Welke velgen mooi op een eend?
- Tom Duckpower
- Moderator
- Berichten: 4097
- Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
- Locatie: Berkel-Enschot
- Contacteer:
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 609
- Lid geworden op: zo 8 jan, 2006 23:32
- Locatie: België
- Contacteer:
Björn, hier zijn ze te koop: http://www.autobouwservice.nl/webwinkel ... 27&lang=NLbjörn schreef:ik heb een vraag van iemand uit finland
hij komt volgend weekend nar de besteleende meeting
maar is op zoek naar adaptors voor smart velgen
wie verkoopt ze in nederland
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 316
- Lid geworden op: za 23 feb, 2008 22:09
- Locatie: spijkenisse
smart velgen zouden toch moeten passen
ik heb ze onder mijn Burton ,
voor een burton heb je wel 4 voorwielen nodig
die zijn net iets smaller
en doe gewoon 135 banden ipv 145 van smart
dan geeft je teller ook goed aan ipv 15 km verschil
adapters zijn in nederland al te verkrijgen
om reclame zal ik het adres niet posten dus pb is ook mogelijk
gr gerard
ik heb ze onder mijn Burton ,
voor een burton heb je wel 4 voorwielen nodig
die zijn net iets smaller
en doe gewoon 135 banden ipv 145 van smart
dan geeft je teller ook goed aan ipv 15 km verschil
adapters zijn in nederland al te verkrijgen
om reclame zal ik het adres niet posten dus pb is ook mogelijk
gr gerard
-
- Heavy user
- Berichten: 2861
- Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
- Locatie: Eindhoven de geksteeeh
Adaptors maken is nog best veel meetwerk hoor.
Moet eerst meten hoe dik de adaptor moet zijn, omdat het midden van je nieuwe wiel op dezelfde plek moet komen als het midden van je oude wiel, anders kunnen je wiellagers veel sneller gaan slijten. Gelukkig staat bij een eend het midden redelijk ver naar buiten, en bij moderne velgen vaak ver naar binnen. Zie hier:
Hierdoor heb je veel ruimte voor de adapter. Deze moet je dus zo dik maken dat de velg voldoende uitsteekt om het midden van de twee verschillende velgen op dezelfde plek zit.
Hierna meet je de straal van de gaten op je eend op, en de staal van de gaten op je nieuwe velgen op. Als je de flenzen op de goede dikte hebt afgedraaid, dan maak je op deze afstanden een groef in de draaibank.
Hierna is het even puzzelen hoe je het makkelijkste deze gaten ten opzichte van elkaar op de flens kunt plaatsen, bij steek 5x112 heb je altijd twee gaten die dicht bij elkaar zitten.
Dan met een kraspennetje lijnen tekenen van gelijke hoeken, bij drie gaten voor de eend dus drie hoeken van 120 graden een lijn trekken, voor de viergatsvelgen dus vier hoeken van 90 gr enz enz. Dan waar de groef en deze lijnen elkaar raken moeten je gaten komen, dus die boor je dan op de kolomboor.
Voor de nieuwe velg draadeindje erin, goed vastzetten met locktite of achterkant lassen (als je aluminium kunt lassen en daarna weer precipiteren).
binnenkant flens eruit draaien, overtollig gewicht.
Voila. Maar dan heb je nog geen keurmerk dus wij hebben het bij een beiers kitcarbedrijf alsnog laten maken, die leveren ze wel met TüV keurmerk (en wij hadden ze zelf eerst van staal gemaakt).
Moet eerst meten hoe dik de adaptor moet zijn, omdat het midden van je nieuwe wiel op dezelfde plek moet komen als het midden van je oude wiel, anders kunnen je wiellagers veel sneller gaan slijten. Gelukkig staat bij een eend het midden redelijk ver naar buiten, en bij moderne velgen vaak ver naar binnen. Zie hier:
Hierdoor heb je veel ruimte voor de adapter. Deze moet je dus zo dik maken dat de velg voldoende uitsteekt om het midden van de twee verschillende velgen op dezelfde plek zit.
Hierna meet je de straal van de gaten op je eend op, en de staal van de gaten op je nieuwe velgen op. Als je de flenzen op de goede dikte hebt afgedraaid, dan maak je op deze afstanden een groef in de draaibank.
Hierna is het even puzzelen hoe je het makkelijkste deze gaten ten opzichte van elkaar op de flens kunt plaatsen, bij steek 5x112 heb je altijd twee gaten die dicht bij elkaar zitten.
Dan met een kraspennetje lijnen tekenen van gelijke hoeken, bij drie gaten voor de eend dus drie hoeken van 120 graden een lijn trekken, voor de viergatsvelgen dus vier hoeken van 90 gr enz enz. Dan waar de groef en deze lijnen elkaar raken moeten je gaten komen, dus die boor je dan op de kolomboor.
Voor de nieuwe velg draadeindje erin, goed vastzetten met locktite of achterkant lassen (als je aluminium kunt lassen en daarna weer precipiteren).
binnenkant flens eruit draaien, overtollig gewicht.
Voila. Maar dan heb je nog geen keurmerk dus wij hebben het bij een beiers kitcarbedrijf alsnog laten maken, die leveren ze wel met TüV keurmerk (en wij hadden ze zelf eerst van staal gemaakt).
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break
MyAmi Spring Break