remmen centreren ?

Alles over het niet meer rollen van het rollend gedeelte
Plaats reactie
PJ'74
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 185
Lid geworden op: di 18 aug, 2009 01:46
Locatie: fryslan

remmen centreren ?

Bericht door PJ'74 » di 14 sep, 2010 11:28

Zoals jullie misschien gelezen hebben in mijn topic "remmen helemaal weg" ben ik o.a. met het vernieuwen van de trommelremmen bezig.
Nu heb ik het volgende probleempje: Ik heb geen speciaal centreergereedschap zoals in de vraagbaak staat vermeld.(3570-T)
Ik heb wel een schuifmaat, en een beetje op het oog enzo...
maar dat is verre van ideaal....
Is er ook een andere manier om de remschoenen te centreren?
Alvast bedankt en Ltrsz..
PJ
2cv6 1980
Xsara 16 Break 2001
Xsara 14 Break 1998,ZX Break 1997,ZX 1995,BX Break 1993,C15d 1992 r.i.p.

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5253
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » di 14 sep, 2010 16:08

ja een stripje ijzer onder een bout van de remtrommel zetten. Aan het uiteinde een sleuf in dit stripje maken en hier een bout met moer in klemmen. Tegen de buitenkant van de remschoen aan leggen en vastzetten daarna kun je de strip met bout ronddraaien en zo de schoenen centreren. Wel eerst even de afstand in de trommel bepalen.
Andere truc, een oude remtrommel voorkant half open zagen die erop zetten, door het gat kun je de schoenen stellen.
diverse Citroens, wat anders.

PJ'74
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 185
Lid geworden op: di 18 aug, 2009 01:46
Locatie: fryslan

Bericht door PJ'74 » zo 3 okt, 2010 22:25

Nog bedankt AZL57!
Ik heb zo'n apparaatje gemaakt maar hoeveel afstand moet ik houden tussen schoen en trommel?
Ik had nl geen oude trommel liggen om een gat in te maken. Wel een goed idee!
gr, pj
2cv6 1980
Xsara 16 Break 2001
Xsara 14 Break 1998,ZX Break 1997,ZX 1995,BX Break 1993,C15d 1992 r.i.p.

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5253
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » ma 4 okt, 2010 00:19

kun je meten in je remtrommel die je gaat gebruiken met een grote passer. Meten vanaf het gat tot het vlak waar de remschoenen tegen komen. Dan deze maat overzetten naar het stel gereedschapje.
diverse Citroens, wat anders.

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 845
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » ma 4 okt, 2010 11:01

Of: zet de onderste draaipunten provisorisch vast, plaats de trommel, stel de achterste remvoering naar buiten tot hij bovenaan net tegen de trommel aanloopt, onthoud de stand van de stelbout, draai terug, verwijder de trommel, zet de stelbout weer in de gevonden stand, neem de afstand over op je gereedschapje en stel de remschoenen onder en boven af op die maat. Zo hoorden ze het vroeger in de garage te doen. Maar vaak werd eenvoudig een merkstreepje gekrast om de oude afstelling te bewaren...

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » ma 4 okt, 2010 12:32

Het gereedschap werd in de trommel geplaatst en de maat genomen en dan kon je de remmen afstellen

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5253
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » ma 4 okt, 2010 14:59

Ja bij een origineel gereedschapje dat meet naar 2 kanten.
diverse Citroens, wat anders.

PJ'74
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 185
Lid geworden op: di 18 aug, 2009 01:46
Locatie: fryslan

Bericht door PJ'74 » wo 6 okt, 2010 17:04

Wederom bedankt!
Maarrr... Als de schoenen goed afgesteld staan horen ze toch net NIET tegen de trommel aan te komen?? Anders loopt de rem toch aan?
Ik heb de trommels nu gemonteerd en gesteld met ongeveer 1 mm ruimte tussen de schoen en trommel.
gr, pj
2cv6 1980
Xsara 16 Break 2001
Xsara 14 Break 1998,ZX Break 1997,ZX 1995,BX Break 1993,C15d 1992 r.i.p.

AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 688
Lid geworden op: vr 5 aug, 2005 20:20
Locatie: Schinnen

Bericht door AK350 » wo 6 okt, 2010 20:25

Als je remt word de remvoering door de cylinder aan de bovenzijde naar buiten gedrukt.
Het scharnierpunt van de remvoering zit aan de onderzijde bij het excentriek.
Als je boven en onder 1 mm speling hebt gehouden zal bij het remmen de bovenzijde remschoen tegen de trommel gedrukt worden.
onder raakt de voering de trommel dan niet.

Ik heb nu niet de juiste vraagbaak bij de hand
(Ami 1964-1967) maar hierin staat een speling van onderzijde 0.1 mm en bovenzijde 0.25 mm met de voelermaat gemeten voorgeschreven.
Maar het kan zijn dat dit later anders omschreven staat, de afstelmethode zoals eerder beschreven, rondom rakend afstellen en dan de stelnokken weer terugdraaien en stellen na monteren trommel zal hetzelfde effect hebben.

Na afstellen de stelnokken terugdraaien trommel monteren en de stelnokken zo stellen dat de voering net vrijloopt
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

PJ'74
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 185
Lid geworden op: di 18 aug, 2009 01:46
Locatie: fryslan

Bericht door PJ'74 » wo 6 okt, 2010 23:53

Bedankt AK350!
Daar kan ik wat mee! In mijn vraagbaak staat geen maten beschreven.
Ik zal alles ff opnieuw moeten stellen. Maar nu kom ik er wel uit!
gr, pj
2cv6 1980
Xsara 16 Break 2001
Xsara 14 Break 1998,ZX Break 1997,ZX 1995,BX Break 1993,C15d 1992 r.i.p.

Plaats reactie