Ben in dubio, verkopen of nog een jaar rijden?

Wat is een goede prijs voor een eend, een onderdeel of de reparatie.
Gebruikersavatar
RodeAca
Beginner
Beginner
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 14 feb, 2005 16:34
Locatie: Amsterdam

Ben in dubio, verkopen of nog een jaar rijden?

Bericht door RodeAca » ma 14 feb, 2005 21:43

Van mijn 21 jaar oude Acadyane is bijna alles al vervangen, behalve de achterremleidingen, ze zien er nogal roestig uit.
Alle andere remleidingen zijn al vervangen.
Ook de APK keurmeester merkte vorig jaar al op dat bij de volgende keuring (april a.s.) die achterleidingen vervangen moet worden.
Tot nu toe heb ik veel zelf gedaan (met behulp van een kennis in de provicie, die een garage met brug heeft).

Maar nu zie ik er, (ook vanwege mijn leeftijd nogal tegenop), daar het spiraalleidingen zijn, die in de achterbuis zitten en je dan moeilijk er bij kunt.
Ook vraag ik mij af waar die speciale remleidingen te verkrijgen zijn en hopelijk zijn ze niet te duur.
Kunnen er soms ook gewone gewone leiding gebruikt worden, die dan zelf in de spiraalvorm gebogen kan worden?

Ook zit ik in dubio om de Acadyane te verkopen, voordat ik er weer zoveel 100 euro's aan moet spanderen om door de APK te komen.
Daarbij is de koets wat aan het roesten, vooral de achterbalk van de laadcabiene en de vloer van de achterbak.
Het chacis is wel stevig, en zonder gaten, maar wel wat aan gelast en verstevigd met gelaste platen.
Motor en bak goed, lagers, fusees, remschijven enz. vervangen.
Ondanks die 21 jaar weinig gereden, ik was niet zo'n kilometervreter.

Het gaat me wel aan het hart, daar ik de eerste en de enige eigenaar van deze auto ben, helemaal zelf nieuw gekocht 21 jaar geleden. :cry:

De moeilijkheid zit hem in het feit dat ik telkens weer 160 km moet rijden naar Overijsel voor die reparaties, terwijl ik in Amsterdam woon, waar ik geen garage heb en mogelijkheden heb.
Ik begin vanwege mijn leeftijd overal tegenop te zien en wil simpelweg gewoon rijden om van A naar B te komen.
Door al die verkeersbeperkende parkeer maatregelen is mijn hobby voor die auto grondig de grond in gedrukt, het is bijna onmogelijk om in die vervloekte randstad een leuke oldtimer te onderhouden, grr. :evil:

Als ik een leuk onderhoudsadres in of nabij Amsterdam zou hebben, zoals de meeste van julli in de provincie, zou ik hem nog wel langer kunnen houden.
Ben gewoon jaloers op degene, die hun auto rustig in hun garage uit elkaar kunnen halen en er relaxt, kunnen opknappen, desnoods laten staan tot er weer onderdelen of zo voor zijn.

Dus ik ben in dubio, tussen nog een keer binnen de deadline van april a.s. repareren en keuren, of verkopen.

De keuze hangt ook vanaf wat je ervoor kan krijgen.
Wat moet ik doen :?:
Al 35 jaar bestel-eend rijder, eerst een Witte AZU250, daarna Rode AK400, nu Rode Acadyane. :-)

hanzz
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 439
Lid geworden op: do 13 mar, 2003 17:29
Locatie: wellen

Bericht door hanzz » ma 14 feb, 2005 22:36

hallo
misschien moet je eens gaan raad vragen bij een eendengarage in uw buurt :lol:

http://www.2cv.nl/alledag/adressen.html

zij kunnen u misschien ook heel ver helpen....

hans

Gebruikersavatar
Duintje
Moderator
Berichten: 1504
Lid geworden op: za 8 mar, 2003 19:52
Locatie: Westland
Contacteer:

Bericht door Duintje » ma 14 feb, 2005 22:39

Misschien is dit wat voor je ?

http://www.garage-ruimzicht.nl

Gebruikersavatar
RodeAca
Beginner
Beginner
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 14 feb, 2005 16:34
Locatie: Amsterdam

Bericht door RodeAca » ma 14 feb, 2005 23:31

Duintje schreef:Misschien is dit wat voor je ?

http://www.garage-ruimzicht.nl
Goh....ik wist niet dat er in Amsterdam ook een grote eend-dyane garage was, meende altijd dat zoiets in amsterdam onmogelijk was, vanwege ruimtegebrek en dure gemeentegrond waarvan elke vierkante meter in Amsterdam commercieel bebouwd moet worden, zodat mensen met een hobby, het leven in de randstad onmogelijk gemaakt wordt.

Maar ik ben bang dat hij dan vanwege de bovenstaande redenen wel duur zal zijn, zoals alles in Amsterdam inmiddels onbetaalbaar is.
Weet je er misschien wat van, of hij goed en niet te duur is?

Maar toch, ga ik daar eens kijken en als hij mij geschikt voor weer een jaar uit de problemen en door de APK kan helpen, hou ik mijn acadyane nog een jaar.

Ik heb nog een vraag,
Als het allemaal niet lukt voor de APK-deadline, zou ik de auto, zonder keuring en zonder hem verder te gebruiken, op straat mogen laten staan?
Bij mij achter de flat is een onopvallend doodlopend straatje, waar hij niemand in de weg staat en er is vrij parkeren, dat geldt voor heel mijn buurt, (buiten de ringweg).
De reden is dan dat ik dan rustig de tijd heb, om, of te verkopen, of toch repareren, zonder dat ik met veel stress, alles snel voor elkaar moet krijgen.

Alvast bedankt voor het adres. :)
Theo.
Al 35 jaar bestel-eend rijder, eerst een Witte AZU250, daarna Rode AK400, nu Rode Acadyane. :-)

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » di 15 feb, 2005 02:43

ik woon ook in amsterdam,

als ik een keer tijd heb wil ik je wel helpen, zijn die dingen niet meer te ontroesten??

www.2cvgarage.nl

of johan van ruimzicht idd, ik weet nog wel een beun voor je die kost maar 15 e per uur nou laat maar weten alles,

maar hoe oud ben je dan btw,

DAAN
Beginner
Beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: do 3 feb, 2005 11:30
Locatie: Lelystad

Bericht door DAAN » di 15 feb, 2005 10:05

Als de APK verloopt moet je de auto schorsen. Doe je dat niet dan krijg je automatisch een bericht van de RDW dat er een boete aan zit te komen. Een tijdje later volgt de acceptgiro , volgens mij iets rond de 100 euro.
Als de auto geschorst is mag deze zich ook niet meer op de openbare weg bevinden. Staat ook vast wel weer een mooie boete voor.

Dus schorsen en op eigen terrein stallen, direct verkopen of nu laten repareren en laten keuren.

Bullit
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 315
Lid geworden op: di 18 mar, 2003 21:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bullit » di 15 feb, 2005 15:32

eerste eigenaar en 21 jaar in bezit!!?? Houden!!!

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » di 15 feb, 2005 18:16

gewoon rijden!! je ziet het wel, pas alleen op dat je niemand dood rijd. jokie

plop
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 137
Lid geworden op: vr 11 apr, 2003 12:46
Locatie: Meppel
Contacteer:

Bericht door plop » di 15 feb, 2005 22:41

Nieuwe APK erop en blijven rijden met dat ding...

Plop :twisted:
Plopperdeplop

RodaAca

Bericht door RodaAca » wo 16 feb, 2005 02:09

[quote

Dan nog de vraag, houden of verkopen... Een aca is ondertussen een redelijk unieke wagen aan het worden, mijn advies is dan ook; HOUDEN!!!! (Maar dit moet natuurlijk ook haalbaar zijn)
Laat hem in ieder geval niet slopen ofzo, een aca-koets MOET gespaart blijven, ik geloof dat er slechts 250 ofzo in NL te vinden zijn.

Succes met je keuzes.

Patrick[/quote]

Tja.....als ik hem nog redelijk door de APK krijg, kan ik nog wel weer 'n jaartje voort. :?

Maar ik ben bang dat er buiten die achterremleidingen, nog weer een wiellager of slechte fusee gevonden wordt, en dat vindt ik een ramp :!:
Vorig jaar heb ik met die kennis vreselijk zitten martelen om die ene fusee er uit en dat achterwiellager gemonteert te krijgen, b.v. de oude fusee ging er bijna niet uit en dat wiellager bleek in het oosten van het land haast niet verkrijgbaar, en die ene die wel verkrijgbaar was, was in verhouding veel te duur, (als ik zo de diverse 2cv sites bekijk).
(Ik heb nog wel een nieuwe fuseepen liggen), want we hebben toen maar een kant vervangen want die was afgekeurt, net zoals dat lager.

Daarbij zijn de achterdwarsbalken van de koets, (achtercabine) (niet van het chasis), nogal doorgerot, hoewel de keurmeester er niet over viel, (hoort dus niet bij het chasis).

