Motor uitbouwen.........

PJ'74
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 185
Lid geworden op: di 18 aug, 2009 01:46
Locatie: fryslan

Motor uitbouwen.........

Bericht door PJ'74 » vr 13 aug, 2010 01:15

Ik ben dus begonnen met het uitbouwen van de motor omdat in de voorkant van het chassis een nieuwe hoek gelast moet worden (als dit nog mogelijk is) Voor een foto zie m'n topic bij remmen.

Ik ga te werk volgens de vraagbaak maar ben een beginner.....
Daarom een "paar" vraagjes want die vraagbaak snap ik niet altijd.. :oops:

Ik ben nu toe aan het verwijderen van de tellerkabel uit de versnellingsbak maar hoe doe ik dat? Onder de kabel zit een bout in de bak, moet die los? Kan ik dan de kabel eruit trekken?

En hoe krijg ik de koppelingspedaalkabel los van de bak?
In de vraagbaak staat iets over een pedaalgaffel?? Wat is dat?

Wie heeft de antwoorden zodat ik verder kan sleutelen :wink:
Alvast bedankie iig......
2cv6 1980
Xsara 16 Break 2001
Xsara 14 Break 1998,ZX Break 1997,ZX 1995,BX Break 1993,C15d 1992 r.i.p.

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » vr 13 aug, 2010 07:00

Voor de tellerkabel,die bout eruit halen,maar de bus om de kabel laten zitten en als de kabel eruit is, de bout weer terug.
Het koppelingspedaal met de hand indrukken,de kabel met een tang vastpakken en dan uit het haakje lichten.
Veel succes.

Eminence Grise
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 846
Lid geworden op: di 30 dec, 2003 16:36
Locatie: Valkenburg ad Geul

Bericht door Eminence Grise » vr 13 aug, 2010 08:20

even ter verduidelijking....
je moet met je hand onder de motor voelen. Dan voel je dat de kabel in de gaffel zit. Als je die terug drukt (richting van de ruit zeg maar) dan komt ie vanzelf los.
Je komt wel tot aan de ellebogen ongeveer onder de smeer/olie te zitten... :lol:
2 cylinders en 30 pk maar veel meer inhoud..!
enne...mooi grijs is niet lelijk. Rood valt ook best mee.

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5220
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » vr 13 aug, 2010 09:07

hoeft niet, je kunt hem ook aan de pedaalkant uithaken ;-)
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » vr 13 aug, 2010 09:25

Zorg wel dat je goed onthoud hoe de koppelingskabel loopt. Deze kan op meerdere manieren gemonteerd worden, maar 1 manier is de juiste.
Bij het pedaal losmaken gaat het makkelijkste. Koppelingskabel kan dan aan de bak blijven hangen bij het eruit halen.

Wat je meteen kunt doen is de koppeling zelf controleren. Je hebt alles nu toch los, en mocht ie ver versleten zijn, vervangen is een eitje.

Verder alle elektra goed labelen, schroefjes ergens indoen en bij zetten waar ze horen.
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 845
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » vr 13 aug, 2010 10:52

Wacht nou effe! Je wilt toch alleen de motor uitbouwen? Dan hoeven de tellerkabel en de koppelingskabel er niet uit. Die ver@##@ Olyslager heeft al veel sleutelaars op het verkeerde been gezet. Koop toch een goed boek, een Haynes bijvoorbeeld!

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 845
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » vr 13 aug, 2010 10:54

En pas vooral op: als je de tellerkabel met de plastic huls toch al hebt losgemaakt, mag je de kar geen decimeter meer rollen.

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » vr 13 aug, 2010 10:59

In het remmen-topic geeft ie aan wel de bak uit te willen bouwen, om zijn chassis verder te kunnen inspecteren.
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

PJ'74
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 185
Lid geworden op: di 18 aug, 2009 01:46
Locatie: fryslan

Bericht door PJ'74 » vr 13 aug, 2010 13:30

Bedankt voor jullie snelle reacties!!
Hiermee kom ik vast wel verder!
Ik ga zometeen aan de slag.. kijken of het lukt!
Ik houd jullie op de hoogte en zal wat foto's maken, altijd leuk.
Ik was idd van plan de bak er ook uit te halen. Dan kan ik de wagen ook verplaatsen en verder inspecteren en "renoveren", maar eerst de boel der maar uit.......
Ik zal ook wat foto's maken van de koppelingskabel zodat ik de positie later nog weet, goeie tip! en ook alle kabels, schroefjes en onderdelen labelen want het worden er steeds meer :wink:
Denken jullie dat de motor + bak te tillen is door 2 man? Ik heb nl geen takel o.i.d.
laterzz...
2cv6 1980
Xsara 16 Break 2001
Xsara 14 Break 1998,ZX Break 1997,ZX 1995,BX Break 1993,C15d 1992 r.i.p.

