Motor uitbouwen.........

PJ'74
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 185
Lid geworden op: di 18 aug, 2009 01:46
Locatie: fryslan

Bericht door PJ'74 » zo 15 aug, 2010 00:23

Het is gelukt allemaal!!
Bedankt voor de aanwijzingen!!

Afbeelding

Ik heb ook al een lasser gesproken die er naar komt kijken en eventueel lassen. Ik zit er nu dan ook over te denken om ook de carroserie eraf te halen om de rest van het chassis ook te controleren en lassen. (als het nog de moeite is) Ben nu toch bezig..... :lol:
Het is natuurlijk uiteindelijk beter om een nieuw chassis te nemen.
Misschien moet dat ook wel..... ga alvast sparen

groeten, Peter Jan
2cv6 1980
Xsara 16 Break 2001
Xsara 14 Break 1998,ZX Break 1997,ZX 1995,BX Break 1993,C15d 1992 r.i.p.

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » zo 15 aug, 2010 10:17

Als ik de foto's van het chassis bekijken dan denk ik dat je nog wel meer roest in je chassis hebt zitten.
Oplappen kan als het nog niet te ver is, maar een ander chassis is de betere oplossing. Maar kost ook meer geld.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 845
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » zo 15 aug, 2010 16:39

Vóór het ontbieden van de lasser zou ik de raad van Tom Duckpower maar effe opvolgen: controleer de bekende knikpunten. Niet bekend? Een lichte bobbel of vouw in de zijplaat van het chassis nabij een asbuis betekent serieus doorzakken en dus het einde van je chassis. Het (bijna) aanlopen van de stuurbuis in de doorvoer van je hakkenplank is ook een veeg teken. En inderdaad, onder je koets kan meer ellende zitten. Een nieuw chassis mag dan duur zijn, maar als je een lasser moet betalen ben je al gauw meer kwijt. Zie elders op dit forum de prijs voor het herstellen van de achterste gordelbevestigingen; 600 euri.. .

Roadrunner
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 143
Lid geworden op: ma 12 nov, 2007 19:43
Locatie: vlaardingen

Bericht door Roadrunner » zo 15 aug, 2010 18:36

wel "merk"of model van chassis heb je?

PJ'74
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 185
Lid geworden op: di 18 aug, 2009 01:46
Locatie: fryslan

Bericht door PJ'74 » zo 15 aug, 2010 23:23

Ik kan gelukkig geen bobbels of vouwen vinden in het chassis op de genoemde plekken. De stuurbuis loopt ook niet aan. Ik moet nog goed kijken natuurlijk maar de rest van het chassis ziet er toch wel aardig uit.

Het lijkt wel of ie ooit een aanrijding aan de voorkant heeft gehad omdat de randen van het chassis daar verbogen zijn, en de hoek los is. Misschien is het daardoor erg snel doorgeroest...

Ik zie het wel, als het echt slecht is moet dat nieuwe chassis er maar komen. Anders wordt het lassen... Gelukkig is de lasser een liefhebber van "alde skoalle" (old skool)dus dat kost nie zo duur............

Ik weet niet wat het merk/model is.. Waar staat dat?
2cv6 1980
Xsara 16 Break 2001
Xsara 14 Break 1998,ZX Break 1997,ZX 1995,BX Break 1993,C15d 1992 r.i.p.

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » zo 15 aug, 2010 23:45

Je zou eens kunnen kijken of er (als je voor de auto staat) links voor de vooras een grijs plaatje gepopnageld zit.
Als hier een plaatje zit, even kijken of dat wat er op staat begint met DG, dan heb je een De Graaff chassis..
Ik denk namelijk dat het chassis al een keer is gewisseld, aangezien je geen carterbeschermingsplaat hebt. Bij een origineel chassis zit die er namelijk vast aan.
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5253
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » ma 16 aug, 2010 16:45

Bij een oude wel de nieuwe hebben dat ook niet meer. En vaak werd de plaat eruit gekapt om makkelijker aan de motor te kunnen werken.
En wat de mogelijke aanrijding betreft ik dacht ook al op een van de fotos een vreemde knik te zien bij de motorsteun.
diverse Citroens, wat anders.

PJ'74
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 185
Lid geworden op: di 18 aug, 2009 01:46
Locatie: fryslan

Bericht door PJ'74 » di 17 aug, 2010 14:37

Er zit geen plaatje op...
Volgens de vorige eigenaar ( MrGaussie op dit forum ) Zit er een immitatie chassis uit 2000 onder.
Kan dat in 'maar' 10 jaar dan zo slecht worden?
Heb ook nog een roestgat ontdekt aan de binnenkant van de linkerligger, voor de vooras... :x
Ik ga gewoon verder met demontage, voorzover het lukt.
Er is veel vastgeroest dus dat heeft tijd nodig....

Wat betreft die knik: dat lijkt wel zo, maar het valt mee denk ik.
Zie laatste foto, wel wat verbogen....
Misschien zijn er na de aanrijding wel scheurtjes in de voorste liggers gekomen die zijn gaan roesten en daarmee het begin van de ellende :(

Zo'n carterbeschermingsplaat lijkt mij wel handig aangezien ik wel graag door ruig terrein reed (toen ie nog reed)

nog ff wat fotootjes:

Afbeelding
Hier had ik de meeste shit al uit verwijderd, smeerboel

Afbeelding
Net zo erggghhh :roll:

Afbeelding

ltrz..
2cv6 1980
Xsara 16 Break 2001
Xsara 14 Break 1998,ZX Break 1997,ZX 1995,BX Break 1993,C15d 1992 r.i.p.

2cvpieter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 640
Lid geworden op: do 7 aug, 2008 12:26
Locatie: S' graveland

Bericht door 2cvpieter » di 17 aug, 2010 18:03

ja dat kan makkelijk in tien jaar compleet doorroten. zeker de imitatie chassis uit die tijd hebben een slechte reputatie op dit gebied . hoor via een kennis dat die nu al regelmatig deze chassis afkeurd of flink aan laat lassen. en als de rest vast geroest is, is dit ook al een veeg teken. ik denk dat tom het beste advies geeft, wisselen. want ook al is de lasser goedkoop een paar uur werk zie ik zo al zitten, en hoe goed hij het ook doet sterker wordt het er zeker niet van. tenminste niet op die plekken, de hele motor rust er op, het is mischien wel zuur maar als je het hebt gedaan heb je weer een kek karretje wat weer lang meegaat en veilig is ook, want een hard chassis stelt al niet veel voor, maar als je met die boterkoek ergens tegen aanrijd heb je gelijk het blok op schoot liggen
2cv6 azu-b 250

Gebruikersavatar
2cvmaarten
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 627
Lid geworden op: do 28 mei, 2009 20:18
Locatie: Ulestraten

Bericht door 2cvmaarten » wo 18 aug, 2010 00:51

Ach je bent al halverwege wisselen :wink:

Succes met de reparatie!
Citroen 2cv6 special 1986

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1907
Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
Locatie: Brielle
Contacteer:

Bericht door Spookeend » wo 18 aug, 2010 07:33

op de vraaf of het "normaal" is dat een imitatie chassis er na 10 jaar zo uitziet?

http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=6160
(foto's doen het niet meer zie ik? zie hier voor de pix : http://www.spookeend.nl/wordpress/onder ... gallery=70 )

Dus, je bent niet de eerste, en zeker niet de laatste hoor.............
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

motomotie
Beginner
Beginner
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 21 apr, 2010 20:50
Locatie: Hengeloooo

Bericht door motomotie » wo 18 aug, 2010 18:57

er zijn bepaalde immitatie chassis die op de voorbalk doorrotten.

Wat je ook kan doen is die balk er uit halen en bv op dit forum vragen of iemand nog een door gerot org chassis tegen de muur heeft hangen (ikke niet...)
Die balk er weer in lassen.
meestal rot een orgineel op andere plaatsen......

Kan trouwens ook door het blok alleen omhoog te krikken.... (wel ff motor steunen loshalen natuurlijk... :twisted: )
Laatst gewijzigd door motomotie op wo 18 aug, 2010 18:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5253
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » wo 18 aug, 2010 18:58

ik had een origineel chassis dat er na 3 jaar 10x zo erg uitzag als deze nu ;-)
diverse Citroens, wat anders.

Wammes Waggel
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 266
Lid geworden op: do 30 jul, 2009 14:33
Locatie: Vierlingsbeek

Bericht door Wammes Waggel » wo 18 aug, 2010 19:09

Spookeend schreef:op de vraaf of het "normaal" is dat een imitatie chassis er na 10 jaar zo uitziet?

http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=6160
(foto's doen het niet meer zie ik? zie hier voor de pix : http://www.spookeend.nl/wordpress/onder ... gallery=70 )

Dus, je bent niet de eerste, en zeker niet de laatste hoor.............
Slik.....

Als ik dat zie dan durf ik niet naar mijn chassis te gaan kijken.....
Eindelijk een ACA ;-) (Roestoratie tijdelijk on hold)

PJ'74
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 185
Lid geworden op: di 18 aug, 2009 01:46
Locatie: fryslan

Bericht door PJ'74 » wo 18 aug, 2010 23:27

Dat valt me tegen zeg... ik dacht dat een chassis wel langer mee zou gaan..
Heb vandaag nog wat slechte plekken gevonden in de wielkasten, de achterbak, dorpel :?
Ik ga proberen de koets te verwijderen en dan kan ik goed zien of het chassis de moeite nog is.
Misschien kan ik idd een balk "ruil"doen, Maar steviger wordt het er idd allemaal niet door.
Ondertussen ben ik ook nog bezig met het demonteren van motoronderdelen. Kan ik alles ff goed schoonmaken e.d. en de remmerij vervangen
Volgens de vorige eigenaar zijn de brilrubbers lek.
Kan ik die zelf vervangen als beginner of raden jullie het af?
Ik merk nu wel dat hoe meer je er mee bezig bent,sleutelen enzo, hoe leuker het is!! Zelfs als het ff niet lukt om die roestige bout los te krijgen o.i.d. :D :wink:
ltrszzz..
2cv6 1980
Xsara 16 Break 2001
Xsara 14 Break 1998,ZX Break 1997,ZX 1995,BX Break 1993,C15d 1992 r.i.p.

Plaats reactie