Olie in chassis?

Reparaties, modificaties en onderhoud
Hunter
Beginner
Beginner
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 18 feb, 2009 14:37
Locatie: Naarden

Olie in chassis?

Bericht door Hunter » di 24 aug, 2010 11:57

Hallo,

Het wordt tijd om mijn chassis weer eens een interne beschermbeurt te geven.
De specialist bij mij in de buurt, gaf aan het chassis vol te willen gooien met oude motorolie. Ik vind het op zich prima, want het scheelt me weer een hoop logistiek gedoe met wegbrengen naar tectielcentra etc. De koets hoeft bovendien niet te gebeuren.

Voor de volledigheid een situatieschets:
- mijn 2CV staat altijd binnen, verwarmd & geventileerd
- het chassis is ongelast. Ik vermoed dat er al wel wat vliegroest binnenin zit
- de auto heeft al 12 jaar niet meer in de winter en in de regen gereden, dus kurkdroog
- de laatste interne behandeling was in 1992...

Ergo: wat zijn de ervaringen, opmerkingen e.d. met betrekking tot afgewerkte olie in het chassis? Graag uw commentaar!

Groet,
Joost
2CV6 Club 1985 (al 21 jaar...)
SAAB 900i 2.1-16 1991
Mercedes-Benz 240D 1982

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 845
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » di 24 aug, 2010 12:23

Als je auto altijd binnen staat, lijkt een chassis "vol" olie niet erg zindelijk. Langs de stoeprand trouwens ook niet. Ooit, voor het milieu was uitgevonden, werd oude motorolie inderdaad als een goed antiroestmiddel beschouwd. Probleem lijkt me de dosering; tot een zekere hoeveelheid zal de olie blijven kleven tegen het inwendige van je chassis, het overige zal er uitlopen. Hoe bepaal je die "zekere hoeveelheid"? Als je bereid bent een paar weken verse kranten onder je auto te schuiven, is het misschien een optie.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » di 24 aug, 2010 12:35

Afgewerkte olie is ook niet erg gezond, maar goed het geeft inderdaad een hoop milieuverontreiniging. Zo hebben wij eens een Dyane vol laten lopen met scheepsteer, wat een stank, vooral als het weer zomer wordt.

Hunter
Beginner
Beginner
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 18 feb, 2009 14:37
Locatie: Naarden

Bericht door Hunter » di 24 aug, 2010 12:47

achtpeter schreef:Als je bereid bent een paar weken verse kranten onder je auto te schuiven, is het misschien een optie.
Milieu is zeker iets om rekening mee te houden. Maar de auto kan inderdaad ongestoord én verantwoord uitlekken. En daarmee 'recyclen' we op een goede manier oude motorolie.

Om even on topic te blijven: is het aan te raden als roestpreventie of niet, het gebruik van de auto in ogenschouw genomen?

Joost
2CV6 Club 1985 (al 21 jaar...)
SAAB 900i 2.1-16 1991
Mercedes-Benz 240D 1982

Jheronimus
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 28 jul, 2004 14:11
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Jheronimus » di 24 aug, 2010 14:20

Olie drijft op water, water verdampt vervolgens niet meer.

Categorie paardenmiddel. Nu goedkoop maar heeft verder geen voordelen.

tweeceevee
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 241
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 21:44
Locatie: Scherpenzeel

Bericht door tweeceevee » di 24 aug, 2010 15:03

Het is wel een goedkope oplossing, maar ik zou het nooit doen, er kleven wel wat nadelen aan.
Zoek maar eens op het net.

Gewoon vol met tectyl-ml spuiten volgens tekening .

http://www.cats-citroen.net/images/phot ... hassis.jpg

Deze oplossing is wel wat duurder, maar eenvoudig zelf te doen.

Eminence Grise
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 846
Lid geworden op: di 30 dec, 2003 16:36
Locatie: Valkenburg ad Geul

Bericht door Eminence Grise » di 24 aug, 2010 16:26

in de boekjes die je bij de miniatuurtjes kreeg staat dat het een goeie oplossing is om je chassis te beschermen. Was diesel met olie in een verhouding van 1 op 5 (meen ik).Voor je veerpotten was het meen ik 1 op 10...
2 cylinders en 30 pk maar veel meer inhoud..!
enne...mooi grijs is niet lelijk. Rood valt ook best mee.

landloper
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 29 jan, 2006 16:41
Locatie: het Westen

Bericht door landloper » di 24 aug, 2010 16:58

Citaat Eendologie:
...Wat men ook wel eens doet, is afgewerkte olie in het chassis gieten. Vergeet het maar! In afgewerkte olie zitten diverse chemicaliën uit de benzine. Onder andere zwavel. Samen met water wordt dat zwavelzuur en dan roest je chassis even hard als de uitlaat. Het verschil met de uitlaat is dat die makkelijker te vervangen is...
2CV6 club '86, BMW R1150GS '02

Hunter
Beginner
Beginner
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 18 feb, 2009 14:37
Locatie: Naarden

Ah...

