motor stottert en blijft niet meer draaien...

Plaats reactie
rode geit
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 74
Lid geworden op: do 26 feb, 2009 19:04
Locatie: Leuven

motor stottert en blijft niet meer draaien...

Bericht door rode geit » ma 2 aug, 2010 22:16

Hey,

Daarnet een probleem gekregen met mijn geitje. Deze namiddag stopte hij er opeens mee. Toen ik de motorkap opendeed zag ik meteen dat het het plus-kabeltje naar de bobine was dat los was gekomen, maar wat me ook opviel was dat het deksel van de luchtfilter weer eens was losgekomen, en deze keer stond het er helemaal dwars op (er kon dus vuil gewoon binnengezogen worden). Er hing ook wat pluis van de isolatie die aan de binnenkant van de motorkap hing, aan de filter. Ik heb alles terug gezet waar het hoorde, en ik startte meteen weer.

Ik heb er deze namiddag dan nog een 100 km's mee gereden zonder probleem, maar toen ik daarnet weer wou starten wou hij niet meer. Choke of niet, hij bleef stotteren en ik moest bijna volgas geven om de motor in gang te houden. Na 100 meter ben ik aan de kant gaan staan om eens onder de motorkap te kijken. Toen ik hem weer probeerde starten viel me op dat de motor (of toch uit die buurt, dus niet de versnellingsbak) een slepend geluid maakte, en wederom moest ik vol gas geven om hem draaiende te houden. Choke of niet maakte geen enkel verschil. Door dat slepende geluid en het gebrek aan gereedschap heb ik hem aan de kant laten staan.

Nu dacht ik dat er door vuil (pluis van die isolatielaag aan de binnenkant van de motorkap) dat in de luchtfilter gezogen werd, er misschien wat vuil in de cilinder terecht is gekomen, en er nu 1 van de zuigerveren gebroken is. Maar het kan zijn dat ik natuurlijk helemaal mis ben en het iets anders is. Wat denken jullie er van? En wat moet ik doen om het probleem op te lossen? Of wat moet ik allemaal checken?

Als iemand me snel kan verder helpen zou dat super zijn. Dan kan ik morgenmiddag gaan sleutelen, want ik ben voor mijn vervoer naar mijn werk afhankelijk van mijn geitje (heb voor mijn nachtdienst nu de auto van mijn zus kunnen lenen...).

Grtz,
Sven

P.S. Het is een hele boterham, maar ik geef graag zo veel mogelijk info, zodat ik geen relevante zaken vergeet te zeggen. Zo breng ik jullie tenminste niet op een dwaalspoor dat jullie (en vooral mij) veel tijd kan kosten :)

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 845
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » di 3 aug, 2010 11:00

Als we het over katoenpluis hebben, kan ik me slecht voorstellen dat daar een zuigerveer door overlijdt. Ik denk eerder aan vuil in de eerste trap van je carburateur. Dus: vlotterkamer uitbaggeren, linker (als je er voor staat rechter) hoofdsproeier doorblazen,mengbuis en stationaire sproeier dito.
Dat losraken van het stekkertje op de bobine kun je voorkomen door een plakje van een bromfietsbenzineslang oid (paar mm dik) er op te schuiven.

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5114
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » di 3 aug, 2010 16:51

Sproeiers reinigen, vlotterniveau checken. mengselschroef losgelopen?

Klein slangklemmetje op de stekker werkt ook.
diverse Citroens, wat anders.

TimVS
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 526
Lid geworden op: do 4 jan, 2007 10:53
Locatie: Overpelt, België

Bericht door TimVS » wo 4 aug, 2010 13:00

Wat je eerste kan proberen voor je alles uit elkaar haalt.

De luctfileter losmaken bij de carburator en dan starten en gas geven, tegelijk je hand op de carb. leggen zodat hij vacuum zuigt en dan hand opheffen. dan blaast hij het vuil eruit.

Dit is een truckje dat ik van een garagist geleerd heb en werkt bijna altijd.

rode geit
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 74
Lid geworden op: do 26 feb, 2009 19:04
Locatie: Leuven

Bericht door rode geit » vr 6 aug, 2010 16:39

Bedankt voor de ideeën allemaal. Het bleek dus (zoals meestal bij mij :) ) niets van dat alles te zijn. Hij draaide niet omdat hij valse lucht zoog, en blijjkbaar had dat vooral effect op 1 van beide cilinders. Daardoor draaide hij onevenwichtig, wat ik aanzag voor iets dat sleepte...
Het carbon blokje dat tussen de caburateur en het spruitstuk zit was afgebroken en zat er nog maar half. Daar zoog hij lucht door aan, en dus geen benzinemengsel meer...

Maar dat is opgelost en ik kan weer vrolijk rondhuppelen :lol:

Plaats reactie