waar zit t tussengas??
waar zit t tussengas??
ik heb nog niet zo lang een eend,dus het moet nog wat wennen.maar het schakelen daar is geen peil op te trekken.de ene keer gaat het soepel en de andere keer moet ik mn hele gewicht erin gooien om m in de juiste versnelling te drukken. nu is de koppelingsplaat op zn eind en aan vervanging toe, maar heeft iemand een idee waarom de ene keer wel en de andre keer niet??
nu las ik iets over tussen gas,om m in zijn een te zetten, eerst vanuit stilstand naar zn twee en dan gelijk door naar zn een,maar waar zit um dan zn tussengas??
nu las ik iets over tussen gas,om m in zijn een te zetten, eerst vanuit stilstand naar zn twee en dan gelijk door naar zn een,maar waar zit um dan zn tussengas??
k ben t er niet mee eends
Tussengas ken ik niet, maar je hele gewicht erin gooien??? Als je dan ook het geluid hoort alsof je complete bak aan gort draait zou ik maar snel je koppeling vervangen, anders kan je straks ook je complete bak vervangen of reviseren.
Je zou ook ff kunnen kijken of je nog wel olie in je bak hebt zitten, schakelen gaat bij de meeste eenden behoorlijk soepel hoor.
Het zou ook kunnen dat de staaf van de pook die meer soepel door het gat loopt. Ik weet niet precies wat je daaraan kan doen, maar dat weet iemand hier vast wel.
Je zou ook ff kunnen kijken of je nog wel olie in je bak hebt zitten, schakelen gaat bij de meeste eenden behoorlijk soepel hoor.
Het zou ook kunnen dat de staaf van de pook die meer soepel door het gat loopt. Ik weet niet precies wat je daaraan kan doen, maar dat weet iemand hier vast wel.
-
- Gebruiker
- Berichten: 92
- Lid geworden op: wo 29 dec, 2004 09:24
- Locatie: Grijpskerk
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 432
- Lid geworden op: ma 7 apr, 2003 15:34
- Locatie: Ovezande (zeeland)
ik denk dat je inderdaad eens naar de aansluiting tussen de binnenpook em de aansluiting op de bak moet kijken. Daar zit een soort van rubber scharnierachtig ding.
Smeer overigens nooit olie op je binnenpook.
Van versleten koppelingsplaten gaat je auto overigens niet moeilijker schakelen.
Smeer overigens nooit olie op je binnenpook.
Van versleten koppelingsplaten gaat je auto overigens niet moeilijker schakelen.
AZ A2 '70
AK400 '76
AK400 '76
-tussengas geven doe je bij dubbelclutchen en dat doe je bij niet gesynchroniseerde bakken, hoewel er ook fanatiekelingen zijn die het in een eend doen om de synchromeshes te ontlasten. Vlotjes rijden is er dan niet bij.
-de verbindingsrubbertjes tussen de pook uit de bak en die naar binnen zijn los verkrijgbaar. Er zijn ook teflon exemplaren te krijgen, die schijnen heel nauwkeurig te schakelen.
-ipv talkpoeder gebruik ik vaseline op voor de schakel voering, werkt perfect.
-tijdens het schakelen is het vooral tijdens de 'trek en duw acties' dat de bak te lijden heeft. Tijdens die bewegingen moeten de synchromeshes de tandwielen op snelheid brengen en zorgen dat ze inhaken op de as. Doe dit dus met beleid.
-de verbindingsrubbertjes tussen de pook uit de bak en die naar binnen zijn los verkrijgbaar. Er zijn ook teflon exemplaren te krijgen, die schijnen heel nauwkeurig te schakelen.
-ipv talkpoeder gebruik ik vaseline op voor de schakel voering, werkt perfect.
-tijdens het schakelen is het vooral tijdens de 'trek en duw acties' dat de bak te lijden heeft. Tijdens die bewegingen moeten de synchromeshes de tandwielen op snelheid brengen en zorgen dat ze inhaken op de as. Doe dit dus met beleid.
