veerpot tussen steunen wringen

Alles over de wielophanging
Plaats reactie
Gerald67
Beginner
Beginner
Berichten: 3
Lid geworden op: do 26 aug, 2010 13:25
Locatie: Eindhoven

veerpot tussen steunen wringen

Bericht door Gerald67 » do 26 aug, 2010 13:33

Hallo,

Ik probeerde deze week even een veerpot op z'n plek te brengen tussen de steunen van mijn nieuwe chassis. Met 2 nieuwe dempingsrubbers lukt het nog net om er 1 moer tussen te krijgen, maar een 2e lukt amper. Is dit normaal als je nieuwe rubbers monteert, of zou het zonder wringen moeten lukken ? Kun je een veerpotbus eventueel een centimeter inkorten (de voorste deksels moeten toch vervangen worden) of levert dat problemen op ?

groeten, Gerald.

Roadrunner
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 143
Lid geworden op: ma 12 nov, 2007 19:43
Locatie: vlaardingen

Bericht door Roadrunner » do 26 aug, 2010 14:03

Ik zou de potten NIET inkorten, maar de afstand opmeten tussen de twee steunen van het oude en van het nieuwe chassis. De nieuwe rubbers zijn waarschijnlijk van een niet origineel merk, dus nagemaakt. Weet jij veel of ze in Argentinië, India of China wel een goede maatvoering hebben gebruikt? Als de oude rubbers heel zijn, zou ik die maar gebruiken. De kwaliteit van oud origineel is stukken beter als imitatiezooi van De Groothandel...

Gerald67
Beginner
Beginner
Berichten: 3
Lid geworden op: do 26 aug, 2010 13:25
Locatie: Eindhoven

Bericht door Gerald67 » vr 27 aug, 2010 11:38

De oude rubbers waren niet meer bruikbaar. Ik ben het met je eens dat oud origineel soms beter is dan nieuw repro, maar rubbers van 25 jaar oud vervang ik toch liever. De nieuwe zijn volgens mij van goede kwaliteit, maar misschien inderdaad iets dikker.

De afstand tussen de steunen heb ik bij mijn oude chassis niet opgemeten, en inmiddels is dat afgevoerd, dus dat lukt ook niet.

De huidige maten zijn:
afstand tussen steunen: 52,5 cm (klopt dit met een origineel chassis ?)
afstand tussen buitenste deksels veerpotten: 44,5 cm (origineel)
dikte rubbers (incl. metalen drager): 35 mm
dikte moeren: 7,25 mm (eigenbouw Franzose, betere kwaliteit)
Totaal heb je dus: 44,5 + 2x3,5 + 2x0,725 = 52,95 cm nodig.
Past dus niet !

En eigenlijk moet je ook nog 5 mm schroefdraad overhouden aan de voorkant en 0-2 mm speling aan de achterkant.

Als ik de veerpot niet inkort (en dat doe ik liever niet), dan kan ik eventueel dunnere moeren aan de binnenkant van de steunen monteren. Daarmee is ong. 4 mm te winnen. De rest zou dan te winnen zijn door de rubbers wat in te korten., maar dat doe ik ook liever niet

Wie iemand soortgelijke ervaringen ?

Gerald67
Beginner
Beginner
Berichten: 3
Lid geworden op: do 26 aug, 2010 13:25
Locatie: Eindhoven

Bericht door Gerald67 » vr 27 aug, 2010 11:39

Ik bedoel natuurlijk: heeft iemand soortgelijke ervaringen..........

Edit J.C. : Je kunt je eerder geschreven bericht aanpassen door op de "edit" knop te klikken. Meerdere berichten binnen een paar minuten wordt niet op prijs gesteld.

Roadrunner
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 143
Lid geworden op: ma 12 nov, 2007 19:43
Locatie: vlaardingen

Bericht door Roadrunner » vr 27 aug, 2010 13:31

ik blijf van mening dat je beter de oude, of anders andere oude rubbers moet gebruiken. Wat er in de handel te koop is, bij wie dan ook is vaak T*****zooi.
De afstand tussen beide bevestigingen van een origineel chassis is exact 53 cm, dus waarschijnlijk heb je geen origineel chassis gekocht. Jammer

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5122
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » vr 27 aug, 2010 16:23

kun je de bussen aan het chassis niet ietsje inkorten tot het spul past?
diverse Citroens, wat anders.

Joos
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1060
Lid geworden op: za 17 mei, 2003 21:40
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Bericht door Joos » vr 27 aug, 2010 19:04

Bij mij was het ook wringen, ik herinner me vaag iets dat ik met een koevoet of iets dergelijks als hefboom de veerpot richting ander ophangpunt geduwd heb om wat meer ruimte te krijgen.
1977 Mehari

Eminence Grise
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 846
Lid geworden op: di 30 dec, 2003 16:36
Locatie: Valkenburg ad Geul

Bericht door Eminence Grise » za 28 aug, 2010 11:12

volgens mij druk je rubbers toch in elkaar als je de moeren aandraait.?
Ik meen dat er in de haynes beschreven staat hoeveel schroefdraad je moet overhouden. (12mm??)
2 cylinders en 30 pk maar veel meer inhoud..!
enne...mooi grijs is niet lelijk. Rood valt ook best mee.

Gebruikersavatar
AK freak
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 238
Lid geworden op: zo 9 dec, 2007 16:53
Locatie: Steensel

Bericht door AK freak » za 28 aug, 2010 11:57

Heb net by mijn AZ-tje nieuwe rubbers gemonteerd.
Inderdaad het past net niet, en ja als je de handel op spanning zet worden de rubbers ingedrukt en krijg je ruimte zat.
Ik heb het als volgt gedaan, maar heb dan ook alleen een los chassis waar nog geen koets op staat :-)
Krik de hele handel omhoog zodat de voor en achterwielen de grond niet raken.
Monteer alleen de rubbers aan de voorzijde
Zet het afstandsstuk op de juiste plaats en draai de twee moeren vast
Schroef de trekstang vast aan de draagarm
Laat de auto zakken zodat de trekstang op spoanning komt
De rubbers zullen ingedrukt worden
Trek de veerpot aan de achterzijde een beetje scheef
Zo krijg je net genoeg ruimte om de moer en rubber er tussen te schuiven
Monteer het afstandstuk en laat ongeveer 2 mm speling (moet volgens de bescrijving)
Monteer de trekstang en zet deze op spanning
Laat daarna de auto zakken
Daarna de andere kant
Stuur anders een berichtje dan leg ik het wel uit aan de telefoon

:D [/list]

Plaats reactie