Stroboscoop
Stroboscoop
Hee mensen!!!
Ik heb wat problemen met mijn eendje en ik wil de contactpunten vervangen en dan dus ook de onsteking opnieuw afstellen. Ik heb een stroboscoop lamp gekocht voor mijn mini en in de handleiding staat dat hij voor otto motoren geschikt is. Ook op de schaalverdeling staat alleen 4 en 6 cil. Kan ik deze dan ook voor mijn eend gebruiken???
BVD,
Sjarelke
Ik heb wat problemen met mijn eendje en ik wil de contactpunten vervangen en dan dus ook de onsteking opnieuw afstellen. Ik heb een stroboscoop lamp gekocht voor mijn mini en in de handleiding staat dat hij voor otto motoren geschikt is. Ook op de schaalverdeling staat alleen 4 en 6 cil. Kan ik deze dan ook voor mijn eend gebruiken???
BVD,
Sjarelke
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 417
- Lid geworden op: do 8 apr, 2004 15:58
- Locatie: groningen
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 332
- Lid geworden op: za 11 okt, 2003 14:39
- Locatie: Ophemert
- Contacteer:
stroboscoop
Het is inderdaad beter met stroboscoop.
Je kunt de vervroeging ook controleren.
De contactpuntafstand kun je afstellen als er een dwell meter op zit. Maar dan bij de 4 cilinder aflezen, je moet dan 109 : 2 graden = 54.5 graden aanhouden.
Je kunt de vervroeging ook controleren.
De contactpuntafstand kun je afstellen als er een dwell meter op zit. Maar dan bij de 4 cilinder aflezen, je moet dan 109 : 2 graden = 54.5 graden aanhouden.
Met vriendelijke groet G. vd Bergh.
https://lepatron.nl/webshop/
https://lepatron.nl/webshop/
Je kunt ook electronische ontsteking nemen, dan heb je dat gedoe niet. De electronica regelt alles netjes voor je.
Wees eerlijk: de vervroeging van de Eend is een primitief en onnauwkeurig systeem. je kunt er veel ernergie in steken om zoiets onnauwkeurigs heel precies af te stellen, maar is dat geen verspilde energie?
Wees eerlijk: de vervroeging van de Eend is een primitief en onnauwkeurig systeem. je kunt er veel ernergie in steken om zoiets onnauwkeurigs heel precies af te stellen, maar is dat geen verspilde energie?
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 432
- Lid geworden op: ma 7 apr, 2003 15:34
- Locatie: Ovezande (zeeland)
de vervroeging wordt niet bepaald door de puntjes. Een eend heeft een mechanische centrifugaal vervroeging, welke zeker slijtage gevoelig is. Dit systeem werkt met gewichtjes die door de centrifugaalkrachten voor meer vervroeging zorgen naarmate de motor meer toeren maakt.Bullit schreef:hoho, primitief... misschien, maar onnauwkeurig zijn puntjes zeker niet. Helaas slijten de puntjes en het volgnokje een beetje. Wanneer je puntjes goed afstelt en bijhoudt is het zeker zo goed als electronische ontsteking.
Maar houdt echter geen rekening met motortemperatuur en brandstofvraag. De 123 met vacuumvervroeging houdt hier wel rekening mee.
AZ A2 '70
AK400 '76
AK400 '76