Re: waar zit t tussengas??
Je versnellingspook moet even afgesteld worden. Doe de motorkap open en controleer het koppelstukje: zijn de rubbers nog goed? En controleer ook of de vertikale stang uit de versnellingsbak goed uitgelijnd met de wagen staat, dat 'naar achteren' (3e versnelling) ook echt kaarsrecht naar achteren is. Onderaan bij de bak kun je de klem wat loshalen om de stang rechter te zetten.
Nooit je versnellingspookstang smeren met olie, want dan gaan de rubbers kapot in de buis. Gewoon met een schone doek goed schoonmaken. En met 2 vingers moet je kunnen schakelen, te veel trekken aan de pook lubbert de rubbers uit.
Nooit je versnellingspookstang smeren met olie, want dan gaan de rubbers kapot in de buis. Gewoon met een schone doek goed schoonmaken. En met 2 vingers moet je kunnen schakelen, te veel trekken aan de pook lubbert de rubbers uit.
La vie est belle.
- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9243
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Van de site: eendengarage.com
SMEREN VERSNELLINGSPOOK
Een uit het (eenden)leven gegrepen probleem wat maar helaas al te vaak voorkomt.
Het prachtige en subtiele versnellingspookje wat zo wonderbaarlijk dienst kan doen om van de ene naar de andere versnelling te gaan, is nog wel eens een bron van ergernis. Om te voorkomen dat het niet meer zo heerlijk glijdend maar steeds stroever gaat, wordt nogal eens wat vettigheid op het pookje gesmeerd. Een doek in de motorolie en dan lekker je pookje insmeren doet wonderen. Ja, ja, maar dan wel een wonder waar je niet op zit te wachten want hoe vaker dat je dit doet hoe stroever dat je pookje begint te lopen en op het laatst heb je twee handen nodig om te schakelen.
Wil je toch voor zijn dat je pook gaat tegen stribbelen bij het schakelen, gebruik dan talkpoeder en NOOIT olie of vet want dat heeft een averechts effect. De olie zorgt ervoor dat het rubber gaat uitzetten met als gevolg dat de opening steeds kleiner wordt dus de pook krijgt minder ruimte en gaat stroever.
Het is maar een weetje.
TRILLENDE VERSNELLINGSPOOK
Als je het idee hebt dat de ronde bal van de versnellingspook hinderlijk trilt
en je kunt de oorzaak niet vinden, kijk dan eens onder de motorkap.
Aan het eind van je versnellingspook zit een verbindingsstukje wat de horizontale pook verbindt met de verticale pook. In het verbindingsstukje zitten twee rubbertjes, deze zijn versleten of misschien helemaal niet meer aanwezig.
Nieuwe rubbertjes plaatsen eventueel met een extra afsluitringetje zodat je weer jaren kan genieten van een niet trillende versnellingspook.
Bijkomend voordeel is dat je voortaan je eend precies in de juiste versnelling kan zetten en niet half ernaast. Tevens gaat je versnellingsbak ook wat langer mee.
Nu hebben wel het allemaal een keer gezegd.
SMEREN VERSNELLINGSPOOK
Een uit het (eenden)leven gegrepen probleem wat maar helaas al te vaak voorkomt.
Het prachtige en subtiele versnellingspookje wat zo wonderbaarlijk dienst kan doen om van de ene naar de andere versnelling te gaan, is nog wel eens een bron van ergernis. Om te voorkomen dat het niet meer zo heerlijk glijdend maar steeds stroever gaat, wordt nogal eens wat vettigheid op het pookje gesmeerd. Een doek in de motorolie en dan lekker je pookje insmeren doet wonderen. Ja, ja, maar dan wel een wonder waar je niet op zit te wachten want hoe vaker dat je dit doet hoe stroever dat je pookje begint te lopen en op het laatst heb je twee handen nodig om te schakelen.
