mehari bouwen

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
Locatie: stompwijk (zh)

Bericht door supercees » ma 5 jul, 2010 18:54

wikipedia:

Butanon (ook: methylethylketon of MEK) is een secundair alkanon of keton. Naast aceton is het een van de eenvoudigste van deze verbindingen. Het is een kleurloze vloeistof, met een doordringende, zoete geur die door sommigen als prettig en door anderen als stank wordt ervaren. Butanon wordt gebruikt als oplosmiddel en reinigingsmiddel, en het zit als weekmaker in MEK-lijmen. Dit zijn contactlijmen die kunststoffen aan elkaar lassen door het oppervlak zacht tot vloeibaar te maken. Op grond van ervaring met andere weekmakers en oplosmiddelen is aannemelijk dat langdurige inademing kan leiden tot organisch psychosyndroom of OPS, beter bekend als schildersziekte.

ik heb begrepen dat het beter werkt met abs dan aceton.

wikipedia:

Acrylonitril butadieen styreen (ABS) is een thermoplast en een copolymeer dat gebruikt wordt voor starre voorwerpen. Het bestaat uit 5 tot 30% butadieen en zo'n 50% styreen.

wikipedia:

Aceton (ook bekend onder de namen dimethylketon of DMK en propanon) is een vloeistof die veel als oplosmiddel wordt gebruikt (onder andere nagellakremover in het dagelijks leven). Het is de eenvoudigste organische chemische verbinding die een ketongroep bevat.

Aceton is een vluchtige en brandbare vloeistof. Het smeltpunt ligt bij -94,8 °C en het kookpunt is 56,53 °C. In het laboratorium wordt het soms gebruikt om glaswerk na het wassen goed te drogen (afspoelen met aceton om het water te verwijderen, en dan even wachten of droge lucht doorblazen om de aceton de kans te geven te verdampen).

Alhoewel aceton licht irriterend is, is huidcontact minder erg dan bij vele andere oplosmiddelen. Door zowel zijn oplossend vermogen voor organische stoffen als zijn oplosbaarheid in water, is aceton wel in staat door de huidbarrière (vet) te dringen. Eventueel op de huid aanwezige stoffen kunnen dan ook, opgelost in aceton, het lichaam binnendringen. Aceton werkt ook desinfecterend. Bij iemand die diabetes mellitus heeft, kan in het lichaam ook aceton ontstaan, wat tot gezondheidsschade kan leiden.
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

brammie
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 22 dec, 2008 20:18
Locatie: langweer

Bericht door brammie » ma 5 jul, 2010 19:32

dat is dus de mek die je wilt
aceton werkt ook alleen word de abs daar bros van(schijnt)

en om hem te plakken je gaf het antwoord zelf al

of kan ik aan de achterkant van de te plakken delen ter versteving werken met glasvezelmatjes? en de scheuren dan vullen met het MEK-papje
mehari 1969 rouge hopi te koop
HY78 1978 bleu cèleste
2cv club 1980 vert jade
LJ80V 1981 camoflagegroen
LJ80Q 1980 poepiebruin

brammie
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 22 dec, 2008 20:18
Locatie: langweer

Bericht door brammie » ma 5 jul, 2010 19:37

2cvmaarten schreef:misschien een rare vraag maar waar staat MEK in deze voor? Ik ken het zelf alleen als methyl ethyl keton en deze substansie lost ales zo'n beetje op :? (gebruik ik namelijk regelmatig op mijn werk) lijkt me bij jou niet de bedoeling vandaar mijn vraag.
door een stuk abs op te lossen in een kleine hoeveelheid MEK onstaat er een papje waar je mee kan repareren.
als de mek opgelost is word de abs weer "hard"

maar het is wel een geduldig klusje(niet mijn sterkste punt :oops: )
mehari 1969 rouge hopi te koop
HY78 1978 bleu cèleste
2cv club 1980 vert jade
LJ80V 1981 camoflagegroen
LJ80Q 1980 poepiebruin

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » di 6 jul, 2010 06:50

Reparaties doe je door een stuk ABS met MEK tegen het te repareren stuk te plakken.Zo kan je dus die voetenbak er ook in lijmen door het gat iets kleiner te houden zodat de rand op de vloer gelijmd kan worden.
Niet met glasvezel gaan werken en niet met plamuur

Gebruikersavatar
2cvmaarten
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 627
Lid geworden op: do 28 mei, 2009 20:18
Locatie: Ulestraten

Bericht door 2cvmaarten » di 6 jul, 2010 08:17

Kijk dat maakt het allemaal weer een stuk duidelijker.
Is dus wel de MEK die ik op het werk gebruik alleen dan met die ABS erbij. Ben wel eens benieuwd naar het eindresultaat.
Citroen 2cv6 special 1986

jeroen-2cv
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 125
Lid geworden op: ma 13 okt, 2008 11:20

Bericht door jeroen-2cv » di 6 jul, 2010 12:58

In een Citro-expert van enige jaren geleden (ik meen uit 2003) heeft ooit een artikel gestaan over het repareren van het ABS van een Mehari.

