Stuurhuis
Stuurhuis
Ik heb het vermoeden dat mijn stuurhuis niet goed meer is van mijn 2cv uit 1989. Ben hem nu aan het uitbouwen. Heeft iemand ervaring hoe je kan controlleren op speeling? Wat is er vaak versleten? Ik heb een revisie setje gekocht.
Het uitbouwen gaat opzicht prima, krijg alleen de stuurstang niet los van het huis. Vanmiddag meet even grotere trekker kopen.
De klacht ie ik heb is een harde knak vooral optrekken/remmen, zie ook andere topic.
Ik hoop op het stuur huis de rest alles gecontrolleerd maar is het niet
Het uitbouwen gaat opzicht prima, krijg alleen de stuurstang niet los van het huis. Vanmiddag meet even grotere trekker kopen.
De klacht ie ik heb is een harde knak vooral optrekken/remmen, zie ook andere topic.
Ik hoop op het stuur huis de rest alles gecontrolleerd maar is het niet
Wat los je hier dan mee op? Wij hebben een heel zwaar stuur (Dyane) dus ben op op zoek wat het zou kunnen zijn.engbokho schreef:Heb je de traversebouten (waarmee het stuurhuis vastzit op het chassis) al eens losgehaald en weer vastgezet?
Dat eerst doen voordat je de boel gaat uitbouwen
Alle tips zijn welkom.
- Gerard2cv
- Super eendkenner
- Berichten: 2885
- Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
- Locatie: Hongarije
De traversebouten moet je er 1 voor 1 uithalen,de schroefdraad schoonmaken en met copaslib weer monteren.door de roest in de draad willen ze anders niet vaster.
Het zware sturen kan een krom chassis of de carrosserie die over het chassis zakt zijn, waardoor de stuurstang (waar het stuurwiel op zit)
niet meer in lijn staat met de stuurpignon (het tandwieltje vh.stuurhuis)
Het zware sturen kan een krom chassis of de carrosserie die over het chassis zakt zijn, waardoor de stuurstang (waar het stuurwiel op zit)
niet meer in lijn staat met de stuurpignon (het tandwieltje vh.stuurhuis)
Dat blijkt oke te zijn!achtpeter schreef:@ ovi: zwaar sturen? Dan als de bliksem controleren of je chassis niet aan het doorzakken is!
Moest het dat zijn zou hij het trouwens altijd moeten hebben denk ik!
Het probleem doet zich alleen voor bij heel lange ritten als dus de motorruimte lekker heet wordt en ook het stuurhuis dus ik vermoed dat het het rollager is waar de stuurstang in binnenkomt. Probleem is dat hier blijkbaar een dichting boven zit en kruipolie dus niet tot in het lager geraakt.
Kan ik niet ergens een gaatje boren en een vetnippel plaatsen?
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Ik denk eerder aan het vet in het stuurhuis zelf.
Binnenin schuift nogal het een en ander heen en weer.
Wat ik een keer heb gedaan is het plaatje wat het schuif systeem afdekt
en wat daar achter zit zo goed mogelijk schoongemaakt,
met het stuur naar beide uiteindes gedraaid,
en daarna met een bokkepoot alles weer ruim in het vet gezet.
Ik had echt het idee dat het daarna lichter stuurde.
Overigens, je weet zeker dat toch niet een fusee helemaal droog staat?
Binnenin schuift nogal het een en ander heen en weer.
Wat ik een keer heb gedaan is het plaatje wat het schuif systeem afdekt
en wat daar achter zit zo goed mogelijk schoongemaakt,
met het stuur naar beide uiteindes gedraaid,
en daarna met een bokkepoot alles weer ruim in het vet gezet.
Ik had echt het idee dat het daarna lichter stuurde.
Overigens, je weet zeker dat toch niet een fusee helemaal droog staat?
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Nee, daar zal ik dus ook even naar kijken. De auto is van een vriend dus hij gaat er één dezers eens mee langs komen en dus wil ik zo veel mogelijk info wat het eventueel kan zijn.André Post schreef:Ik denk eerder aan het vet in het stuurhuis zelf.
Binnenin schuift nogal het een en ander heen en weer.
Wat ik een keer heb gedaan is het plaatje wat het schuif systeem afdekt
en wat daar achter zit zo goed mogelijk schoongemaakt,
met het stuur naar beide uiteindes gedraaid,
en daarna met een bokkepoot alles weer ruim in het vet gezet.