Wil je toch voor zijn dat je pook gaat tegen stribbelen bij het schakelen, gebruik dan talkpoeder en NOOIT olie of vet want dat heeft een averechts effect. De olie zorgt ervoor dat het rubber gaat uitzetten met als gevolg dat de opening steeds kleiner wordt dus de pook krijgt minder ruimte en gaat stroever.
Het is maar een weetje.
TRILLENDE VERSNELLINGSPOOK
Als je het idee hebt dat de ronde bal van de versnellingspook hinderlijk trilt
en je kunt de oorzaak niet vinden, kijk dan eens onder de motorkap.
Aan het eind van je versnellingspook zit een verbindingsstukje wat de horizontale pook verbindt met de verticale pook. In het verbindingsstukje zitten twee rubbertjes, deze zijn versleten of misschien helemaal niet meer aanwezig.
Nieuwe rubbertjes plaatsen eventueel met een extra afsluitringetje zodat je weer jaren kan genieten van een niet trillende versnellingspook.
Bijkomend voordeel is dat je voortaan je eend precies in de juiste versnelling kan zetten en niet half ernaast. Tevens gaat je versnellingsbak ook wat langer mee.
Nu hebben wel het allemaal een keer gezegd.
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
-
- Gebruiker
- Berichten: 92
- Lid geworden op: wo 29 dec, 2004 09:24
- Locatie: Grijpskerk
Punky schreef:Of koop ff een ander schanier gewrichtje. Zo duur zijn die dingen niet.
Smeer de rubbertjes in iedergeval niet in, want daardoor mol je de boel alleen.
Duur zijn ze niet, maar wat nu als je op een achteraf landweggetje staat midden in frankrijk... Daar verkopen ze de rubbertjes niet op elke hoek van de straat. (ok de drogisterijen daargelaten)
Dan is het handig om te weten dat bv het rubbertje van de kofferbak steun er ook in past.
Er moeten nog een aantal zijn die passen, volgens mij ook het rubbertje van de motorkapsteun.
Je weet nooit wanneer je dergelijke informatie van pas kan komen.
-
- Gebruiker
- Berichten: 93
- Lid geworden op: vr 10 dec, 2004 19:40
- Locatie: België/Belgique/Belgien
Re: waar zit t tussengas??
En, wat was het nou?martijnn schreef:ik heb nog niet zo lang een eend,dus het moet nog wat wennen.maar het schakelen daar is geen peil op te trekken.de ene keer gaat het soepel en de andere keer moet ik mn hele gewicht erin gooien om m in de juiste versnelling te drukken. nu is de koppelingsplaat op zn eind en aan vervanging toe, maar heeft iemand een idee waarom de ene keer wel en de andre keer niet??
nu las ik iets over tussen gas,om m in zijn een te zetten, eerst vanuit stilstand naar zn twee en dan gelijk door naar zn een,maar waar zit um dan zn tussengas??
La vie est belle.
waarschijnlijk is het een combinatie van alle dingen die genoemd zijn.
de binnenvoering ligt er half uit,het gewrichtje is erg uit gelubberd.
en het lijkt er op dat de pook niet lekker uitgelijnd ligt.maar helaas heb ik nu nog geen tijd om aan de slag te gaan.ik zit in een verhuizing-verbouwing.maar in iedergeval hartelijk dank voor de vele bruikbare reacties.
mvg martijn
de binnenvoering ligt er half uit,het gewrichtje is erg uit gelubberd.
en het lijkt er op dat de pook niet lekker uitgelijnd ligt.maar helaas heb ik nu nog geen tijd om aan de slag te gaan.ik zit in een verhuizing-verbouwing.maar in iedergeval hartelijk dank voor de vele bruikbare reacties.
mvg martijn
k ben t er niet mee eends