Eend minder, caravan rijker
Eend minder, caravan rijker
Twee jaar terug bij een eendenprutser in ... een 'gerestaureerde' franse charleston gekocht; nieuwe bodemplaten, nieuw chassis. Alles mooi afgewerkt met bitumen-isolatieplaat en grote hoeveelheden kit.
Afgelopen april lieten een paar laspuntjes langs de dorpels los en bleek er achter de isolatieplaat twee grote gaten in de voetenbak te zitten en onder de laag kit achterin was niet eens gelast en kon je de straat zien.
Goed over de zeik, betreffende man gebeld, was het niet eens met de categorisering 'Prutswerkvoor veel geld' maar wilde wel eventueel zoeken naar een beter te restaureren koets.
Echter zelf ook op zoek gegaan en een kant en klaar gerestaureerd project gevonden voor een appel en een ei, zonder chassis. 10 jaar liefde en toewijding maar de beste man was er klaar mee (en wij blij!).
De afgelopen weken de koetsen gewisseld en van twee eendjes, weer één keiharde gemaakt. Maar de oude koets weggooien of verkopen was toch wat lastig. Daarom het idee opgevat om een 'sleeper' er van te gaan bouwen. Zoekend op het net vond ik wel wat koetsjes omgebouwd tot slaaptrekker maar niet een van een hele eend. Vorige week op zoek gegaan naar een onderstel van een caravan (ivm de uitdraaibare pootjes en de grotere wielen). Een onderstel gevonden van een klassieke franse 'Star'. Stevig gegalvaniseerd chassis, oplooprem en precies 145 cm tussen de wielen.
Eerst alle overbodige uitsteeksels en bekabeling eraf gesloopt, de velgen (15 inch!) een opknapbeurt gegeven en de handrem (op torsie-as) in oude glorie hersteld. Daarna de oude koets vanonder kaalgemaakt en dik in de tectyl gezet. Uiteindelijk deze week voor het eerst de koets op het chassis gezet en alle schermen, kappen en aanhangsels eraan gehangen. Erg geinig.
Volgende week zet ik de koets vast op het chassis en een lattenbodem met matras inmeten in de koets. Daarna maak ik een commode pas in de achterbak zodat er een 'mobiele veldkeuken' in mee kan. Dan is het vakantie en gaat ie mee naar Frankrijk! Zodra er foto's van zijn gaan ze op dit forum uiteraard en mocht je in de Hilversum- Abcoude-Amersfoort regio rondtoeren, wellicht zie je hem staan.
Ik ben erg benieuwd of er mensen zijn die een soortgelijk project hebben staan of hebben zien rijden en nog benieuwder naar de foto's ervan natuurlijk!
Groet Matthijs
Afgelopen april lieten een paar laspuntjes langs de dorpels los en bleek er achter de isolatieplaat twee grote gaten in de voetenbak te zitten en onder de laag kit achterin was niet eens gelast en kon je de straat zien.
Goed over de zeik, betreffende man gebeld, was het niet eens met de categorisering 'Prutswerkvoor veel geld' maar wilde wel eventueel zoeken naar een beter te restaureren koets.
Echter zelf ook op zoek gegaan en een kant en klaar gerestaureerd project gevonden voor een appel en een ei, zonder chassis. 10 jaar liefde en toewijding maar de beste man was er klaar mee (en wij blij!).
De afgelopen weken de koetsen gewisseld en van twee eendjes, weer één keiharde gemaakt. Maar de oude koets weggooien of verkopen was toch wat lastig. Daarom het idee opgevat om een 'sleeper' er van te gaan bouwen. Zoekend op het net vond ik wel wat koetsjes omgebouwd tot slaaptrekker maar niet een van een hele eend. Vorige week op zoek gegaan naar een onderstel van een caravan (ivm de uitdraaibare pootjes en de grotere wielen). Een onderstel gevonden van een klassieke franse 'Star'. Stevig gegalvaniseerd chassis, oplooprem en precies 145 cm tussen de wielen.
Eerst alle overbodige uitsteeksels en bekabeling eraf gesloopt, de velgen (15 inch!) een opknapbeurt gegeven en de handrem (op torsie-as) in oude glorie hersteld. Daarna de oude koets vanonder kaalgemaakt en dik in de tectyl gezet. Uiteindelijk deze week voor het eerst de koets op het chassis gezet en alle schermen, kappen en aanhangsels eraan gehangen. Erg geinig.
Volgende week zet ik de koets vast op het chassis en een lattenbodem met matras inmeten in de koets. Daarna maak ik een commode pas in de achterbak zodat er een 'mobiele veldkeuken' in mee kan. Dan is het vakantie en gaat ie mee naar Frankrijk! Zodra er foto's van zijn gaan ze op dit forum uiteraard en mocht je in de Hilversum- Abcoude-Amersfoort regio rondtoeren, wellicht zie je hem staan.
Ik ben erg benieuwd of er mensen zijn die een soortgelijk project hebben staan of hebben zien rijden en nog benieuwder naar de foto's ervan natuurlijk!
Groet Matthijs
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
- Locatie: Brielle
- Contacteer:
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed
Ik ben ook wel eens van plan geweest zoiets te maken of te kopen.
Maar blijven hangen aan een Rapido klapcaravan.
Maar toch, misschien maak ik nog eens zoiets zodra ik tijd heb. Lees: Mijn HY klaar is
Maar blijven hangen aan een Rapido klapcaravan.
Maar toch, misschien maak ik nog eens zoiets zodra ik tijd heb. Lees: Mijn HY klaar is