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1907
Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
Locatie: Brielle
Contacteer:

Bericht door Spookeend » vr 13 aug, 2010 13:44

motor is makkelijk te houden met 2 man. Zorg dat je bumper en alles weg is, scheelt tillen.

Spanband onder de bak door en beiden een stukk daarvan pakken, spruitsuk vastpakken, en tillen maar.

Als je niet zeker bent van je KM teller kabel, lekker laten zitten aan de bak. Als je je accu bak eruit haalt, kun je eenvoudig bij de tellerbak om de kabel los te maken.
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1943
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » vr 13 aug, 2010 22:46

achtpeter schreef:En pas vooral op: als je de tellerkabel met de plastic huls toch al hebt losgemaakt, mag je de kar geen decimeter meer rollen.
Je kunt hem wel verplaatsen als je ook het tandwiel er uit haalt.
De schroefjes en boutjes kun je goed opbergen in een plastic zakje dat je dicht sealt met een seal apparaat (tip heb ik van Siemen). Stukje karton er bij waar op staat waar het bij hoort en dicht sealen. Het seal apparaat heb ik voor 2 euro bij de tweedehands winkel gekocht en is eigenlijk bedoeld voor levensmiddelen.

PJ'74
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 185
Lid geworden op: di 18 aug, 2009 01:46
Locatie: fryslan

Bericht door PJ'74 » za 14 aug, 2010 11:28

Met behulp van jullie aanwijzingen ben ik al een aardig eind gekomen.
Alleen wat betreft de tellerkabel: Die bout heb ik eruit gedraaid maar volgens mij is die bus blijven zitten? Zie foto

Afbeelding

Klopt dit wel?

Verder heb ik problemen om de laatste stelmoer van de handremkabels te halen. Het laatste stukje lukt niet door de spanning die erop staat denk ik... suggesties??

Verder maak ik me wel zorgen of dit chassis eronder kan blijven..
Er moet wel een hele grote hoek worden vervangen :cry:
Ik moet eigenlijk ff een deskundige er naar laten kijken maar weet niemand in de buurt... Heb foto's gemaakt van de buiten en binnenkant van het chassis... Wat zeggen jullie ervan??

Afbeelding

Afbeelding

en de bewuste hoek....

Afbeelding

Ziet er lekker uit hé :wink:
Laatst gewijzigd door PJ'74 op za 14 aug, 2010 11:33, 1 keer totaal gewijzigd.
2cv6 1980
Xsara 16 Break 2001
Xsara 14 Break 1998,ZX Break 1997,ZX 1995,BX Break 1993,C15d 1992 r.i.p.

PJ'74
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 185
Lid geworden op: di 18 aug, 2009 01:46
Locatie: fryslan

Bericht door PJ'74 » za 14 aug, 2010 11:32

achtpeter schreef:En pas vooral op: als je de tellerkabel met de plastic huls toch al hebt losgemaakt, mag je de kar geen decimeter meer rollen.
Als de bak eraf is, is dit toch niet het geval??

@ Boudewijn: Welk tandwiel??
2cv6 1980
Xsara 16 Break 2001
Xsara 14 Break 1998,ZX Break 1997,ZX 1995,BX Break 1993,C15d 1992 r.i.p.

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » za 14 aug, 2010 11:35

Bus moet blijven zitten ja, is zo goed dus ;)

Wat de handrem betreft: kijk eens of je het pennetje wat boven in de hefboom zit (deze verbind de hefboom met de hendel in je dash) los krijgt. Vaak gaat er zo nog wat spanning van af.

En je chassis.. Voorkant is aardig rot zo te zien. Als je met een slijptol aan de slag gaat vallen er zo flinke gaten in. Lassen kan, maar je chassis heeft nu al sterkte verloren. Ik zou de bekende knikpunten (onder vooras en achteras) eens goed bekijken.
Lassen aan een chassis is in mijn ogen een tijdelijke oplossing. Het kan vaak wel, maar het is en blijft uitstellen van een chassiswissel.
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1943
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » za 14 aug, 2010 19:26

PJ'74 schreef:@ Boudewijn: Welk tandwiel??
Het tandwiel dat achter die nylon bus zit.

Plaats reactie