Afstelling elektronische ontsteking
- Tom Duckpower
- Moderator
- Contacteer:
Afstelling elektronische ontsteking
Onlangs heb ik voor de Ami een elektronische ontsteking van Cassis aangeschaft. Deze heb ik van de week ingebouwd volgens de beschrijving, maar op deze manier (vliegwiel blokkeren met pennetje, ontsteking linksom tot het lampje uit gaat, en dan weer rechtsom tot het lampje net aan gaat), wilde de Ami niet starten/aanslaan of wat dan ook. Tijdens het starten af en toe een plofje.
Uiteindelijk heb ik, terwijl de startmotor rond ging (toch handig zo’n trekstarter), aan de ontsteking zitten draaien tot ie aan sloeg en wilde blijven lopen. De ontsteking zit nu bijna helemaal rechtsom gedraaid.
Hij loopt nu dus wel, maar wanneer ik de choke uittrek, reageert het blokje er niet op. Toeren maken gaat verder probleemloos en zonder hikken of overslaan.
Net voor het eerst even een proefritje gemaakt, en hij doet het verder gewoon goed. Trekt lekker door in de versnellingen (niet boven de 70 uitgeweest), geen bijgeluiden en kan geen pingelen waarnemen.
Alleen wilde ie net na een paar minuten stil te hebben gestaan niet direct starten. Stationair liep ie heel schokkerig/weinig toeren, en bij gas geven sloeg ie af. Na even doorstarten wilde ie wel weer blijven lopen, met wat extra gasgeven.
Zojuist voor de deur nog even met de choke gespeeld, en met warme motor lijkt hij er wel iets op de reageren, maar dat is maar heel licht.
Ik ben alleen met de ontsteking bezig geweest. Van de kleppen en de carb ben ik verder afgebleven. Met puntjes deed ie het verder gewoon goed, dus ik verdenk serieus de ontsteking.
Ligt het aan het blok zelf? Ik heb de stand van de nokjes van de nokkenas, waarop de magneetjes voor de ontsteking komen vergeleken met een ander blok dat ik heb liggen, en deze staan met het vliegwiel geblokkeerd in dezelfde stand.
Of moet ik het zoeken bij de (nieuwe, dus verwacht dat ie goed is) elektronische ontsteking. Het gaat hier dus om de variant van Club Cassis zelf (88euro) en dus niet om een echte 123 ontsteking, maar dat moet weinig uit maken lijkt me.
Misschien dat iemand in de buurt van Tilburg een 123 heeft liggen, zodat ik die eens kan proberen. Mocht ie het daarmee wel doen, dan ligt het dus aan mijn nieuwe ontsteking…..
Uiteindelijk heb ik, terwijl de startmotor rond ging (toch handig zo’n trekstarter), aan de ontsteking zitten draaien tot ie aan sloeg en wilde blijven lopen. De ontsteking zit nu bijna helemaal rechtsom gedraaid.
Hij loopt nu dus wel, maar wanneer ik de choke uittrek, reageert het blokje er niet op. Toeren maken gaat verder probleemloos en zonder hikken of overslaan.
Net voor het eerst even een proefritje gemaakt, en hij doet het verder gewoon goed. Trekt lekker door in de versnellingen (niet boven de 70 uitgeweest), geen bijgeluiden en kan geen pingelen waarnemen.
Alleen wilde ie net na een paar minuten stil te hebben gestaan niet direct starten. Stationair liep ie heel schokkerig/weinig toeren, en bij gas geven sloeg ie af. Na even doorstarten wilde ie wel weer blijven lopen, met wat extra gasgeven.
Zojuist voor de deur nog even met de choke gespeeld, en met warme motor lijkt hij er wel iets op de reageren, maar dat is maar heel licht.
Ik ben alleen met de ontsteking bezig geweest. Van de kleppen en de carb ben ik verder afgebleven. Met puntjes deed ie het verder gewoon goed, dus ik verdenk serieus de ontsteking.
Ligt het aan het blok zelf? Ik heb de stand van de nokjes van de nokkenas, waarop de magneetjes voor de ontsteking komen vergeleken met een ander blok dat ik heb liggen, en deze staan met het vliegwiel geblokkeerd in dezelfde stand.
Of moet ik het zoeken bij de (nieuwe, dus verwacht dat ie goed is) elektronische ontsteking. Het gaat hier dus om de variant van Club Cassis zelf (88euro) en dus niet om een echte 123 ontsteking, maar dat moet weinig uit maken lijkt me.
