Motor uitbouwen.........

Joos
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1060
Lid geworden op: za 17 mei, 2003 21:40
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Bericht door Joos » do 19 aug, 2010 08:32

Chassis' kunnen natuurlijk ook lang meegaan :wink:
Alles hangt hier van de roestpreventie af. Tegenwoordig worden de chassis van cassis bevoorbeeld elektrostatisch gelakt. Hierop durven ze 10 jaar garantie op doorroesten geven! Met deugend onderhoud is daar gemakkelijk 30 jaar van te maken.

Het wisselen van de brilrubbers is op zich niet zo moeilijk,
je cilinderkoppen moeten er natuurlijk wel af en daarom ook je spruitstuk. Die boutjes en moeren doen soms wel vervelend helaas. Je hebt ook een momentsleutel nodig om de koppen achteraf weer vast te zetten. Sleutel moet tot 24Nm dacht ik.
1977 Mehari

Gebruikersavatar
2cvmaarten
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 627
Lid geworden op: do 28 mei, 2009 20:18
Locatie: Ulestraten

Bericht door 2cvmaarten » do 19 aug, 2010 10:42

brilrubbers kan je makkelijk zelf vervangen aan je eend, vooral nu je motor eruit is kan je er makkelijk bijkomen. uurtje werk per kant.
Let el op dat je de brilrubbers er goed om inzet anders gaat ie weer lekken.
Citroen 2cv6 special 1986

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5220
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » do 19 aug, 2010 21:53

en bij de montage oppassen de aluminium stoterbuizen goed in de motor in te voeren anders druk je ze zo kapot.
diverse Citroens, wat anders.

PJ'74
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 185
Lid geworden op: di 18 aug, 2009 01:46
Locatie: fryslan

Bericht door PJ'74 » do 19 aug, 2010 22:52

Weer bedankt voor jullie reacties!!

ok.. dan ga ik die brilrubbers ook zelf proberen te vervangen, als ik er aan toe ben. Moet ze toch ook nog bestellen net als de remcilinders en vast nog wel meer. Ik zal het web eens afspeuren voor de prijzen..

Die moment sleutel zal ik moeten lenen....

Heb vandaag al vast de deuren, dak, klep, stoelen en bank en de achterwielkasten eraf gehaald. Heb alleen probleempje met de tankbuis.
Het rubber is keihard en ik krijg die buis er niet doorheen. Moet ik het rubber maar kapot snijden, of kan ik hem loshalen van de tank, bij die slangklemmen(die zijn 1 bonk roest :? )
Ik ga morgen vrolijk verder :wink:
ltrsz...
2cv6 1980
Xsara 16 Break 2001
Xsara 14 Break 1998,ZX Break 1997,ZX 1995,BX Break 1993,C15d 1992 r.i.p.

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » vr 20 aug, 2010 06:56

Gezien de lekkage van de remolie zou ik de remschoenen ook maar vervangen,die olie krijg je er nooit meer uit.

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5220
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » vr 20 aug, 2010 09:02

Je kunt hem aan de tank loshalen. Slangklemmen voorzichtig door zagen of knippen. Beschadig de verbindings slang niet want die zijn nogal eens lastig te krijgen.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2133
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » vr 20 aug, 2010 09:30

achtpeter schreef:En pas vooral op: als je de tellerkabel met de plastic huls toch al hebt losgemaakt, mag je de kar geen decimeter meer rollen.

Waarom is dat?

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5220
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » vr 20 aug, 2010 09:36

dit is alleen als je dan ook het tandwieltje van de teller er niet uitpakt. Als je dan de wagen verplaatst wordt dit losliggende tandwieltje door de achterdeksel van de bak gedrukt.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2133
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » vr 20 aug, 2010 10:25

Weer wat geleerd :)

Heb dan wel altijd geluk gehad heb wel vaker zonder teller kabel gereden maar dan zat die plastic huls er nog wel in.