Bericht door Hunter » di 24 aug, 2010 17:09

Oké, da's duidelijke taal.
Overigens is de evt. keuze voor afgewerkte olie niet een kostenkwestie, maar vooral vanwege 'gemakkelijk'.
Zelf doen met de bijgevoegde afbeelding is zeker een optie, alleen vraag ik me af of je met spuitbussen en slangetjes het chassis afdoende beschermt. Ik heb helaas niet de beschikking over een compressor en aanverwante materialen. En de tectylstations zijn door alle milieu-eisen erg dun gezaaid....
Afijn, olie wordt het niet. En daar ging het even om ;-)

Groet, Joost
2CV6 Club 1985 (al 21 jaar...)
SAAB 900i 2.1-16 1991
Mercedes-Benz 240D 1982

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » di 24 aug, 2010 18:54

Als je zelf wilt tectyleren kun je ook mijn beproefde methode gebruiken.

Men kopen een plantenspuit bij van Cranenbroek voor 8 euro, zo'n ding met 5 liter inhoud.

Koop vervolgens 1 spuitbusje tectyl MET slangetje, die heeft zo'n speciaal kopje er op zitten.

Freubel vervolgens een paar slangetjes aan elkaar zodat je voldoende lengte hebt om met de spuit te bewegen maar ook diep genoeg in de diverse ruimtes kan komen.

Koop een drietal 1 liter bussen met tectyl en 1 liter wasbenzine, meng het goedje zodat het wat dunner wordt. Je hebt niet de hele liter wasbenzine nodig hoor, maar is wel afhankelijk van soort en merk tectyl.

Zoek nu een slimmerik die je wil helpen, ik kom hier later nog op terug.

Gooi verdunde tectyl in de plantenspuit en pomp deze net zolang op tot het ventiel begint te sissen. Je zit nu ongeveer op 4 bar.

Nu haal je die slimmerik erbij en zorg je er voor dat hij regelmatig wat pompt om de druk er in te houden.

En nu kun je lekker je hele eend volspuiten met tectyl.

Have fun, maar vergeet niet wat papier er onder te leggen vanwege het lekken.

Yannick
De Forumbelg
De Forumbelg
Berichten: 1514
Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
Locatie: Mechelen-België

Bericht door Yannick » di 24 aug, 2010 20:50

Dat je chassis van de olie zou gaan roesten, daar geloof ik niks van. Ik ken een paar auto's die indertijd zo behandeld werden en die nu nog keihard zijn. Daarbij, alles waar olie aanhangt bij een 2cv is gewoon nieuw als je er met een vodje over gaat. De tijd heeft bewezen dat het wél werkt.

Maar dat neemt niet weg dat ik het tegenwoordig niet meer zou doen vanwege het milieu en vooral omdat er betere middelen zijn. Dinitrol is nog beter dan Tectyl en remt ook aanwezige roest af. Olie zal dit niet doen, terwijl het in een chassis van minstens 20 jaar oud wel dankbaar is.
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963

Roadrunner
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 143
Lid geworden op: ma 12 nov, 2007 19:43
Locatie: vlaardingen

Bericht door Roadrunner » di 24 aug, 2010 21:16

Het beste tectylstation van Nederland kan ook je auto ophalen en terugbrengen. Bovendien krijg je garantie. Dat bedrijf zit in het noorden van het land (geen connecties)

Hunter
Beginner
Beginner
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 18 feb, 2009 14:37
Locatie: Naarden

G...

Bericht door Hunter » di 24 aug, 2010 23:27

Roadrunner schreef:Het beste tectylstation van Nederland kan ook je auto ophalen en terugbrengen. Bovendien krijg je garantie. Dat bedrijf zit in het noorden van het land (geen connecties)
Waarschijnlijk in Friesland in een stad die begint met een L en het bedrijf begint met een G.
Toch?
2CV6 Club 1985 (al 21 jaar...)
SAAB 900i 2.1-16 1991
Mercedes-Benz 240D 1982

Bjorn
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 7 apr, 2003 15:34
Locatie: Ovezande (zeeland)

Bericht door Bjorn » zo 29 aug, 2010 15:59

landloper schreef:Citaat Eendologie:
...Wat men ook wel eens doet, is afgewerkte olie in het chassis gieten. Vergeet het maar! In afgewerkte olie zitten diverse chemicaliën uit de benzine. Onder andere zwavel. Samen met water wordt dat zwavelzuur en dan roest je chassis even hard als de uitlaat. Het verschil met de uitlaat is dat die makkelijker te vervangen is...
Het wordt inderdaad wel eens geroepen dat je chassis van olie zou gaan roesten.. Ook ik geloof hier weinig van.. Mijn eend roest overal, behalve op de plekke die vet zijn van de olie. Bovendien zijn er auto's uit het verleden bekend die juist lang gespaard bleven van roest vanwege de vele olielekkage.. (ook een olieblik roest niet door...)
Maar ik zou het alleen al vanwege de vieze smeerzooi niet doen.
AZ A2 '70
AK400 '76

landloper
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 29 jan, 2006 16:41
Locatie: het Westen

Bericht door landloper » zo 29 aug, 2010 16:46

Ik denk dat er een groot verschil is tussen verse motorolie en afgewerkte olie. Door het gebruik vervuilt de olie immers. Daarnaast zijn er voor conservering betere oliën dan de motorolie met allerlei dopes.
2CV6 club '86, BMW R1150GS '02

Plaats reactie