Misschien dat iemand in de buurt van Tilburg een 123 heeft liggen, zodat ik die eens kan proberen. Mocht ie het daarmee wel doen, dan ligt het dus aan mijn nieuwe ontsteking…..
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black
2003 Audi A2 1.4i
-
- Gebruiker
Alle replica's van de 123 zijn minder dan het origineel.
Hoe stond het puntenhuisje voor dat je die eraf haalde? Als die ook helemaal naar rechts stond zou dat kunnen duiden op een versleten nokkenas.
Als de nokkenas is versleten en de nokken dus lager zijn geworden, moet de motor dus in een kortere tijd het brandstofmengsel aanzuigen. Het komt vaker voor dat je de onsteking ver moet verdraaier om m goed lopend te krijgen. Zelf heb ik dat ook en ook een versleten nokkenas (alweer)
Hoe stond het puntenhuisje voor dat je die eraf haalde? Als die ook helemaal naar rechts stond zou dat kunnen duiden op een versleten nokkenas.
Als de nokkenas is versleten en de nokken dus lager zijn geworden, moet de motor dus in een kortere tijd het brandstofmengsel aanzuigen. Het komt vaker voor dat je de onsteking ver moet verdraaier om m goed lopend te krijgen. Zelf heb ik dat ook en ook een versleten nokkenas (alweer)
- Tom Duckpower
- Moderator
- Contacteer:
Die stond, volgens de smerige afdruk op het ronde plaatje, aardig recht (bovenzijde ontstekingshuisje horizontaal). Hij zat er niet zo overdreven ver gedraaid op als de elektronische die er nu op zit.
2003 Audi A2 1.4i
2003 Audi A2 1.4i
Komt vaker voor dat een blokje niet lekker wil lopen met een elektronische ontsteking. Mijn zwager heeft destijds een 123 ingebouwd gehad en dat wilde echt niet. Terug naar puntjes en het was weer prima. Waardoor het wordt veroorzaakt zou ik niet weten.
Misschien zitten er toch slechte exemplaren tussen ofzo.
Ik heb zelf nooit problemen gehad met 123 ontstekingen. Met andere heb ik geen ervaring.
Misschien zitten er toch slechte exemplaren tussen ofzo.
Ik heb zelf nooit problemen gehad met 123 ontstekingen. Met andere heb ik geen ervaring.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987
- Punky
- Addicted user
- Contacteer:
Heb deze ontsteking vorig jaar in een eend gezet volgens dezelfde montagemethode als bij de 123 en nooit geen klachten over gehoord. Ook de blauwe van Moon heeft hem en die loopt ook goed meen ik. Ook de Mehari heeft deze ontsteking en die loopt er ook goed op. Vreemd.
Volgens mij zat er wel net een klein verschil in de montage. Bij de 123 moet het ledje net aangaan en bij deze het ledje net uit.
Als je er echt niet uitkomt, wil ik wel een keer meekijken?
Volgens mij zat er wel net een klein verschil in de montage. Bij de 123 moet het ledje net aangaan en bij deze het ledje net uit.
Als je er echt niet uitkomt, wil ik wel een keer meekijken?

PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
- Tom Duckpower
- Moderator
- Contacteer:
Morgen even bij Inmijneendje een echte 123 halen. Deze gaat er dinsdag in, hopen dat ie het dan wel goed wilt doen, weten we meteen waar het aan ligt.
@ Punky, ja in de blauwe van moon doet ie het nog goed ja. maar om die uit ge gaan bouwen is ook weer zo iets.
@ AZL57, de nokjes draaien nog mee, gelukkig.
@ Punky, ja in de blauwe van moon doet ie het nog goed ja. maar om die uit ge gaan bouwen is ook weer zo iets.

@ AZL57, de nokjes draaien nog mee, gelukkig.
2003 Audi A2 1.4i
2003 Audi A2 1.4i
- Tom Duckpower
- Moderator
- Contacteer:
- inmijneendje
- Moderator
- Contacteer:
- Tom Duckpower
- Moderator
- Contacteer:
- inmijneendje
- Moderator
- Contacteer:
-
- Heavy user
mijn ervaring met elctronische ontsteking is dat deze goed werken, maar gevoeliger zijn voor algehele staat van het blok. ook moeten ze eigenlijk met een stroboscoop afgesteld worden voor het mooie. en ja ik heb idd ook een keer gehad dat 1 van de palletjes waar de originele vervroeger op vast zat los zat waardoor de 123 niet werkte. en ja er zal er ook wel eens 1 stuk zijn. iig bij de originele heb ik meerdere malen gehoord dat de aftersales iig prima is.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction