoek gaan!
Kulio schreef:Trouwens de benzinemeter is wel essentieel. Je wil toch niet terug naar de eenden van 1949 waarbij je met een peilstok moet meten hoeveel er nog in de tank zat?
Ik hou het nu bij met behulp van de kilometerteller. Ook toen het metertje het nog wel deed had ik er niks aan: bij vol stond ie net over de helft, en als ie leeg aangaf kon ik nog wel een stuk rijden. Echt leeg stond ie ver onder nul, maar om nu telkens te gokken wanneer de tank leeg is met dat metertje.... dus ik tankte gewoon elke ~300 km en had een jerrycannetje reservebenzine achterin :)
Ze vond je eend ontzettend gaaf, maar ze was wel doodsbang

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 844
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » ma 28 jun, 2010 10:35

O, maar die slecht werkende benzinemeter was toch wel een interessant voorteken. Blijkbaar een flinke overgangsweerstand (slechte verbinding) op de plus. Mogelijke oorzaken: ingebrand contactslot, vuile zekeringhouder, losse verbinding van achterkant startmotor naar contactslot. Slechte massaverbinding onder je dashboard is onwaarschijnlijk, want de benzinemeter maakt daar geen massa. Eerst maar eens je contactslot overbruggen en als dat de oplossing niet is; alles uitbenen, dan vind je t wel...

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5835
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 28 jun, 2010 10:37

slecht werkende benzinemeter is vaak makkelijker op te lossen. Er zit een massadraad van de vlotter naar je chassis, controlleer die eerst maar eens. De plaat van de vlotter wil ook nog eens snel roesten, dus dat is ook weer zo'n punt. Tank er onderuit halen en de boel schoonmaken.

PS wie weet eigenlijk de weerstand van de vlotter bij lege tank?

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 769
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Condezaygues, Frankrijk

Bericht door Kulio » ma 28 jun, 2010 15:49

Uit m'n hoofd zeg ik 200 Ohm. Het heeft weleens op deze site gestaan.
Geen injectie
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 844
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » ma 28 jun, 2010 19:22

Jawel, maar die slechte aanwijzing van de benzinemeter was de eerste van een reeks elektrische mankementen. Ik zou nog even verder zoeken voor ik de tank onder de auto uit schroefde...

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 769
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Condezaygues, Frankrijk

Bericht door Kulio » ma 28 jun, 2010 19:49

Als de benzinemeter slecht functioneert is er 100% zeker ergens een slecht contact. Als de tank vol is moet hij vol aangeven! Als dat niet gebeurt is er ergens een slecht contact.

Als hij bij een volle tank half aangeeft is de overgangsweerstand in het slechte contact ongeveer 200 Ohm. Tja die moet 0 ohm zijn. Dus gewoon meten zoals boven aangegeven.

Als je een meetlampje van 12 W hebt gaat er bij een harde spanning over de benzinemeter 1 A door het lampje en wordt maximaal 60 mA door de meter afgeleid en met ergens een slecht contact minder stroom. Dat verstoort de meting dus nauwelijks.
Geen injectie
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!

Plaats reactie