Maar toch zou vooral de achterste balk, waaraan de achterbak en de achterbumper(stang) aan vast zit vervangen moeten worden, anders ben ik bang dat de achterbak over het chasis heen zakt. :?
Gek genoeg zijn mijn achterdeurtjes wel gaaf :P

Al die werkzaamheden zie ik mijzelf niet meer doen, en die kennis met garage in het oosten is eigenlijk een gewone auto beun, doet de auto's in de buurt van jan en alleman en is eigenlijk een nuchtere boer die het nut van al die moeite en de kosten voor zo'n oude roestbak, (zoals hij opmerkt) zonde van het geld vindt, hij vindt dat ik dan voor dat geld die ik er dan aan besteed, beter een andere goedkope 2e handsje kan nemen, b.v. 'n Cuore of zuzuki, is veel zuiniger, sneller en meer echte auto zegt hij.

Tja...eigenlijk probeer ik de Aca met veel moeite op de weg te houden, omdat ik hoop dat er een eventuwele toekomstige liefhebber belangstelling voor heeft, terwijl ik me te oud voor sleutelen begin te voelen en dan gewoon simpel een auto wil hebben voor mijn eigen vervoer, zonder veel sleutelwerk, want daar heb ik niet zoveel zin meer in.

En ik zit ook niet in zo'n luxe positie om voor veel geld alles te laten doen, dat kan ik niet betalen, als ik nou buiten woonde, met nog een schuur bij het huis, zoals de meeste van julli dat hebben, (veronderstel ik), zou ik hem gewoon daar stallen en dan kost i niks, totdat hij de 25 jaar gehaald heeft en dan wordt het echt interssant.
Of als tweede autotje, om af en toe mee te rijden, dat kan in Adam helemaal niet.

Is het echt waar dat zo'n Acadyane meer waard gaat worden, ondanks het wegroesten?
En gaan de onderhoudskosten om het op de weg te houden in verhouding dan niet meer worden dan de waarde dat die aca heeft of gaat krijgen?

Kijk zo'n autoboer, zoals die kennis van mij zegt alsmaar dat het niet de moeite is en het hoogstens sloopwaarde heeft, maar hij bekijkt het natuurlijk zoals het bij gewone auto's van die staat het geval is.
Als dat echt zo is, wil ik er ook geen cent meer aan spanderen, dan kan ik dat geld beter besteden aan een gewone auto, van betere staat, die in verhouding toch veel goedkoper is in de occasion markt.
B.v. voor het geld van een gewone auto in redelijke staat, kan ik géén ander 2cv of Dyane kopen, want die zijn in verhouding meteen véél duurder in aanschaf, behalve als opknapper, maar daar heb ik nou geen zin meer in, (te zwaar voor mij) en anders kan ik dan net zo goed deze Acadyane houden, als ik toch op moet knappen, dus dan schiet ik er niks mee op.

Maar als de 2cv-dyane groep het echt zo belangrijk vinden, dat deze Aca gespaart moet blijven, omdat er nog maar 250 van zijn, moet er dan toch iets gebeuren, maar mij wordt het te moeilijk, zonder eigen stalling-werkruimte.
Als ik nou nog 25 zou zijn, zou ik er niet zo tegenop zien om hem te onderhouden.

En hem als sloopauto weg doen vindt ik inderdaad zonde, daarbij heb ik er de laatste jaren toch wel veel geld aan gespandeerd.

Theo.

Gebruikersavatar
RodeAca
Beginner
Beginner
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 14 feb, 2005 16:34
Locatie: Amsterdam

Bericht door RodeAca » wo 16 feb, 2005 02:17

Oh...nou plaats ik dat laatse bericht, zonder dat ik ingelogd heb, en kan ik het niet editen.
Maar dat ben ik dus "RodeAca" en dus niet als gast!
Al 35 jaar bestel-eend rijder, eerst een Witte AZU250, daarna Rode AK400, nu Rode Acadyane. :-)

betty
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 135
Lid geworden op: zo 28 mar, 2004 21:36
Locatie: Who Cares

Bericht door betty » wo 16 feb, 2005 09:55

DAAN schreef:
Maar ik heb het idee dat jij je door de beunhaas een ander merk auto aan laat praten omdat hij de ACA geen echte auto vind. Als jij er met plezier in rijdt zou ik hem zeker laten repareren inplaats van een andere auto te kopen.
Dat is mij in het grijze verleden ook gebeurd met mijn witte aca, terwijl alleen de versnellingsbak af en toe bleef hangen. De betreffende (bevriende) (Engelse!!) was erg gek op dikke auto's, en Engelsen en Fransen gaan niet zo goed samen (nog steeds niet). Ik had beter moeten weten, maar deed dat toen nog niet.
Als ik er goed over na denk kan ik er nog steeds een beetje "verdrietig"om worden. De aca vind ik een heel best karretje, en dat het een werkpaardje is des te beter, die kunnen veel hebben.