Ik had echt het idee dat het daarna lichter stuurde.
Overigens, je weet zeker dat toch niet een fusee helemaal droog staat?
Dank al voor de info!
Hoe controleer je of je stuurasbuis gereviseereerd moet worden?
Ik heb verder geen klachten, het ziet er keurig uit.
Maar ik kan er nu makkelijk bij en kan het spul snel wisselen, zou dat de moeite waard zijn?
Mijn eend heeft 97.000 km gereden en is al 23 jaar in mijn bezit. Heeft voor het meerdendeel snelweg kilometers gemaakt en eigenlijk van de 26 jaar (is van 85) maar 7 jaar gereden en de rest van de tijd in een stalling gestaan.
Ik heb de stuurleviertjes los gehaald en deze hebben ook nog 21 mm aan dikte.
Weinig slijtage dus. Kan ik daaruit de conclusie trekken dat mijn stuurhuis ook relatief weinig slijtage zal vertonen?
Greetz David
Ik heb verder geen klachten, het ziet er keurig uit.
Maar ik kan er nu makkelijk bij en kan het spul snel wisselen, zou dat de moeite waard zijn?
Mijn eend heeft 97.000 km gereden en is al 23 jaar in mijn bezit. Heeft voor het meerdendeel snelweg kilometers gemaakt en eigenlijk van de 26 jaar (is van 85) maar 7 jaar gereden en de rest van de tijd in een stalling gestaan.
Ik heb de stuurleviertjes los gehaald en deze hebben ook nog 21 mm aan dikte.
Weinig slijtage dus. Kan ik daaruit de conclusie trekken dat mijn stuurhuis ook relatief weinig slijtage zal vertonen?
Greetz David
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
De meeste speling ontstaat in het glijstuk ter hoogte van de spoorstang bevestiging.
Dan voel je speling in en uit.
Je kan als je toch zover bent wel alles uit elkaar halen en overal nieuw vet aanbrengen.
Zal zeker geen kwaad kunnen.
Het stuurhuis in mijn Mehari heeft er waarschijnlijk al 368.000 km op zitten
en is eigenlijk wel aan revisie toe.
Dan voel je speling in en uit.
Je kan als je toch zover bent wel alles uit elkaar halen en overal nieuw vet aanbrengen.
Zal zeker geen kwaad kunnen.
Het stuurhuis in mijn Mehari heeft er waarschijnlijk al 368.000 km op zitten
en is eigenlijk wel aan revisie toe.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 618
- Lid geworden op: di 2 aug, 2011 17:01
- Locatie: Albergen
- Contacteer:
Re: Stuurhuis
Ik ben nog niet zo ervaren, maar heb ergens gelezen als je de voetenbak niet goed last dat dan het stuur zwaar kan gaan draaien met tot gevolg een gebroken stuurstang.verkuilm schreef:Ik heb het vermoeden dat mijn stuurhuis niet goed meer is van mijn 2cv uit 1989. Ben hem nu aan het uitbouwen. Heeft iemand ervaring hoe je kan controlleren op speeling? Wat is er vaak versleten? Ik heb een revisie setje gekocht.
Het uitbouwen gaat opzicht prima, krijg alleen de stuurstang niet los van het huis. Vanmiddag meet even grotere trekker kopen.
De klacht ie ik heb is een harde knak vooral optrekken/remmen, zie ook andere topic.
Ik hoop op het stuur huis de rest alles gecontrolleerd maar is het niet
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 618
- Lid geworden op: di 2 aug, 2011 17:01
- Locatie: Albergen
- Contacteer:
Stuurrondsel
Ik heb waarschijnlijk een kapot lager wat op de stuurrondsel is bevestigd. Als ik het lager ronddraai loopt dit erg ral/ ruw! Ik neem aan dat dat niet normaal is? Volgens mij moet ik dan een compleet nieuwe stuurrondsel kopen klopt dat?
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
ja. ca 30-40 euro. koop dan ook een nieuw lagerbusje (waar dat dunnere deel door gelagerd wordt). je kan echter nog proberen het lager te wassen in wasbenzine oid en kijken of het dan (met wat olie) soepel loopt (oftewel dat het wat vuil was in het lager) indien ja ==> lager goed invetten met vet (ipv die olie). maar ik vrees dat een nieuwe de enige oplossing is.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction