veerpot tussen steunen wringen
veerpot tussen steunen wringen
Hallo,
Ik probeerde deze week even een veerpot op z'n plek te brengen tussen de steunen van mijn nieuwe chassis. Met 2 nieuwe dempingsrubbers lukt het nog net om er 1 moer tussen te krijgen, maar een 2e lukt amper. Is dit normaal als je nieuwe rubbers monteert, of zou het zonder wringen moeten lukken ? Kun je een veerpotbus eventueel een centimeter inkorten (de voorste deksels moeten toch vervangen worden) of levert dat problemen op ?
groeten, Gerald.
Ik probeerde deze week even een veerpot op z'n plek te brengen tussen de steunen van mijn nieuwe chassis. Met 2 nieuwe dempingsrubbers lukt het nog net om er 1 moer tussen te krijgen, maar een 2e lukt amper. Is dit normaal als je nieuwe rubbers monteert, of zou het zonder wringen moeten lukken ? Kun je een veerpotbus eventueel een centimeter inkorten (de voorste deksels moeten toch vervangen worden) of levert dat problemen op ?
groeten, Gerald.
-
- Gebruiker
- Berichten: 143
- Lid geworden op: ma 12 nov, 2007 19:43
- Locatie: vlaardingen
Ik zou de potten NIET inkorten, maar de afstand opmeten tussen de twee steunen van het oude en van het nieuwe chassis. De nieuwe rubbers zijn waarschijnlijk van een niet origineel merk, dus nagemaakt. Weet jij veel of ze in Argentinië, India of China wel een goede maatvoering hebben gebruikt? Als de oude rubbers heel zijn, zou ik die maar gebruiken. De kwaliteit van oud origineel is stukken beter als imitatiezooi van De Groothandel...
De oude rubbers waren niet meer bruikbaar. Ik ben het met je eens dat oud origineel soms beter is dan nieuw repro, maar rubbers van 25 jaar oud vervang ik toch liever. De nieuwe zijn volgens mij van goede kwaliteit, maar misschien inderdaad iets dikker.
De afstand tussen de steunen heb ik bij mijn oude chassis niet opgemeten, en inmiddels is dat afgevoerd, dus dat lukt ook niet.
De huidige maten zijn:
afstand tussen steunen: 52,5 cm (klopt dit met een origineel chassis ?)
afstand tussen buitenste deksels veerpotten: 44,5 cm (origineel)
dikte rubbers (incl. metalen drager): 35 mm
dikte moeren: 7,25 mm (eigenbouw Franzose, betere kwaliteit)
Totaal heb je dus: 44,5 + 2x3,5 + 2x0,725 = 52,95 cm nodig.
Past dus niet !
En eigenlijk moet je ook nog 5 mm schroefdraad overhouden aan de voorkant en 0-2 mm speling aan de achterkant.
Als ik de veerpot niet inkort (en dat doe ik liever niet), dan kan ik eventueel dunnere moeren aan de binnenkant van de steunen monteren. Daarmee is ong. 4 mm te winnen. De rest zou dan te winnen zijn door de rubbers wat in te korten., maar dat doe ik ook liever niet
Wie iemand soortgelijke ervaringen ?
De afstand tussen de steunen heb ik bij mijn oude chassis niet opgemeten, en inmiddels is dat afgevoerd, dus dat lukt ook niet.
De huidige maten zijn:
afstand tussen steunen: 52,5 cm (klopt dit met een origineel chassis ?)
afstand tussen buitenste deksels veerpotten: 44,5 cm (origineel)
dikte rubbers (incl. metalen drager): 35 mm
dikte moeren: 7,25 mm (eigenbouw Franzose, betere kwaliteit)
Totaal heb je dus: 44,5 + 2x3,5 + 2x0,725 = 52,95 cm nodig.
Past dus niet !
En eigenlijk moet je ook nog 5 mm schroefdraad overhouden aan de voorkant en 0-2 mm speling aan de achterkant.
Als ik de veerpot niet inkort (en dat doe ik liever niet), dan kan ik eventueel dunnere moeren aan de binnenkant van de steunen monteren. Daarmee is ong. 4 mm te winnen. De rest zou dan te winnen zijn door de rubbers wat in te korten., maar dat doe ik ook liever niet
Wie iemand soortgelijke ervaringen ?
-
- Gebruiker
- Berichten: 143
- Lid geworden op: ma 12 nov, 2007 19:43
- Locatie: vlaardingen
ik blijf van mening dat je beter de oude, of anders andere oude rubbers moet gebruiken. Wat er in de handel te koop is, bij wie dan ook is vaak T*****zooi.
De afstand tussen beide bevestigingen van een origineel chassis is exact 53 cm, dus waarschijnlijk heb je geen origineel chassis gekocht. Jammer
De afstand tussen beide bevestigingen van een origineel chassis is exact 53 cm, dus waarschijnlijk heb je geen origineel chassis gekocht. Jammer
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 846
- Lid geworden op: di 30 dec, 2003 16:36
- Locatie: Valkenburg ad Geul
Heb net by mijn AZ-tje nieuwe rubbers gemonteerd.
Inderdaad het past net niet, en ja als je de handel op spanning zet worden de rubbers ingedrukt en krijg je ruimte zat.
Ik heb het als volgt gedaan, maar heb dan ook alleen een los chassis waar nog geen koets op staat
Krik de hele handel omhoog zodat de voor en achterwielen de grond niet raken.
Monteer alleen de rubbers aan de voorzijde
Zet het afstandsstuk op de juiste plaats en draai de twee moeren vast
Schroef de trekstang vast aan de draagarm
Laat de auto zakken zodat de trekstang op spoanning komt
De rubbers zullen ingedrukt worden
Trek de veerpot aan de achterzijde een beetje scheef
Zo krijg je net genoeg ruimte om de moer en rubber er tussen te schuiven
Monteer het afstandstuk en laat ongeveer 2 mm speling (moet volgens de bescrijving)
Monteer de trekstang en zet deze op spanning
Laat daarna de auto zakken
Daarna de andere kant
Stuur anders een berichtje dan leg ik het wel uit aan de telefoon
[/list]
Inderdaad het past net niet, en ja als je de handel op spanning zet worden de rubbers ingedrukt en krijg je ruimte zat.
Ik heb het als volgt gedaan, maar heb dan ook alleen een los chassis waar nog geen koets op staat
Krik de hele handel omhoog zodat de voor en achterwielen de grond niet raken.
Monteer alleen de rubbers aan de voorzijde
Zet het afstandsstuk op de juiste plaats en draai de twee moeren vast
Schroef de trekstang vast aan de draagarm
Laat de auto zakken zodat de trekstang op spoanning komt
De rubbers zullen ingedrukt worden
Trek de veerpot aan de achterzijde een beetje scheef
Zo krijg je net genoeg ruimte om de moer en rubber er tussen te schuiven
Monteer het afstandstuk en laat ongeveer 2 mm speling (moet volgens de bescrijving)
Monteer de trekstang en zet deze op spanning
Laat daarna de auto zakken
Daarna de andere kant
Stuur anders een berichtje dan leg ik het wel uit aan de telefoon
[/list]