En over de aanschaf van een eend (achtige) kan ik kort zijn. De (hoofd) prijzen die vooral de garages vragen vind ik ronduit crimineel.
6000 euro is nix!! Terwijl ik voor 6000 euro een hele mooie nette Dodge b250 ooit aan heb geschaft. (en nog jaaaaren probleemloos rijden ook!)
Rode Aca, ik zou als ik jou was de hulp van al die kanjers hier op het forum aannemen, gezellig een bakkie, broodje erbij en lekker sleutelen. Dan kan je zelf ook wat doen en het moeilijkere (zwaardere) werk aan de jonkies overlaten. Want het is en blijft toch een hobby, hoe meer we zelf doen, hoe beter. En als het echt te moeilijk wordt kan je altijd nog naar een garage gaan.
Ik ken hier in mijn buurt ook een man (85 jaar) die zijn hele leven eend heeft gereden. Zijn laatste was een grijs/grijs charleston. Die heeft hij laten lassen etc. (ook voor de hoofdprijs) en een jaar later kon hij hem weg doen gewoonweg omdat het niet meer te betalen viel.(de reparaties) waar hij het heeft laten doen weet ik niet.
Nu rijd hij in een rijstwagen rond, en kijkt lang zo blij niet meer. DAT VIND IK DUS ERG!!! :cry: :evil:
You can't pee like a puppy if you want to run with the wolves!!!

DAAN
Beginner
Beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: do 3 feb, 2005 11:30
Locatie: Lelystad

Bericht door DAAN » wo 16 feb, 2005 10:15

Als je goed leest dan vergelijk ik ook niet de prijs van opknappers met het aantal nog bestaande exemplaren. Ik bedoel dat voor het geld wat je voor een opknapper vangt kan je ook geen goede andere auto kopen. Daar moet ook geld bij.
En uiteraard is de kans groot dat wanneer je in zo'n zakjapanner gaat rijden je toch de ACA gaat missen.
Misschien zijn er inderdaad wel vrijwilligers die willen helpen met sleutellen en in het bezit zijn van het benodigde speciale gereedschap.

Frank Munneke
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 417
Lid geworden op: do 8 apr, 2004 15:58
Locatie: groningen

Bericht door Frank Munneke » wo 16 feb, 2005 11:13

Gewoon houden,

En zorgen dat je iemand in de buurt vind die je kan helpen met het onderhoud. Dingen als wiellagers en fuse's zijn vaak met schoonmaken en nieuw vet te verhelpen. En anders een tweedehands draagarm of remtrommel ben je met een half uurtje weer klaar.
En over die leeftijd van 25 jaar: Jij hoeft nog maat 4x wegenbelasting te betalen, das dus 400 euro.

En als je zo'n japanner zou kopen ben je geld kwijt voor de aanschaf (weggegooid want hij word alleen maar minder waard)
voor de wegenbelasting, voor een veel duurdere verzekering. Voor veel duurder onderhoud, een distributieriem vervangen doe je echt niet meer zelf (ik wel maar...) en dat zijn dingen die een hoofdprijs kosten, 500 euro per jaar aan onderhoud is niks. Dan ben je dus zo 1000 euro per jaar meer kwijt (duurder onderhoud, afschrijving, verzekering en wegenbelasting)
En je acca word zeker niet minder waard, en wat je erinstopt an verbetering word hij meer waard, onderhoud zorgt ervoor dat hij zijn waarde behoud

Goedkoper als je nu rijd word het niet. Jammer dat je niet in de buurt woont, dan had ik je acca voor 100-200 euro door de apk (vermoedelijk) en dan word ik er ook nog niet armer van.



OPROEP:
Wie in de buurt van Amsterdam helpt de RODE ACCA?????????????




Groet Frank

Gebruikersavatar
Hanzzl69
Spelleider Forum Trofee
Berichten: 1712
Lid geworden op: zo 30 mar, 2003 13:58
Locatie: Ergens in't midden
Contacteer:

Re: Ben in dubio, verkopen of nog een jaar rijden?

Bericht door Hanzzl69 » wo 16 feb, 2005 17:24

RodeAca schreef:Dus ik ben in dubio, tussen nog een keer binnen de deadline van april a.s. repareren en keuren, of verkopen.

De keuze hangt ook vanaf wat je ervoor kan krijgen.
Wat moet ik doen :?:
Blijf er alsjeblieft in rijden! Ik veer helemaal op als ik iets zie of hoor dat op een eend lijkt! Garage Ruimzicht dacht ik ook aan. En voor mensen met 35 jaar rijervaring in eenden heb ik, als 35 jarig jonkie, groot respect! :) :wink:
Hanzzl69

Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985

Plaats reactie