restauratue Charlie

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
Gebruikersavatar
Jeroen-citroen
Moderator
Berichten: 2662
Lid geworden op: ma 3 jul, 2006 10:38
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jeroen-citroen » ma 20 sep, 2010 17:25

:shock: Ik weet niet wat de bedoeling was maar ik zie nog allemaal roest en zelfs een rot staartstuk......Het kontje lijkt gewoon plaat over plaat (gevolg vocht en dus roest) Bij de achterdeur nog een zooi roest................Ik vind het er niet uitzien maar goed ik ben een leek wat lassen betreft. Er gaat een hoop plamuur nodig zijn om dat allemaal strak te krijgen en dat is iets wat je eigenlijk niet moet willen en al helemaal niet bij een eend.

als het hierboven geschreven door mij compleet verkeerd gezien is alvast excuus.

P.s. Is de volgorde niet eerst stralen en dan lassen ? god weet wat je nog tegenkomt als je gaat stralen :roll:
weet wat je zegt maar zeg niet altijd wat je weet

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
Locatie: stompwijk (zh)

Bericht door supercees » ma 20 sep, 2010 17:39

waarom zou je stralen met de daarbij behorende kans op vervormingen door hitte ontwikkeling? waarom niet de niet roestverdachte gedeeltes goed opschuren, dan behoud je een beschermende laag...
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 20 sep, 2010 17:42

Ik vind het laswerk ook niet netjes, zeker niet bij de stijlen en al die losse plaatjes.

Gebruikersavatar
bartvds
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 3 feb, 2010 03:51
Locatie: België

Bericht door bartvds » wo 22 sep, 2010 09:16

Oei, zijn andere reacties dan ik gedacht/gehoopt had :?

Zandstralen zou ik doen omdat dan alles proper staat én omdat dan inderdaad alle zwakke (verroeste) plekken tevoorschijn komen die nu misschien nog onder de lak zitten. Het alternatief is met de hand schuren?! OK, maar raak je dan wel goed in alle hoekjes en kantjes? En hoe haal je dan alle smurrie langs de onderkant en binnenkant van de achterschermen weg? Wegbranden en afsteken of met zo'n draadding op de slijpschijf?

Aan het laswerk heb ik inderdaad nog veel werk, wanneer alles gladgeschuurd is zal het er al beter uitzien en er zal inderdaad veel moeten aan geplamuurd worden maar dat heb je toch altijd als je zo'n uitgebreide laswerken moet doen? Wanneer je plamuurt zoals het moet is hier toch niets op tegen?

De persoon die de laswerken gedaan heeft heeft al ettelijke 2pk's gerestaureerd of gelast en ik heb er alle vertrouwen in dat dit goed komt.
Al die plaatjes zijn trouwens voorzien van verhoogde kantjes zodat al het plaatwerk langs de binnenkant mooi overeenkomt, wanneer de naden afgewerkt zijn zal hier van de binnenzijde niets meer van te zien zijn en aan de buitenzijde komt er toch nog een dikke beschermlaag overheen.

Ik post wel nog wat foto's wanneer er vorderingen zijn, Bart.
Bordeaux/zwarte Charleston van '81

Gebruikersavatar
Jeroen-citroen
Moderator
Berichten: 2662
Lid geworden op: ma 3 jul, 2006 10:38
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jeroen-citroen » wo 22 sep, 2010 09:33

Het was zeker niet de bedoeling om je werk onderuit te schoppen maar als ik zie hoe je rollende gedeelte er erg netjes bij staat vind ik dit werk aan de koets zonde. Het nadeel van plamuur op een eend is dat een eenden koets eigenlijk gewoon teveel werkt en daardoor zal de plamuur barsten en water gaan opnemen (vocht tussen plamuur en staal) met alle gevolgen van dien.

Hoe dan ook wens ik je veel succes met het verdere werk. Je hebt in ieder geval niet voor de weg van de minste weerstand gekozen door de koets weg te gooien en te vervangen voor een beter exemplaar en dat is ook wel een compliment waard.
weet wat je zegt maar zeg niet altijd wat je weet

Willem2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 28 jul, 2008 22:04
Locatie: Zwijndrecht

Bericht door Willem2 » wo 22 sep, 2010 09:37

De voetenbak, is die nu enkel? Ik bedoel, zonder de holle ruimte die er normaal in zit?
Eend voor allen, allen voor eend..

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » wo 22 sep, 2010 11:09

daar lijkt het wel op ja. en dat zou ik zeer zeker nog laten plaatsen. is een belangrijk constructie deel van de koets!
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Gebruikersavatar
bartvds
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 3 feb, 2010 03:51
Locatie: België

Bericht door bartvds » wo 22 sep, 2010 18:26

Ik ben eerlijk gezegd een beetje geschrokken van de reacties, ik heb al ergere koetsen gezien als deze ook hoor. Ik zal het met deze koets toch moeten doen hoor, ik ken niemand die nog een goede koets heeft staan (of die ze wil weg doen!) waar zo goed als geen werk aan is en een nieuwe (= ook gerestaureerde!) kopen zoals bij Cassis daar heb ik de financiën niet voor (kost rond de 5000 euro?!)