A-type rijder sinds 1980.
Méhari 1977, HY 1967, dagelijks vervoer: Acadiane 1983 en een Berlingo Multispace 1.6 benzine.
Méhari 1977, HY 1967, dagelijks vervoer: Acadiane 1983 en een Berlingo Multispace 1.6 benzine.
Zoals beloofd


- Michiel van G.
- Heavy user
- Berichten: 2689
- Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
Een leuker effect inderdaad. Maar wel een forse gewichtstoename als je echte wielen gebruikt.Michiel van G. schreef:eigenlijk zou je nu nog een paar eendenwielen aan het onderstel moeten monteren, zodat het net lijkt alsof er echt een 2cv op staat. Aan de achterkant dan lekker diep in de wielkast zodat hij de grond niet raken kan, maar het geeft wel een leuker effect dan die lege wielkasten
Iets knutselen van hout dan maar?

A-type rijder sinds 1980.
Méhari 1977, HY 1967, dagelijks vervoer: Acadiane 1983 en een Berlingo Multispace 1.6 benzine.
Méhari 1977, HY 1967, dagelijks vervoer: Acadiane 1983 en een Berlingo Multispace 1.6 benzine.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 791
- Lid geworden op: zo 10 mei, 2009 13:01
- Locatie: Hengelo
Kijk je polis van je autoverzekekering even na: Tweewielige aanhangers zijn altijd meeverzekerd. Vierwielige aanhangers vaak niet zomaar.supercees schreef:als ik zoiets zelf zou maken zou ik een complete eend gebruiken, blok en bak eruit en triangel erop. witte kentekenplaat, twee reflecterende driehoeken achterop en klaar. lekker stabiel ook met vier wielen eronder.
A-type rijder sinds 1980.
Méhari 1977, HY 1967, dagelijks vervoer: Acadiane 1983 en een Berlingo Multispace 1.6 benzine.
Méhari 1977, HY 1967, dagelijks vervoer: Acadiane 1983 en een Berlingo Multispace 1.6 benzine.
-
- Gebruiker
- Berichten: 143
- Lid geworden op: ma 12 nov, 2007 19:43
- Locatie: vlaardingen
Ik wil niet goedpraten dat die "Eendenprutser"je een slechte Eend heeft verkocht, maar je hebt dan zelf niet goed gekeken voor je 'm kocht. Ook sommige plaatwerk van De Groothandel is slecht van kwaliteit. Zelf goed onderhoud plegen is noodzaak want imi.plaatwerk is doorgaans slecht en dient regelmatig te worden behandeld om doorroesten te voorkomen.