BX stoelen in een 2CV

Alles in, over, rond en op de koets.
Plaats reactie
ciwi
Beginner
Beginner

BX stoelen in een 2CV

Bericht door ciwi » vr 3 sep, 2010 23:55

Hallo,

Wij zijn onze 2CV6 uit 85 een nieuw leven aan het geven. Dus alles gebeurt!

Daarbij hadden wij het idee de 2CV in de toekomst te gaan benutten voor wat vakantieritten. Het zou dan iets comfortabeler zijn, wellicht, BX voorstoelen te plaatsen. Ons idee was wel het systeem zo te maken dat indien nodig de BX stoelen er uit kunnen en de originele 2CV stoelen er weer in kunnen.

Heeft iemand hier ervaring mee, met het type rails, bevestiging etc. Wellicht foto´s?

Groeten,

CI-WI

Punky
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door Punky » za 4 sep, 2010 00:15

Hoi Ciwi,

Welkom op het forum. Ik wil je verwijzen naar het volgende topic:

http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=158 ... sc&start=0

Met de zoekfunctie, vast nog wel meer te vinden.

Als je kunt lassen, kun je ook de methode doen zoals hij bij mij in de Ami zit. 2 stalen strips vastgelast op de originele rails die op de bodemplaat zit met daarop 2 BX stoelen gebout.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

ciwi
Beginner
Beginner

Bericht door ciwi » za 4 sep, 2010 08:14

Punky,

Dank, heb het gezien ga het morgen eens goed lezen!

Groeten,

CI-WI

ciwi
Beginner
Beginner

Bericht door ciwi » zo 5 sep, 2010 22:45

Hierbij even de verzameling van alle tips uit topic 2005 tot 2007.

Deze zijn bruikbaar, echter goed fotomateriaal ontbreekt naar mijn idee. Dus mijn vraag is kan er iemand beter materiaal leveren en wellicht nog nieuwe ervaringen?

Alvast bedankt.

CI-WI

Samenvatting:
- Zoals eerder gezegd/geschreven. De basis is een frame (koker 40 mm), daaronder een strip van 0.4 mm. Het frame is zo gemaakt dat ie naar voren kan schuiven als de boutjes uit het chassis zijn gedraaid. De stoelen zijn vastgelast aan het frame (dit zou je ook met boutjes kunnen doen...). In mijn geval kun je frame met stoelen en al naar buiten verplaatsen. Dit voor werkzaamheden aan bodem, dorpels of gordels.
- Je BX stoelen staan wel erg dicht langs elkaar. Kunnen de gordelbevestigingen er nog wel tussen. Ik neem ook aan dat je wel de originele punten in je chassis blijft gebruiken, anders heb je kans op afkeur namelijk. Die punten moeten gecontroleerd zijn door de RDW. Wink
- De nieuwe chassis worden allemaal getest op de bevestigingspunten van de gordel. Zijn complete proeven voor. Dus als jij nieuwe punten gaat bedenken, zullen ze daar niet blij mij zijn.
Nu zullen veel APK-stations het niet merken, maar bij een RDW controle zouden ze kunnen gaan zeiken.
Vandaar zou ik uitgaan van de originele punten. Weet je zeker dat het veilig is en dat je geen gezeik krijgt
- Ik heb de gordelsluitingen van mijn eigen auto er tussen door getrokken.
Gaat heel goed als je stoelen iets uit elkaar staan.
- een bx stoel is qua grote niet veel kleiner dan een eendenstoel.
zijn vrijwel evenbreed, mss zelfs wat smaller. Hoogte van de rugleuning is alleen wat verschillend in het nadeel van de BX sofa.
- BX stoelen geven meer steun op de plekken waar mijn rug het fijn vindt om steun te krijgen. Daar schiet de eendenstoel te kort. Verder staat mijn BX stoel lager, waardoor ik niet krom hoef te zitten om iets te zien.
-Mijn stoelen staan namelijk iets schuin t.o.v. elkaar waardoor deze 2 blokken er nog wel tussen passen. Moet wel eerlijk bekennen, dat dit per ongeluk (gelukkig) zo is gekomen. Meetfoutje. Laughing
- Ik heb staal koker, vierkant van 4 cm gebruikt. Deze heb ik overdwars (van links naar rechts) op de bodem gelegd. Daarbij kwam ik nog een flink gat tegen wat toch weer 2 dagen xtra werk was met lassen en afwerken... Okee twee kokers overdwars. Onder deze kokers heb ik van voor naar achter twee strips van 0.4 gelegd. (hoogte frame is dus 4.4) Deze strips hebben gaten die precies aansluiten op de gaten van het oude frame. Dat $%^%& gat naast de gordel en dat gat bij je linker voet (rijder) rechtervoet (bijrijder...). De bouten in het midden heb ik opengelaten. 4 aanhechtpunten is genoeg! Ik heb het zo gemaakt dat het frame, mits los van de bouten, naar voren kan schuiven. Daardoor heb ik in de volgende fase. Deze dus: De stoelen in de eend gezet, op het nieuwe frame. En deze lekker lomp vastgelast.... Daardoor moet ik dus het gehele frame met stoelen naar voren schuiven en kan ik dat links of rechts naar buiten tillen. Zo kan je weer perfect aan de bodem of de gordels. Mocht daar iets moeten gebeuren. Leek mij handig.
- bij mij zitten er 2 kokers van ieder 2 cm onder het originele BX frame. Mijn stoelen zitten dus 4cm hoger. Dit is precies goed voor mijn lengte van +/- 1.90.
- Het frame wat ik onder mijn BX stoelen heb zitten is hetzelfde als dat van Punky (topicstarter) en staat bevestigd op de originele bevestigingspunten. je kan er dus zo weer eend stoelen in zetten. de BX stoelen zitten op de manier waarop ze re bij mij in de eend zitten lager.

ciwi
Beginner
Beginner

Bericht door ciwi » do 9 sep, 2010 23:46

Iemand nog foto's van zijn stoelen met frame?

CI-WI

tweeceevee
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door tweeceevee » vr 10 sep, 2010 13:00

Ik heb gisteren eindelijk mijn BX stoelen in de eend gezet, en heb de achterkant van de stoelen 6 cm vanaf de vloer gezet, en de voorkant 10 cm hoog.
ik heb er nog geen foto's van gemaakt, maar ik vond zelf dat 4 , of 4,4 cm te laag zat voor mijn lengte van 1.88 mtr.

Ik heb gewoon een koker 20x40 van dorpel naar dorpel op de originele gaten bevestigd, en dan van voor naar achter ook koker 20x40, onder elke geleiderail een, en toen stukjes koker eronder gelast voor de hoogte.
De stoelen staan muurvast, en ik heb geen last meer van mijn rug.

Indien je foto's van het frame wilt zien, hoor ik het wel.

Punky
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door Punky » vr 10 sep, 2010 20:10

Ik zou zeggen meet even wat je speling ongeveer is. Ik zit met mijn 4cm tegen de bovenstijl van het raam te kijken namelijk. Scheelt ook veel of je stoel is doorgezakt. In de Ami pas nog een kussen omgewisseld voor een wat doorgezakte. Merk je qua zit niet, maar qua gezichtsveld zeer zeker.

Kan kijken of ik van de week wat foto's kan maken van mijn home-made frame in mijn 2cv en het simpelere laswerk in de Ami.
PuNk RoCK LosEr

jjrietman
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door jjrietman » zo 12 sep, 2010 12:46

tweeceevee schreef:Ik heb gisteren eindelijk mijn BX stoelen in de eend gezet, en heb de achterkant van de stoelen 6 cm vanaf de vloer gezet, en de voorkant 10 cm hoog.
ik heb er nog geen foto's van gemaakt, maar ik vond zelf dat 4 , of 4,4 cm te laag zat voor mijn lengte van 1.88 mtr.

Ik heb gewoon een koker 20x40 van dorpel naar dorpel op de originele gaten bevestigd, en dan van voor naar achter ook koker 20x40, onder elke geleiderail een, en toen stukjes koker eronder gelast voor de hoogte.
De stoelen staan muurvast, en ik heb geen last meer van mijn rug.

Indien je foto's van het frame wilt zien, hoor ik het wel.
@tweeceevee, ja ik wil graag foto's zien, ben namelijk ook met vaste stoelen bezig, en moet ook ca 6cm omhoog.
Dit zijn (voormalige Toyota) stoelen die in de vrachtwaggel hebben gezeten, maar die zijn voor de 2CV6 te laag.
Ik hou me dus aanbevolen.
Alvast dank, JJ®
JJ
- 2CV6 Club (1982) cuivre indien (AC334)

tweeceevee
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door tweeceevee » zo 12 sep, 2010 13:48

Die had je gisteren live kunnen aanschouwen in Assen, daar was jij toch ook?

Ik maak als het droog is buiten een paar foto's van het frame, het is mij nu iets te vochtig.

Punky
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door Punky » zo 12 sep, 2010 13:50

Hierbij foto's van mijn boutconstructie van de eend. Heb in het verleden 2 van deze frames gemaakt. Veel werk, maar erg degelijk en geen laswerk nodig.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Van de Ami geen foto's, maar deze is simpel toch doeltreffend.
Haal je stoelen of bank uit de auto. Pak 2 degelijke strips die over de gehele lengte op de 3 railsdelen die op de bodemplaat zitten passen. Las deze vast en bout op deze strips de stoelen vast.
PuNk RoCK LosEr

jjrietman
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door jjrietman » zo 12 sep, 2010 20:46

@tweeceevee:
(even off topic) Ja we waren gisteren ook in Assen, maar waar had ik je dan kunnen herkennen? (niet dat ik erg herkenbaar ben, maar ja, je hebt mij dus klaarblijkelijk wel herkend) Welk startnummer had jij dan?
Ik had gehoopt meerdere mensen van het forum daar te ontmoeten.
on topic:
@Punky: mooie foto's, krijg al een idee, maar ik ben erg benieuwd naar meer fotomateriaal, omdat ik in oktober een cursus lassen ga volgen, om zelf een mooi frame in elkaar te gaan zetten.
Zit te denken om dat geveerd te doen namelijk. De eend stoelen zijn wat soepeler dan de Toyota stoelen, maar de eend stoelen geven geen steun.
Groet, JJ®
JJ

Punky
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door Punky » zo 12 sep, 2010 23:11

Waarvan wil je nog meer foto's hebben dan?
PuNk RoCK LosEr

jjrietman
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door jjrietman » ma 13 sep, 2010 22:20

Punky schreef:Waarvan wil je nog meer foto's hebben dan?
Nou ik ben ook nieuwsgierig naar de foto's van tweeceevee.
Die schreef al dat hij ze ging plaatsen.
Dank voor jouw foto's in ieder geval.
PS: (nav je onderschrift) ook heel veel Solexen rond Assen zien touren afgelopen zaterdag.
JJ

Plaats reactie