Er zijn zoveel oude (en nieuwe) wagens die geplamuurd en geretoucheerd worden en ik denk niet dat een 2pk de enige wagen is waar veel beweging in zit. Volgens mij hangt veel ook af van de kwaliteit van de plamuur en de techniek van verwerken? Nou ja, de tijd zal het uitwijzen. Ik ga er alleszins mijn best voor doen om hem weer pico bello te krijgen.

Bart (die het niet opgeeft :wink: )
Bordeaux/zwarte Charleston van '81

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 22 sep, 2010 18:42

Zeker niet opgeven. Zelf zou ik dan al het nieuwe metaal in de epoxy zetten en de naden met 3m afkitten, behalve de zichtdelen, die dan met plamuur strak maken. Voordeel van Epoxy is dat je daar op mag plamuren en dat als de plamuur loslaat je in ieder geval geen blank metaal daar onder hebt zitten.

TimVS
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 526
Lid geworden op: do 4 jan, 2007 10:53
Locatie: Overpelt, België

Bericht door TimVS » do 23 sep, 2010 20:43

Ik moet mij spijtig genoeg aansluiten bij jeroen.
Het ziet er niet echt strak uit, en nog veel stukken 'vergeten' ik hoop dat je dit nog goed krijgt met een mimimum aan plamuur.
Het zou zonde zijn als je na 5 jaar terug moet beginnen hierdoor.

succes nog

Gebruikersavatar
Ed147
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1512
Lid geworden op: do 7 aug, 2008 22:57
Locatie: Unnaryd, Zweden

Bericht door Ed147 » vr 24 sep, 2010 19:44

Bart, ik ga niets afkraken, maar ik hoop dat diegene die dit heeft gedaan, geen officiele plaatwerker is.
Ik zie dit, vooral de achterkant, niet als restaureren, maar meer als hier een plaat er tegenaan lassen.
Kijk inderdaad uit met te veel plamuur, zoals de anderen ook zeggen.
Zoiets blijft een jaartje mooi, maar daarna gaat het tekenen.
Zorg in ieder geval dat de roest goed weg is voordat je gaat plamuren.

Ik heb het ook laten doen, maar kreeg 'm zo terug:
Afbeelding

Heel veel succes en inderdaad, niet opgeven!!!!

Bjorn
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 7 apr, 2003 15:34
Locatie: Ovezande (zeeland)

Bericht door Bjorn » vr 24 sep, 2010 19:59

TimVS schreef:Ik moet mij spijtig genoeg aansluiten bij jeroen.
Het ziet er niet echt strak uit, en nog veel stukken 'vergeten' ik hoop dat je dit nog goed krijgt met een mimimum aan plamuur.
Het zou zonde zijn als je na 5 jaar terug moet beginnen hierdoor.

succes nog
idd een beetje zonde.. je had beter een paar tientjes kunnen investeren in nieuwe binnenschermen.. Ook staartstukken en stukken deurstijl zijn als reparatiedeel verkrijgbaar...
AZ A2 '70
AK400 '76

Wim van den Bergh
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 126
Lid geworden op: di 26 jun, 2007 14:02
Locatie: Kraggenburg
Contacteer:

Bericht door Wim van den Bergh » wo 29 sep, 2010 20:50

bartvds schreef:Oei, zijn andere reacties dan ik gedacht/gehoopt had :?
Bart, niemand die jou financieel steunt maar wel allemaal commentaar leveren. Ik ben er ook zo een. Je zult heel veel werk krijgen om die koets weer strak te maken en zoals reeds gezegd : dat mooie zal van korte duur zijn. Die lasser zou ik zeker niemand aanbevelen. Dat werk kan ik zelfs beter en ik werk op kantoor.
1984 Le Patron 3 / 1986 BX 1.4 RE / 1997 Saxo 1.6 SX automaat / 2012 DS3 HDI EGS

http://www.nwpvandenbergh.nl/citro-gekte/wagens.html

Bjorn
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 7 apr, 2003 15:34
Locatie: Ovezande (zeeland)

Bericht door Bjorn » wo 29 sep, 2010 22:58

Bart,

volgens mij zie ik ook iets redelijk ernstigs.. De reparatie van de voetenbak lijkt uit een enkele plaat te bestaan. Dit hoort een dubbel plaatdeel te zijn, omdat deze als voorste steunbalk van je koets werkt..!!
AZ A2 '70
AK400 '76

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » za 14 jan, 2012 22:40

Bart,
Misschien geschrokken van alle commentaren????

Maar hoe staat het nu met jouw project?

Ben erg nieuwsgierig!

Greetz David :P

Plaats reactie