On topic,

indd voorzichtig met die koppelslang ze zijn best wel duur voor een stukje rubber. Die slangklemmen gewoon kapotmaken en 2 nieuwe monteren straks. Dan trek je die vulbuis gewoon uit de tank en zo door het rubber in dat spatbord. De andere kant op gaat niet passen.

Succes.

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » vr 20 aug, 2010 12:40

En koop niet alleen brilrubbers, maar gelijk een komplete pakkingset, je hebt nl. ook spruitstukpakkingen en koperen afdichtingsringen nodig, en die zitten daar al in.
Er zijn ook pakkingset's waar de klepseals ook al bij inzitten, die hoef je niet, je kunt de goedkope variant nemen, succes!
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

PJ'74
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 185
Lid geworden op: di 18 aug, 2009 01:46
Locatie: fryslan

Bericht door PJ'74 » vr 20 aug, 2010 23:10

Weer gelukt! Heb de klemmen losgekregen, verbindingstuk is nog ok, en buis en wielkast verwijderd.
De wielkasten zaten gewoon vast geplamuurd aan de buitenkant :?
Heb ze voorzichtig losgebikt want ze zijn nog redelijk goed.

Ik ga de remschoenen idd ook vervangen en een compleet pakkingssetje erop. Dan moet alles ook goed he'!

Nog wat fotootjes:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Plaatje lijkt gewoon over de rotte plek heengelast :shock:

Afbeelding

Afbeelding

meer volgt....

Ltrsz...
2cv6 1980
Xsara 16 Break 2001
Xsara 14 Break 1998,ZX Break 1997,ZX 1995,BX Break 1993,C15d 1992 r.i.p.

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » za 21 aug, 2010 00:18

Je bent nu al zover, dat ik zeker zou adviseren het meteen goed aan te pakken met een nieuw chassis.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 845
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » za 21 aug, 2010 11:36

Je bent nu al zo ver, en je hebt blijkbaar zo'n prettige sleutelruimte, dat ik inderdaad een nieuw chassis zou overwegen plus de aanschaf van een niet te prijzig mig-lasapparaat. Die koets lijkt een prima oefenterrein voor een praktijkcursus lassen van makkelijk voor beginners tot pittig voor gevorderden...

PJ'74
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 185
Lid geworden op: di 18 aug, 2009 01:46
Locatie: fryslan

Bericht door PJ'74 » zo 22 aug, 2010 00:22

OK.. dat wordt dus sparen voor een nieuw chassis....

Ik zat ook al over aanschaf van een lasapparaat te denken ( heb ik nog nooit gedaan hoor) maar misschien kan ik er eerst eentje lenen van een vriend. Het moet wel een betaalbare hobby blijven en er is nu al zoveel wat vervangen en gelast moet worden :(
Ik heb nog wel ff tijd en dan stukje bij beetje.

Ben vandaag met de motor bezig geweest en had in mijn enthousiasme vergeten de motorolie eruit te laten lopen. Daar kwam ik natuurlijk pas achter toen ik de kleppendeksels eraf haalde. :oops: of is dit niet zo erg?

Ik heb alleen geen oliefilter sleutel. Hoe krijg ik hem eraf zonder dat ding?
Het filter zit in de weg en krijg hierdoor de onderste cilinder beplating er niet af.... Alles zit onder een dikke laag stroperige oliedrap,zand en zelfs kiezels! :shock:

Kortom: nog werk genoeg...
Ltrszzz..
2cv6 1980
Xsara 16 Break 2001
Xsara 14 Break 1998,ZX Break 1997,ZX 1995,BX Break 1993,C15d 1992 r.i.p.

Gebruikersavatar
deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1930
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
Locatie: Omgeving Rotjeknor...
Contacteer:

Bericht door deusjevo » zo 22 aug, 2010 01:09

PJ'74 schreef: Ik heb alleen geen oliefilter sleutel. Hoe krijg ik hem eraf zonder dat ding?
Schroevendraaier dwars doorheen jassen, heb je een "handvat"... :wink:

Afbeelding
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

Plaats reactie