Hier in werd gezegd dat je ABS in MEK kon oplossen, en met een kwastje dan de scheuren dicht kon smeren. Stukjes er in lijmen zal wel anders werken.

Mocht iemand interesse hebben in dit artikel, dan wil ik dit artikel wel opzoeken en inscannen.
Dus ik hoor het wel.....
:wink:

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
Locatie: stompwijk (zh)

Bericht door supercees » di 6 jul, 2010 15:20

ja jeroen-2cv, dat lijkt mij bijzonder interessant, dus als je dat wilt doen, graag.

de complete dyane-koets blijft bewaard, die krijgt een goede bestemming:

een ami super chassis met 1340 cc blok :D . wellicht dat de nieuwe eigenaar daar hier weer een topic over start...
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

brammie
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 22 dec, 2008 20:18
Locatie: langweer

Bericht door brammie » di 6 jul, 2010 20:35

http://www.mehari.nl/

ff kijken onder het kopje mehari/techniek/repareren abs

daar staat hoe je gaten ed kan plakken

stroken emmer met sikaflex erachter plakken werkt ook wel
je kan het abs papje wel versterken met glasvezel
gebruik alleen geen epoxie of andere hard of heet wordende middelen

dit breekt er toch weer af
mehari 1969 rouge hopi te koop
HY78 1978 bleu cèleste
2cv club 1980 vert jade
LJ80V 1981 camoflagegroen
LJ80Q 1980 poepiebruin

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
Locatie: stompwijk (zh)

Bericht door supercees » di 6 jul, 2010 20:49

bedankt voor de link brammie, duidelijker kan niet!
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

SPOTeend
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 160
Lid geworden op: vr 26 aug, 2005 00:17
Locatie: Oterleek

Bericht door SPOTeend » di 6 jul, 2010 22:29

brammie schreef:je kan het abs papje wel versterken met glasvezel
gebruik alleen geen epoxie of andere hard of heet wordende middelen
dit breekt er toch weer af
Klopt! Daarom is het ook af te raden ABS met polyester te repareren, zoals je veel ziet bij Méhari's.
A-type rijder sinds 1980.
Méhari 1977, HY 1967, dagelijks vervoer: Acadiane 1983 en een Berlingo Multispace 1.6 benzine.

Gebruikersavatar
pieterke
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 351
Lid geworden op: di 11 mar, 2003 22:41

Bericht door pieterke » di 6 jul, 2010 23:16

ja handig he zo'n mehariclub :wink: 8)
als je je sokken maar aanhoudt !

brammie
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 22 dec, 2008 20:18
Locatie: langweer

Bericht door brammie » di 6 jul, 2010 23:19

ja dat hebben ze bij de mijne ook ooit eens gedaan
en dat zit ook allemaal weer los

zelf heb ik het loslopende idee om stroken van een oude emmer te knippen
en die met de verfbrander in de juiste vorm te verwarmen
en dan met sikaflex er achter te plakken
dat is blijvend elastisch en hecht perfect(de neus van mijn HY hangt er al 10 jaar mee vast)
dan heb je een stevige basis om de buitenkant af te werken met abspap

trouwens waar haal je MEK vandaan? behalve bij de mehariclub
mijn verf leverancier heb ik er laatst eens naar gevraagt maar die kende het eigenlijk niet :( terwijl hij toch al 40 jaar in de verfmeuk zit :?
mehari 1969 rouge hopi te koop
HY78 1978 bleu cèleste
2cv club 1980 vert jade
LJ80V 1981 camoflagegroen
LJ80Q 1980 poepiebruin

Gebruikersavatar
pieterke
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 351
Lid geworden op: di 11 mar, 2003 22:41

Bericht door pieterke » wo 7 jul, 2010 00:09

ja handig he zo'n mehariclub :wink: 8)
als je je sokken maar aanhoudt !

Gebruikersavatar
engbokho
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 808
Lid geworden op: di 18 okt, 2005 23:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door engbokho » wo 7 jul, 2010 07:24

Mek haal je bij de betere (ouderwetse) verfhandel en/of drogisterij.
En ja grotere gaten dichten met een stuk ABS erachter. Daarna vullen met ABS papje
------------------------------
Traction 11 BL 1950

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
Locatie: stompwijk (zh)

Bericht door supercees » wo 7 jul, 2010 18:49

brammie schreef:ja dat hebben ze bij de mijne ook ooit eens gedaan
en dat zit ook allemaal weer los

zelf heb ik het loslopende idee om stroken van een oude emmer te knippen
en die met de verfbrander in de juiste vorm te verwarmen en dan met sikaflex er achter te plakken dat is blijvend elastisch en hecht perfect (de neus van mijn HY hangt er al 10 jaar mee vast)
zo'n plek heb ik ook gevonden ja.

ben nu ook emmers aan het verzamelen. voldoet elke emmer of wordt het testen met MEK?

sikaflex heb ik ervaring mee, met boten, en om rubber aan metaal te hechten. fantastisch spul, goed bestand tegen olie en benzine.
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

Plaats reactie